.

Mamselamsen

onsdag, oktober 28, 2009

Mycket "måbra-prat" har florerat i släkten de senaste veckorna/månaderna.

Känns bra... jäkligt bra. På något vis har vi alla haft en nedåtgående spiral. Men tänk... så fort vi började prata... och prata i positiva ordalag, vände det. En bloggare och tillika författare som är en Facebookvän, skrev till mig att "måbratänkande" är en färskvara som bör uppdateras... hela tiden... annars ramlar man tillbaka.

Jag tror/vet att det är väldigt många som mår skit just nu... och jag tänker inte ge några som helst råd, för det som är sanning för mig, behöver inte nödvändigtvis vara sanning för dig.

Men så här gör jag för att må bättre.

- Jag tittar på vad jag har... och inte på vad jag inte har.
- Jag pratar... och pratar.. och pratar.... med människor som fattar... vilket inte betyder att de tycker som jag.
- Jag gör saker. Igår städade jag en av mina garderober... kändes jättebra.
- Jag gör små listor. En f.d. utbränd hjärna har rätt taskigt minne. :-)
- Jag skaffar mig frisk luft... mycket frisk luft.
- Jag lagar mat och spelar glad musik under tiden.
- Jag säger till... på en gång... om något inte känns/är bra.
- Jag vägrar att vara alla till lags... eller låta mig utnyttjas. (Jag vet... jättesvårt, men det ger en enorm tillfredställelse, första gången man säger nej och upptäcker att världen inte rasade samman.)
- Jag slutar att titta och avsky min putmage. Ju bättre jag mår... desto mindre verkar den vara. Lustigt va? :-)

Tja, det finns massor man kan göra för att må bra. Det gäller bara att få arselet ut vagnen och verkligen göra det... och göra det som är rätt för just dig.

Nu ska jag ta en kopp kaffe till och verkligen känna att det är en skitbra dag. För det är det... jag känner det redan.

Boktips.

Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra.
Bok
Klicka på länken och du kommer till Adlibris

Och sen till alla.... som tillhör den enorma gruppen medberoende/anhörig till drogmissbrukare. Jag uppskattar den gruppen till 20-25 % av Sveriges befolkning... om inte fler. (Det trodde du inte va?) Den här boken kan vara en väldigt upplyftande "ögonöppnare".

Boken: Flodhästen i vardagsrummet.

Bok2

Over and out/Mamselamsen

2 Kommentarer:

Blogger dyermaker tycker...

KLOKBLOGG! *kram*

6:57 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Nja.... fast JAG tycker det. :-)

10:59 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka