.

Mamselamsen

torsdag, november 05, 2009

Känns så himla skönt att skriva..... UPPDATERAD!

.... Vad var det jag sa! (länk)

Många gånger har jag skrivit om att Melodifestivalen endast är "Klubben för inbördes beundran". Jag har t.o.m. varit i kontakt med en som har suttit i panelen där de väljer vilka låtar som går vidare... och han berättade att innan han och de andra fick välja, var amatörlåtarna redan bortrensade.

I år har Christer Björkman & Co tagit det ett steg längre. De har inte gått ut i media och berättat att det är dags att skicka in låtar.... och när deadline gick ut, tyckte alla att det var "jättekonstigt" att de fått in så ovanligt få bidrag.

Så jag skrockar lite grand... över att de nu officiellt står med byxorna nere.

Ska vi slå vad om att det är ett gäng gamla Idoldeltagare och lite "Föredettingar" som nu ska äntra scenen.... och sjunga låtar av Bobby Ljunggren och Ingela Pling... samt ett par låtskrivare till? (Inget ont i dem, för de är hedersmedlemmar i klubben som jag nämnde ovan.)

Over and out/Mamselamsen

Till alla Er som nu kommer från Aftonbladet.... den här damens låtar har blivit ratade... förmodligen redan i första utrensningen. HÄR!


Uppdaterad.

Läser artikeln en gång till och reagerar lite på: – Det är en absurd överreaktion. Även om det är en musiktävling så är det också ett tv-program. Det är klart att framförandet är viktigt, säger han.

Hur kan THomas Hall uttala sig om framförandet? Om jag inte missminner mig helt, står enbart låtskrivarnas namn på anmälningsblanketten. För det kan väl inte vara så att gräddan inom Melodifestivalen har en massa kontakt bakom kulisserna? Eller... jo, det har de.

22 Kommentarer:

Blogger Bloggblad tycker...

Jo, det kan vara så att det är fler inblandade som redan från början vet vad som ska ske... jag har också hemliga källor som vet en del.

När de (läs: Chr.Bj-man) säger att de gamla vanliga kommer med enbart för att de är så duktiga, så tror jag inte ett ögonblick på det. Det finns enormt många duktiga utanför innegänget, men de får inte en chans.

Det är precis likadant i skrivarbranschen och i psalmbranschen där jag är med och kämpar. För att få en bok utgiven måste man numera vara kändis redan.
Och om det inte hade varit ungdomar, som inte kände till de redan kända namnen, som röstade i psalmtävlingen på rent tyckande, då hade jag inte vunnit. Det fanns flera kända namn som en vuxen jury naturligtvis hade satsat på.

12:45 em  
Blogger Bloggblad tycker...

(Blev visst en väldigt krånglig mening där, men du är ju "integent" så du fattar nog)

12:46 em  
Anonymous Låtskrivaren... tycker...

Hmmm hmmm...
Jag förstår känslan och tycker att det är knasigt att försöka få det att låta som att vem som helst kan "få med ett bidrag"...så är det självklart inte och det av olika orsaker som har med varandra att göra....

Let's face it , dom flesta som kommer med är professionella låtskrivare, right?
En professionell låtskrivare har kontakter bland artister, right?
En professionell låtskrivare dedikerar sitt liv till att förfina sitt hantverk, right?
Hur kan det då vara så konstigt att så få "kreti och pleti" får med sina låtar? Dom är oftast inte i närheten av lika slipade på hantverket eftersom dom gör det på sin fritid medans proffs gör det 24/7. Dom har inga kontakter och får alltså sjunga in själv mot en kackig bakgrund medans ett proffs efter år av slit blivit riktigt bra på att arra och spela in sin musik och hyr in en bra sångerska ALTERNATIVT kontaktar , själv eller om man låter sitt förlag göra det, en tilltänkt artist som i bästa fall sjunger in låten varpå man kan ha dennes foto i kuvertet och då slipper juryn fundera på om tex Camilla Gervide kommer att kunna leverera när 4 miljoner tittar på henne eller om hon kanske var strippa i sin förra karriär vilket inte passar en familjeunderhållning och en massa andra osäkerheter som man slipper om man kan välja en "etablerad" artist.

NEJ, det är inte "rättvist" men vaffan ska det vara det för?
Visst , detta är underhållning och vem fan som helst kan väl sjunga , typ , men då kan jag tycka att det borde bli lika mycket liv om alla andra jobb som tillsätts (för det är så en låtskrivare ser inskick till melodifestivalen:som ett jobb där man lägger ner upp till och över 100 timmar per låt man skickar in och tänk då att många kanske skickar in 10 eller fler....hur ska en 2 timmar över på kvällen-låtskrivare kunna uppnå samma resultat?)men visst, det blir svårt att jämföra en pilot, rörmokare eller kirurg med en låtskrivare eftersom den största skada en låtskrivare som skrivit en dålig låt kan göra är att han tråkar ut lite folk..;-) Men alla andra jobb vill man ska tillsättas utifrån kompetens och då har jag svårt att förstå att det är så KONSTIGT att elodifestivalens uttagna låtar är inskickade av folk som har det som jobb....

Därmed A B S O L U T inte sagt att allt eller ens NÅNTING av det som är med är så himla bra....dock så kan jag lova er att det låter bra mycket mer tilltalande med en demo inspelad av ett proffs på proffsutrustning och insjungen av Agnes än en skraltig brusande portainspelning med knagglig sång och taskigt arr insjungen av "ingen vi känner igen"...

Ta en koll på dom bidrag som man nu kan rösta på på svt....webb-jokern...jag är jävligt glad att vi slipper se 32 såna bidrag för om DET är dom bästa 10 som man fått fram via amatörer så tycker jag att det är bevis nog....det är ok som det är. Sen finns det garanterat nepotism i det hela...det gäller att vara på rätt sida av korruptionen men var är det INTE så?

Mvh

Låtskrivaren

1:31 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Liiiite hybris kanske? :-)

Då tycker jag att man ska ändra på hela konceptet. "Endast profsskrivare är välkomna".

För som det är idag, finns det icke-proffesionella som har dedikerat sitt liv till musiken... OCH lägger ner många timmar per dag på det hela... men de har inte en chans i denna korrumperade tävling.... som "vänder sig till alla".

Och med tanke på hur det har gått i denna tävling de senaste åren... borde det nog vara dags för lite nytt blod, med lite nya idéer.

Skönt att inte vara inblandad i det hela.

1:55 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ledsen för felstavningen.... proffs ska det ju vara förståss.

1:57 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Den här Camilla Gervide har BTW... uppträtt på många ställen i USA... så vad det gäller hennes scenvana.... och teoretiska kunskaper inom musik och muiskindustrin.... tja... det hade du fattat om du läst igenom texten.

Men Nä... hon kommer nog inte att skicka in fler gånger... vilket hon inte gjorde i år heller för den delen. '¨

Så, som jag skrev ovan, gör om Melodifestivalen.... "Endast proffsskrivare är välkomna."

2:02 em  
Anonymous Låtskrivaren tycker...

Men varför ska man exkludera amatörer?
Det vettiga är väl att vara ärlig med hur jävla svårt det är att få med ett bidrag om du står helt utan förlag med ingångar till CB och helt utan artistkontakter och kanske inte är världens stjärna på att arrangera och spela in och mastra en låt...

Camilla G må ha uppträtt på en miljon ställen på alltifrån Usa till Mars men jag vet inte vem hon är och Juryn vet nog inte vem hon är etc etc så hon må ha svart bälte i tv-produktion men det spelar ju föga roll om ingen känner till henne, eller hur?

2:19 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Såå.... låt oss då komma överens om att Melodifestivalen endast är till för redan etablerade låtskrivare och artister och att de kan sluta med att denna tävling är till för alla.

Tycker att det är mer ärligt, för det är just hyckleriet om att alla skulle ha en chans... som retar mig som fasen

2:28 em  
Anonymous Låtskrivaren tycker...

Förresten....jag läste igenom texten och den säger en hel massa och samtidigt inte ett skit....
Om du visste hur mycket "vill vara artist"-er kan skriva in i sina cv'n som är alltifrån rena lögner till enorma uppförstoringar av non-events för att framstå som erfarna och mäktiga.

Jag vill inte påstå att Camilla inte är skitbra men att hon tex gått på MI i Hollywood betyder ju precis noll och intet iom att det är en utbildning man betalar sej in på och folk som gått där är allt ifrån superba till helt superkassa, och detta vet jag utifrån att jag känner en hel del som gått där. (Fler än en handfull)

Jag förstår att det är lätt att ta ngn som man känner och tycker är skitbra och hålla upp som bevis på orättvisor och korruption men tänk på , och jag menar inte att hacka på dej , att alla som söker idol har nära och kära som säger sej älska det dom gör men när dom ställs bredvid någon som faktiskt ÄR skitbra så blir skillnaden ibland helt skrattretande... Så är nu inte fallet med Camilla för hon är inte alls kass men hon kanske inte är så fruktansvärt mycket bättre än Molly Sandén eller Alcazar heller... :0 Men vad vet jag....

Det finns anledning att tycka att det inte "går rätt till" men det tycker jag mest beror på att man inte är ärlig med hur jävla svårt det är och att det inte är vem som helst som är så bra så att dom får med låtar...Det är ett jävligt svårt hantverk.Och som med alla såna så kräver det sitt engagemang för att man ska uppnå hög klass. SEN är det absolut så med musik att vem som helst kan råka kläcka ur sej en genialisk textrad eller melodisnutt men att sen ta det lilla embryot till en 3 minuter lång välljudande och minnesvärd låt....det kräver ett jävla kunnande och en enorm erfarenhet.

My 2 cents

2:29 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

:-)

Såååå.... gör om Melodifestivalen till proffsens festival.

My 2 cents.

2:46 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Till proffsens festival... som skriver och producerar sådana bra låtar som "I love Europe".

Ledsen... kunde inte låta bli. :-)

2:48 em  
Anonymous Låtskrivaren tycker...

HAHAHA!!!! JUST DET!! HAJAR DU hår SVÅRT det är att skriva nåt så otroligt bra att man blir rädd? ;-)
Det tar år av förfining av dålig smak och frigörande från skrupler! =)

2:54 em  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Men tänk om jag varit strippa i mitt förra liv..det är ju såååå mycket värre än tex Hannah Graaf som var med för ett par år sen..hon är ju gammal utvikningsbrud...suck.

2:55 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Upps... där kom Millan själv. Hahaha...

2:57 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Nu har jag inte tid.... tittar in i kväll.... kom med något upplyftande.

Haha...

3:03 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag håller helt med dig Mamsan!

3:53 em  
Anonymous Låtskrivaren tycker...

Lipgloss...Observera att jag inte TYCKER att det nödvändigtvis behöver vara som det är utan bara påpekar att det inte är så värst konstigt att dom hellre väljer Carola än ngn okänd...
Det är ju först och främst ett jäääättestort tv-event och Christer Björkmans uppgift är ju att skapa så mycket spektakel kring det hela som går och se till att det blir underhållande program...lite för alla...(inget för någon;-))
Det är lättare att få press på 32 kända artister än en hög med okända...som det ju ÄNDÅ är med varje år men dom har alltid ngn sorts tydlig anknytning till scén-jobb.

6:49 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Så än en gång: Gör om tävlingen... officiellt... för bara proffs och redan etablerade... och att SVT slutar med att slå blå dunster i Svenska folket.

7:14 em  
Anonymous Anonym tycker...

En sån ruskigt otrevlig låtskrivare, som dessutom tar korruption för givet samt understöder och försvarar eländet.

11:48 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Anonym: Han/hon har glömt att även han/hon var amatör en gång. Nu handlar det bara om att vakta revir... som jag bloggat om idag. :-)

1:48 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Intressant... när jag läser vad Låtskrivaren säger, får jag intrycket att det verkligen ÄR superbra låtar som kommer med. Men - jag eftersom jag tittar på spektaklet och är tillräckligt bevandrad i musikens värld för att kunna tycka lite mer än ett par medelöron, så känner jag inte riktigt igen det där om förfining och hantverk m.m.

Håller helt med dig Mamsen om att de kan strunta i att bjuda in amatörer, det är bara ett spel för gallerierna att låtsas att det är folkligt.

5:59 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Exakt!

6:33 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka