.

Mamselamsen

torsdag, oktober 06, 2005

Ännu ett förslag till AF

Har fixat lite i köket... har inte tittat på dammsugaren än... men då kommer det upp en massa tankar. Om nu arbetslösa ska sättas i en massa projekt, borde det ske efter individuella behov. Nu menar jag inte att var och en ska ha helt egna projekt. Men en indelning i fyra grupper, kanske vore bra.

1. De som har fysiska och mentala hinder. (Dyslexi, dåligt självförtroende, något fysiskt hinder o.s.v)
2. De som eventuellt behöver mer utbildning. (De under 50)
3. De som behöver lära sig att tänka i nya banor vad gäller arbetsval. (Att sjukvårdsbiträdet kanske kan söka arbete inom andra sektorer... ev utbildning.)
4. Dom som har det största handikappet av alla... Vi 50+. (Detta handikapp får man INTE tala högt om på kursen... det är riktigt fult det.)

Denna genomgång borde ske på AF tillsammans med någon kompetent person, som inte fastnat i Max Webers så berömda byråkrati.

Bara en tanke i all hast.

Over and out/Mamselamsen, på väg till tvättstugan.

6 Kommentarer:

Blogger Lyckliga Grodan tycker...

nu är det fart på tankarna vill jag lova.. vad var det i de där kakorna ni åt häromdagen.. hi hi
blir ni drogtestade... eller är det bara du som fått fart...

tänk vad bra det är med lite vaccum ibland... det pyser till och sedan händer det massor med saker..
jag hejar på...

1:41 em  
Anonymous Anonym tycker...

Det är ju helt sjukt att det ska vara ett 'handikapp' på arbetsmarknaden och i vår ungdomsfixerade värld att vara över 50 när det borde vara tvärtom.

All erfarenhet och kunskap och visdom och klokhet, hur kan det vara mindre värt? Vansinnigt är det!

Men, men vi långtidssjuka är inte högt upp på listan heller. Att ha gått från att vara närande till 'tärande' har jag fått höra, eller så har jag fått den nya sjukan 'social fobi' också ovanpå alla andra krämpor.. *skrattar*

Hur man än vänder sig har man ändå rompan bak brukar jag hävda bestämt.

2:00 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Visst är det sjukt... men verkligheten ser ut så... oavsett vad man tycker.

Inga droger (vin och så) här inte. men i morgon blir det nog ett och annat glas Wino beate... nått polskt.

2:07 em  
Blogger crrly tycker...

Jag var lärare för invandrare inom AMU när det begav sig och det var så vansinnigt att alla invandrare skars över en kam där, att blanda filosofiprofessorn från Irak med ett gäng analfabeter från nåt annat land, en latinamerikan som har bott i sverige i tio år och haft svenska flickvänner (dvs levt ett svenskt liv) och en hel hög andra individer... Suck.

3:28 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jättebra idé! Frågan är bara var/vilka du ska bearbeta för i dag buntas vi alla i hop oavsett behov!

Dina inlägg fick i gång mig i dag på det mötet vi hade med kursansvariga för den kursen jag går. Det du skriver inspirerar mig på min kurs. Så tack för att du skriver så jag får insperation. Vilket behövs :-)

4:27 em  
Blogger Gunilla Hjelm tycker...

Härligt med fler förslag till "revolutionslistan".

Man kan inte ändra något om man inte försöker och försöka ska vi.

Jag antecknar samtidigt som jag funderar på vilka påverkanskanaler som är lämpliga.

9:52 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka