.

Mamselamsen

lördag, juni 14, 2008

Nu lämnar jag FRA bakom mig.

Jag har gjort vad jag kan för att påverka.... om nu någon lyssnar på en tant från Småland. :-)

Då kan jag övergå till att berätta om vad som händer med våra skattepengar i kommunen.

-För ett par år sedan byggdes en ICA-affär om till skolmatsal. Runt 40.000.000:- (Jag har inte varit där, men jag är övertygad om att möblerna är av rent guld.)

-Nu läggs en gata om, nedanför mitt fönster. Under järnvägen vid stationshuset ska det bli en gång/cykeltunnel. (OBS! Tunnel finns redan 100 meter till vänster om den kommande.) På bild två... på andra sidan järnvägsspåren ska det bli en Kööööörsbäääärsdaaal... allt enligt en kommunal tjänstekvinna. I det röda huset i fjärran skulle hon vilja se att någon öppnade ett fik eller likande. (Herre Gud... vad tror hon om egna företag egentligen? Undrar om hon har hört om att företag måste ha en jäkla massa kunder för att gå runt?) Och denna gatuomläggning med "tillbehör" kommer att gå löst på i runda svängar 75.000.000:-. Men tyvärr, när vi som bor i närheten var på möte om ombyggnaden på kommunhuset, var det hela endast finansierat till 45.000.000:-. Jag hoppas att de nu hittat de resterande pengarna.
Bild1
Bild2
Detta spränghål som gjorts, har blivit rena vallfärdningsplejset. Folk kommer från alla håll för att titta ner i ett hål och en gång när Stephan cyklade förbi och stannade, stod denna "Kommunkvinna" där och berättade för alla att allt detta minsann var hennes idé. Stephan svalde tungan och åkte därifrån. Det är liksom inte så svårt att ha idéer och genomföra dem, när man gör det med andras pengar.

- Sen har vi "Ättestupan" vid torget. Som kostade många många många miljoner.

-Grönvägen har byggts om till en "kostig"............ för många många många många miljoner.

Och idag tittar jag i en tidning från i torsdags.
Bild 3
Antingen inbillar sig de styrande att vi bor i en miljonstad med ett giganstiskt skatteöverskott och inte i en fattig kommun med lite drygt 20.000 invånare, eller så har de fått hybris?

Jag undrar vad nästa kommunalskatt kommer att landa på? Kanske dags att flytta, trots allt?

Over and out/Mamselamsen, en ekonomisk, politisk vilde.

17 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Hahaha. Den där kommuntanten får mig att tänka på en novellkaraktär i en novell jag har skrivit. Det var precis en sådan som hon som jag tänkte på när jag skrev henne. LOL!

Fast den här verkliga kommunkvinnan är säkert lite trevligare...

9:56 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ja.... hon ÄR jättetrevlig, men jag gillar inte sättet som de behandlar våra surt inbetalade skattepengar.

10:02 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Nej - det finns säkert viktigare hål att stoppa dem i.

10:05 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Mia: Äldreomsorgen!

10:09 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Ja lägg allt på omsorgen så får vi se hur många som stannar kvar. :)

10:17 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Anonym: Var du cynisk? Faktum är att det inom omsorg och socialförvaltning fattas hur mycket pengar som helst.... ständiga neddragningar.

Jag tror ärligt talat inte att folk flyttar hit för att vi har en "Körsbärsdal" för 75 miljoner eller en skolmatsal för 40 miljoner.

10:29 fm  
Blogger Morgondimma tycker...

Det verkar som era styrande har varit på studiebesök i Skövde, här har dom totalt storhetsvansinne

12:04 em  
Anonymous Anonym tycker...

Klockrent om vår lilla byhåla ha ha. Ja jävlars vad miljoner de plöjer ner på utseendet. Fattas bara att de lägger en massa pengar på ett maffigt konstverk att ha vid station. Lika snyggt som det som står utanför Balder, det rostiga i plåt... *ironi* Ättestupan förresten... precis vid ingången till lekparken slutar staketet och där är det alltså öppet rakt ner i vattnet. Ungarna kan ta sats och bara rusa rakt ut. Än har inte mina barn ramlat i men väl barnvagnen som vinden tog tag i så den rullade rakt ner i ån. Varför inte ha staket hela vägen?
/ L A

12:58 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

L A: Det utanför Balder.... du menar alltså det rostiga bogvisiret? :-)

Jag glömmer aldrig när det skulle ställas upp... vi bodde då tvärs över gatan. Stephan gick dit och ställde sig bredvid konstnären och frågade honom i vilken färg han skulle måla det där rostiga h*lvetet.

Haha... du kan ju bara ana reaktionen.

1:37 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Morgondimma: Jag undrar vilken planet de kommer ifrån? :-)

1:38 em  
Anonymous Anonym tycker...

Det är ett SKOLKÖK - inte matsal.

Ska alla pengar läggas på 80+ så vill nog varken du lr jag bo kvar. Och det behöver snyggas till runt er knut :)

BTW är det inte fel partifärg på den tidningsbilden? :D

2:49 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Anonym: Jaja.... ett skolkök för 40.000.000:-. Hur många Stora hotellet hade man kunnat få för dem... typ 6-7?

Snyggas till? 75.000.000:-

Vad gäller partifärgen på tidningen. Vi vann en prenumeration på en tipspromenad förra året som Hammarströms höll i.

Och vad gäller partifärg, spelar det inge roll vilket parti det är som slösar med pengar.

3:14 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Anonym: Och vad gäller parti- och partisympatier. Om du har läst ner i min blogg, hade du sett att jag sparkar åt alla håll. :-)

3:26 em  
Anonymous Anonym tycker...

Hur som helst - dom 75 miljonerna kommer förmodligen förhöja ert hus värde rejält om några år :) Kan va dumt stt gnälla för mycket ;)

6:34 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

anonym: Kan berätta... om du inte redan sett det... det är till salu just nu, så den ev. värdehöjningen skiter vi i.

Sedan handlar det om, om man tänker smått eller stort. Många som känner mig och min bakgrund (som inte finns i Nybban), anser att jag var en komplett idiot som röstade som jag röstade sist... trots att jag skäller på dem här.

8:32 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det är nog många som ångrar att dom röstade som dom gjorde...

9:50 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Anonym: Fast trots småhårda ord här, är jag väldigt nöjd med att jag lade min röst som jag gjorde. Om jag var smart eller att det var en lyckträff att jag lyckades läsa mellan en himla massa rader vet jag inte. Men det jag i mitt huvud uppfattade, har slagit in.

Jag är nämligen barnsligt förtjust i solidaritet. :-)

10:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka