.

Mamselamsen

onsdag, januari 25, 2006

Inlägg ang. en kommentar som jag fick från Lisa här nedanför.

Först... Lisa. Lisa i Nybro? Min arbetsförmedlare?

Om det inte är du så kan jag berätta vad jag sa till "min" Lisa i höstas när jag gick på en "Optimistkurs". Läs här eller här . Jag har kommit med en massa förslag, men tyvärr är arbetsförmedlarna bakbundna av alla regler och paragrafer, så plats för någon spontanitet eller kreativitet finns inte.

Det viktigaste är att man inte kan klumpa ihop alla arbetslösa till en enhetlig grupp. Vi är alla olika med olika bakgrund och behov.

Vi ska söka jobb!!! När det sen inte finns något att söka, då blir det hot om att man ska söka i hela Sverige. För att slippa dessa hot slänger man iväg en ansökan till något VD-jobb eller överläkarjobb. Det viktiga verkar inte vara realismen i det jobb man söker utan kvantiteten sökta jobb.

Och sen kan man (är tvungen) att praktisera. Jag är 52 (snart) och det kan kännas oerhört frustrerande och förnedrande att i princip hoppa på vilken praktik som helst, för att undgå "hoten" om avstängning och liknande. (Men det är kanske då jag behöver en Optimistkurs)

Faktum är att jag tror inte så himla mycket på AF, då de faktiskt endast förmedlar knappt 30% av de arbeten som finns lediga i Sverige. Jag ska fundera lite mer på hur jag tycker AF:s framtid borde se ut.

Lisa! Jag återkommer.

Over and out/Mamselamsen, som INTE fick jobbet som arbetsförmedlare.


Uppdaterad:

Släpp in fler aktörer (gärna privata) på AF, så att den arbetslöse kan välja något meningsfullt.

14 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Oj då...

Å andra sidan har du skrivit konstruktiv kritik nästan hela tiden

Och tyvärr så har du ju rätt..
50+ räknas inte idag som en tillgång...utan en belastning...

Och att skicka folk på optimistkurser bara för att frisera siffrorna känns inte som vägledning till nytt jobb...

8:24 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Och tyvärr tror jag det kommer att bli mycket värre under 2006... det är ju snart val!

8:25 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Men då... finns inte jag med i statistiken... tror jag.

8:26 em  
Blogger SilverLakeSwede tycker...

Personalen på AF vill säkert väl, men personligen tycker jag att AF är en ganska onödig myndighet. Väldigt många jobb går inte genom AF, utan företagen hittar lämplig personal ändå. Så risken finns att arbetslösa, särskilt unga som inte har så mycket erfarenhet, invaggas i en tro att leta jobb går ut på att nån gång i veckan söka igenom AFs listor, och skicka ut några brev.

AF borde sluta med förmedlandet (måste nog byta namn då...) och istället satsa på att sprida kunskap. T.ex hur man bygger ett nätverk av kontakter (bästa sättet att hitta jobb), hur man skriver en bra resume, och hur en ansökan ska utformas för att vara effektiv.

8:29 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

David: Jag kunde inte sagt det bättre.

Fast jag måste säga att jag ändå är ganska förskonad... jag kan vägra... och skulle de stänga av mig.. då går inte min värld under för det.

Dock ska väl inte min kontakt med AF inte vara så himla långvarig... vi får se ikväll.

8:33 em  
Blogger Farsan_Baloo tycker...

De där 70 procenten jobb som inte går genom af är nog till ganska stor del folk som byter mellan arbetsplatser, inte från arbetslöshet till anställning.

Varför inte satsa på att fixa något via nätet? Byt kön och starta en rolig pappasida med mig! Hemmapappor ligger i tiden och det är ett köpstarkt gäng!

9:29 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Farsan: Det finns andra ställen på nätet som förmedlar jobb. Visserligen är företagen bundna till att låta alla jobb gå genom AF, men de skiter i det.

9:44 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag känner helt igen mig - jag söker jobb som jag varken vill ha eller kan få bara för att jag måste ha ett visst antal sökta jobb att visa upp när jag sedan har möte hos just AF. Vad är det för jävla skitsystem de har?!

12:21 fm  
Blogger Efva tycker...

AF:s uppgift är framför allt att fungera som en kontrollinstutition och inget annat. Är du arbetslös, dvs lever på allmosor, så ska du göra rätt för att du får allmosan. Alla vet att dom där praktikerna och kurserna dom har inte leder nån vart men det blir ett sätt att hyfsa statistik och flytta folk mellan olika penningpåsar.

Av detta enkla fattighus/spinnhustänkarskäl är det väl inte så konstigt att det inte finns nån kreativitet och nytänkande. För att inte tala om förmedlade jobb.

7:03 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Freja: Exakt så känns det.

7:17 fm  
Blogger schmut tycker...

praktik är frustrerande för alla...för det är ju aldrig en vettig praktik utan lagret på Konsum, sälja godis på fritidsgård eller vika servetter i skolmatsal. vem fasen blir entusiastisk av det?..och tyvärr så tror jag lite att det är det som är idéen. arbetsförmedlingens grej är inte att kickstarta en utan att tråka ut en till den gräns att man hellre tömmer spottkoppar för 44.50 i timmen. så blir det varje gång. de klappar en lite på huvudet, behandlar en som om man är mentalt efterbliven och dövstum och bara väntar på att man blir så förbannad att man tar vilket svartjobb som helst.

som snart 30årig tjej som varit sjukskriven halva mitt liv med hemska skulder som följd (tom CSN anser att jag är för sjuk för att plugga..) så önskar jag att de antigen tog upp lärlingar igen eller att de faktiskt köpte upp 'teoretiska utbilningar' istället för 'fysiska'. jag förstår att de fysiska finns för att det är lågbetalda statusjobb som ingen vill utbilda sig till men man borde kanske inse att skicka halvgammalt halvsjukt folk som mig på en sådan gör att det bara blir ett ekorrhjul; fysiskt jobb/praktik/utbildning i några månder, sjukskriven några månder...och sedan tillbaka till arbetsförmedlingen med ett stort svart hål i resumén.

inte mycket ger mig så mycket ångest som arbetsförmedlingen...

1:26 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag hoppas att Lisa, som skrev ett inlägg igår (en kvinna som tydligen samarbetar med AF emellanåt) läser detta och tar det till sig.

8:41 em  
Anonymous Anonym tycker...

Vill upplysa ordet dövstum används inte längre. Det räcker med att skriva döv.

8:52 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Anne-Maj: Vad tusan är ordet dövstum? Döv må du vara, men jag är övertygad om att du kan föra ett jädrans liv om du vill.

9:36 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka