.

Mamselamsen

tisdag, oktober 04, 2005

Fan vet hur detta ska sluta.

Jag har bara gått i två dagar på den här "Otimistkursen" och det var nog länge sen jag kände mig så här låg. Ilva har helt rätt i sin kommentar tidigare hos mig idag. Nivån är så låg, så det börjar kännas förnedrande.

Pratade med syrran i telefon, som jobbar inom något liknande... fast de är fysiskt och psykiskt skadade eller inte helt fullt friska. Nivån hos dom är tusan så mycket högre än denna... tja, vad man nu ska kalla det... och då är vi faktiskt är helt fullt friska.

Jag undrar om de som håller i detta spektakel, verkligen tror på vad dom gör. Och skulle det finnas någon här på bloggen, som sysslar med dylika kurser... tänk efter vad Ni utsätter Era kursdeltagare för.

Over and out/Mamselamsen, "skit-putt"

18 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Förstår att du är uppgiven. Har somsagt gått på liknande kurs (eller åtgärd som AF kallade det på den tiden... fortfarande?!). Det var katastrof! Och vilken dagisnivå (inget ont om dagis, men vi är vuxna människor!). Jag slutade. Fixade ett tråkjobb bara för att slippa. Kanske är det det som är poängen?!
Hoppas det blir bättre, eller vad som... Kram! /Jonna

10:52 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag tar med korsord och MP3 spelare i morgon.

11:05 em  
Blogger anna tycker...

måste du gå? känns så oödigt....

11:08 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Har man tatt f..n i båten, ska man ro den i land. Jag har aldrig "bangat" för något förut.

11:31 em  
Anonymous Anonym tycker...

Man kan ju alltid få ett passande ryggskott. Ryggåkommor är ju svårdiagnostiserade.

Prova Sudoku - ett slags sifferkryss. Det finns en massa på internet, med olika svårighetsgrader. Kolla: http://sydsvenskan.se/sudoku/
http://telia2.korsord.se/sudoku/
http://www.corren.se/mer-pa-corren/spel/sudoku/
Kolla också: www.korsord.se
/ Tina

11:42 em  
Anonymous Anonym tycker...

men ställ dem mot väggen óch be dem på enkel svenska förklara vad som är målet med kursen? vad det är som får dem att tro att folk är mindre smarta......vad de skulle göra i din situation....misstänker att de inte kommer att ge dig ngt svar alls.....Tycker du skall samla de andra och göra revolt.....säger lärarna nåt, så be dem köra upp perkulatorn.....det här är förnedrande.....jag hade ju stått och skrikit efter 5 minuter....skulle aldrig klara av att bli så dumförklarad......

12:33 fm  
Anonymous Anonym tycker...

By the way.....det är väl klart att du inte får tala om Santa Monica.....det kan ju tolkas som framtidstro och sätta griller i huvudet på de andra.....

12:35 fm  
Blogger Ilva tycker...

Nu har jag vaknat o tanker pa dig stackars Mamse som maste ga ANNU en dag (hur lange maste du ga forresten??) pa det dar vad det nu ar. Verkar mest var en kurs som man haller for att inte de pa arbetsformedlingen skall bli arbetslosa...

7:05 fm  
Blogger PGW tycker...

Om du tar lite egna initiativ som "ska på intervju idag", "ska söka praktikplats idag" och liknande så brukar man bli utstläppt från vuxendagis någon dag har jag hört.

Eller, och det här är frestande, du har ju haft lite kontakt med Aftonbladet, se till att få skriva dagbok där vad du gör varje dag. det kunde ta skruv ...

7:48 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Tack alla! Jag har lite lösningar i huvudet. Ska bara sondera terrängen först. Sådana här kurser sätter verkligen fart på min hreativitet. Ska planera för mig i lite lugn och ro under veckan... på "skolatid" Hihihi....

8:30 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Ta ingen skit och stå på dig så ingen annan stampar på dig, ok!

8:33 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

m´s! jag är nog inte så himla anonym... finns kort på mig lite här och där. Men det bjuder jag på. =)

8:34 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Hell yeah... I´m on my way to "school"! *fnissar än så länge*

8:36 fm  
Blogger Gunilla Hjelm tycker...

Stå på dig och låt inte systemet trycka ner dig.

Fortsätt att skriva för det är skönt att någon beskriver verkligheten i pysselsättningens land.

8:44 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Ojojoj. Jag vet hur det känns. Blev skickad till en sån kurs för något år sedan, då jag var arbetslös "bara" över sommaren. Det var verkligen förnedrande, de skulle ha olika ämnen, som exempelvis data, företagsekonomi, friskvård etc. Jag kände mig förnedrad då nivån var låg, jag har redan läst företagsekonomi, skulel kunna ställa mig och lära ut mer avancerade program än word och friskvården bestod i att bläddra i friskis och svettis tidningar. Om jag kände mig förnedrad, så undrar jag hur de sommararbetslösa Chalmeristerna kände sig... och allt detta gör de för att få arbetslösa ut ur statistiken. Inte för den lilla människans skull. Jag slapp efter någon vecka pga sjukskrivning för jag blev så depp av det.
/Veronica

9:36 fm  
Blogger The Female Dinousaur tycker...

Tänk, vad gör "dom" inte för att få ner arbetslöshetssiffrorna! Den där kursen låter helt bizarr! Varför behandla och betrakta arbetslösa som idioter!? Redan från början lät den där kursen INTE något för dig! Hejaheja Mamsen!

9:38 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Går också på en kurs via AF men din beskrivning av hur du upplever saker får mig att skratta och det är något jag saknar på AFs kurser. Själv är jag så "dum" så jag försöker göra något positvt av det hela i stället för att klaga... Beundrar din framtidstro. Min framtidstro är snart nere på botten. Har gått arbetsökande för länge och är nu inne på akrivitetsgarantin...

10:19 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

maria! Det ska du absolut göra. Jag reagerar hårt på att jag känner mig idiotförklarad. Jag är varken deppig eller saknar visioner... samt att det hon pratar om har jag pluggat... men jag håller tyst (där) och ska göra något åt detta sen. Det måste väl finnas bättre alternativ.

12:16 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka