.

Mamselamsen

onsdag, oktober 05, 2005

Man ska inte klaga utan att ha ett alternativ att ge.

Den här kursen och säkert många andra kurser, fyller säkert en funktion för en del. Jag vet att på denna kursen finns det två personer som tycker det är toppen. Men vi andra som inte är blyga, deprimerade eller saknar självförtroende, borde det finnas alternativ.

Vi diskuterade detta under vår "frigångspromenad" idag. Ska man göra något produktivt och utvecklande, så se för tusan till, att det är det... för alla parter.

Sätt mig på en sjukhus eller sjukhem, där jag kan gå runt och prata med sjuka och gamla. Eller rulla håret, plocka skäggstrån från hakan, dricka kaffe, välja kläder, spela kort, lösa korsord tillsammans, ta ut V75:or, lyssna på musik o.s.v. Helt enkelt umgås. Dock bör tilläggas att det ska vara på ett sjukhem eller liknande, där medicinskt utbildad personal finns att tillgå vid behov. Hembesök bör inte förekomma.

Denna aktivitet, skulle gagna alla. Mig, de gamla/sjuka samt personalen, som då kan ägna sig åt mer praktiskt medicinska göromål.

Hör av Er alla politiska partier och myndigheter... behöver Ni hjälp? Här är jag!!

Over and out/Mamselamsen som bjuder till. *ler glatt*

9 Kommentarer:

Blogger Humlan tycker...

Såå rätt! Det vore en meningsfull sysselsättning!

9:58 em  
Blogger Gunilla Hjelm tycker...

...eller varför inte erbjuda dig hjälp med vad det nu vara må till din super duper affärsidé istället för den meningslösa pysselsättning som du nu måste genomlida...

Men så kreativt får det väl inte vara eller...

9:58 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

gunilla! Där behöver jag/vi ingen hjälp. Allt är klart... bara lokal som fattas. Vi har haft ett antal företag förut. Vi sålde det sista, när det stod på topp.

10:02 em  
Blogger Gunilla Hjelm tycker...

Ja, så är det med kreativa och ambitiösa människor. De fixar på egen hand. Härligt!

Men "företagarhjälp" kanske kunde hjälpa någon annan arbetslös att förverkliga en affärsidé.

10:07 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Självklart!!! Men det finns ju "Starta eget kurser"... vad jag hört också någon form av Dagis, om än inte som detta spektakel jag går på nu.

10:22 em  
Blogger Gunilla Hjelm tycker...

Hmm, ja du kan nog tyvärr ha rätt i det.

Men vad tror du om detta som jag hittade i ett rykande färskt C-märkt program?

"Om fler aktörer som erbjuder arbetsförmedlingstjänster tillåts, kan de arbetssökande själva välja aktör och ställa krav på kvalitetssäkra åtgärder."

Skulle det kunna vara något?

10:27 em  
Anonymous Anonym tycker...

Mycket bra idé! Något sådant skulle jag med vilja göra, kan tom göra det på fritiden. Gamla glöms bort alldeles för lätt, nästan mer om de inte är sjuka utan bara gamla och ensamma. Några låtsas-mormödrar skulle inte vara fel. Bara de har Ballerina.

10:38 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Helt klart! Jag kommer på min kurs på tisdag (se nedan i bloggen) hålla ett långt föredrag om ett företag som tillämpar flexibel anpassning för klienter, som behöver varierande stöd. Allt från psykologer till stöd på arbetsplatser/praktikplatser.
Det kommer nog inte att te sig så populärt i min "lärarinnas" ögon, då hon har detta "jobbet" med oss som konsult. Men det skiter jag i, för jag vet att IrisHadargör stora framsteg med människor som har någon form av arbetsfunktionshinder. Du får gärna gå in på www.irishadar.se/flexibelanpassning

Just för tillfället verkar servern ligga nere, men försök i morgon igen.

För som jag skrev innan, vi skulle ju ta kontakt med företag och intervjua, och jag kan ju inte rå för att det blev ett företag som starkt konkurrerar med hennes... tja vad jag nu ska kalla det. På Irishadar finns endast högt utbildad personal. Nu sist anställde de två specialpedagoger med neuro-klinisk inriktning. Alltid ett alternativ i Kalmar regionen. I Skåne finns de redan på flera håll.

10:50 em  
Blogger PGW tycker...

http://www.resume.se/artikel-art_id=12003.html

något för dig att haka på på sikt kanske?

11:58 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka