.

Mamselamsen

lördag, november 07, 2009

Jag skrockar och skrattar.

Läser på Aftonbladet om alla dessa jobbcoacher som florerar i Sverige nu. Små egna företagare som tjänar storkovan med en massa flum. Det jag skrattar åt är, att det inte är något nytt. Jag har i livet varit arbetslös och deltagit i hur många ofattbara aktiviteter som helst. Har det inte varit en "Våga vinnkurs" på sex månader... som inte ledde till något... för någon... annan än de som hade kursen... de tjänade massor... så har det varit optimistkurser där vi deltagare behandlades som mentalt efterblivna idioter.

Ja, jösses! När det blev för konstigt och flummigt.... som att jag skulle praktisera, där jag sågs som funktionshindrad... trots att jag var helt frisk, stack jag till USA och jobbade... på riktigt... och sen gjorde jag mig av med både AF och A-kassa... de höll på att knäcka min självkänsla... totalt!

Nu går en anhörig till mig till en jobbcoach... och mitt enda råd till henne är att ligga lågt... säga och skriva så lite som möjligt om sig själv... aldrig något privat. Att inte ge dem mer än vad som är absolut nödvändigt för att alla ska hålla sig lugna. Allt man säger och gör, kommer ju att sparas i all evighet. För en jobbcoach är ju trots allt inte en terapeut eller psykolog... de är egenföretagare som vill tjäna pengar på arbetslösa.

Så akta Er för att öppna Er för mycket om Ni blir beordrade att möta en jobbcoach eller något annat flummigt som kommer från Arbetsförmedlingen.

Over and out/Mamselamsen



Lite utdrag ur min blogg från tiden på Optimistkursen.

http://mamselamsen.blogspot.com/2005/10/gonatt-g-vnner.html
och

http://mamselamsen.blogspot.com/2005/10/snacka-om-dubbla-budskap.html

och

http://mamselamsen.blogspot.com/2005/10/dagens-visdomsord-dragen-ur.html

och

http://mamselamsen.blogspot.com/2005/10/organisation-av-projektet.html

och

http://mamselamsen.blogspot.com/2005/10/dagens-visdomsord-ur-den-obligatoriska.html

och

http://mamselamsen.blogspot.com/2005/10/jag-en-anarkist-uppdaterad.html

och

http://mamselamsen.blogspot.com/2005/10/vad-jag-lrt-mig-idag.html

och

http://mamselamsen.blogspot.com/2005/10/jag-tillhr-kaffegruppen.html

och

http://mamselamsen.blogspot.com/2005/11/jag-mste-ha-missat-ngot.html



Vill någon läsa mer... tja, då får man gå tillbaka till oktober-november 2005. Och jag vill även tillägga.... att hade inte hade varit så mentalt stark som jag var under OPTIMISTKURSEN.... hade jag varit blivit totalt knäckt... jag liksom bara flinade åt fånerierna.

Over and out/Mamselamsen

6 Kommentarer:

Anonymous T ss tycker...

Jag tillhör denna utsedda skara att bli coachad framåt i livet/arbetslivet.

De första 2 träffarna var trevliga och intressanta.

Vid den 3:e luslästes mitt cv med mina förklaringar till min grundexamen och övriga universitetskurser och coachen konstaterade att jag inte hade riktigt den profilen han just nu eftersökte. Resten av tiden ägnades åt vardagsskitprat.

Till 4:e träffen ska jag nu arbeta med ytterligare material som med tiden ska leda fram till något jobb. Nu har jag också sett att detta material är hämtat någonstans från internet. Texten och rubrikerna verkar ommöblerade. Rubriker och arbetsuppgifter kommer huller om buller. Svenskan är inte redigerad. Det finns ingen "röd tråd" överhuvud taget. Detta verkar inte vara seriöst.

Jag har fått lite "hjälp" med idéer om formuleringen i det ”personliga brevet”. Egentligen sådant jag redan visste, EFTERSOM jag i flera år arbeta som coach i olika utbildningar! Allt detta är patetiskt!

Spåna om framtiden, hitta mitt drömjobb, mm – vad är detta för bullshit för en som snart fyller 63år!

Jag skulle istället blivit en jobbcoach åt arbetsförmedlingen. Jag hade varit perfekt i den rollen – peppa unga arbetslösa, hjälpt till med cv och personliga brev, sniffa jobb eller praktik – sådant var jag bra på tidigare. Och coachjobb har jag sökt flera stycken, men inte fått något. Mitt största hinder är ÅLDERN! Trots många års erfarenhet i utbildningsbranschen!

Jag tar bara sådana jobb där jag har de rätta kunskaperna. Passar inte detta så kan jag bara säga ”piss-off” och dra vidare som pensionär.

/T ss

7:21 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Så rätt.

8:08 em  
Blogger Vonkis tycker...

Tänkte på filmen "En på miljonen" då jag läste om det där jobbcoachflummet. ...s"äg att du älskar dig"... jag säger då det.

12:19 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det ar val det mest naturliga i varlden att bli arbetslos. man behover praktiska hjalp inga knepigheter. Bra sociala aktiviteter eller avancerade givande kurser sa man kan lara sig nagot tills man hittar jobb. Idag ar min forsta arbetslosa dag. Jag har idag nyss sagt upp mig da min arbetsgivare inte lyssnade pa mig! Jag berattade om min "medical Condition" men min chefs svar var att var patienter (vardyrket) gar fore anstalldas halsa da de betalar vara loner. Tack och hej leverpastej sa jag! GUD sa skont att tagit detta beslutet, nu kan jag fritt aka pa mina lakarbesok och utreda min situation :) Glomde tillaga att jag ar en svensk framat kvinna i ett mansdominerat muslimskt land = ingen lyckat kombination om du vill gora karriar eller helt enkelt bara arbeta och ha nagra fa grundlaggande rattigheter.
Kram Josefina

4:22 fm  
Anonymous Anonym tycker...

sa lonen fryser inne saklart. Home sweet home...snart landar vi pa Svensk mark igen :)

4:23 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Josefina: Vá fan säger du... får du inte ut din lön? Men... det var väl nästan väntat... har ju blivit lite uppdaterad. Good girl, som inte tog skit!

Kom hem fort och "gör det du ska" du vet vad jag menar... hörde ju igår att en av er redan kanske har jobb här i Sverige.

Mycket skit finns det i Sverige... men inte som där.... i "landet av guld".

Vonkis: :-)

9:36 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka