.

Mamselamsen

torsdag, juni 12, 2008

När jorden snurrar för snabbt och jag inte hänger med.

Jag har har sett detta med FRA... men inte tagit reda på vad det är och innebär.... inte förrän idag.

Skulle kunna länka hur mycket som helst.. Men Ni behöver bara gå in på knuff.se för att hitta åsikter om det hela.

Det går ut på ett lagförslag om att STATEN, ska få kunna avlyssna och avläsa allt som försiggår på Internet... och sägs i telefoner. På något ställe läste jag att det redan sker i smyg.

Så nu gott folk... om lagen går igenom, kommer vi i princip att bli ett lika övervakat samhälle som Kina... källskyddet kommer att kunna försvinna... och Posten kommer att få ett gigantiskt uppsving (snigelposten kommer tillbaka... glöm inte att ha handskar på dig om du skriver om känsliga grejor, så du inte lämnar fingeravtryck)... vi kommer bara att prata strunt i våra telefoner. Företag kommer inte att kunna maila företagshemligheter.... o.s.v.

Om man inte kan avancerad kryptering... och det kan i allafall inte jag. Fast man kan kanske inte vara säker där heller.... för vi vet ju inte vilka överenskommelser STATEN har gjort.

Jag överväger starkt att bli en anarkikäring. Hur gör man det..... i smyg?

Maila inte!!!! Skicka istället en redogörelse om det i pappersbrev utan fingeravtryck och avsändare.... underteckna brevet: Kramar från Barbie. Eller ännu hellre, droppa förbi på en fika och berätta. Jag lovar att först kolla över lägenheten, så det inte sitter dolda mikrofoner bakom tavlorna.
mick

Over and out/Mamselamsen

Läs även här: http://loci.se/2008/06/11/fra-lagen-och-privatbrevets-dod/ (orkar inte göra en snygg länk)


BTW! Känns lite mysko när ett "högerstyre" planerar att ta till kommunistmetoder.... lite STASI så där.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Som statligt anställd är jag förfärad över den här utvecklingen, och det finns flera liknande remisser ute i lagstiftningskedjan. Detta är bara början.

6:22 em  
Blogger Tutte i blåbärsskogen tycker...

Japp.... går detta igenom, är det lätt att göra små tillägg... som att öppna brev och så.

/Mamselamsen

7:01 em  
Anonymous Anonym tycker...

Gud bevare oss väl.

Vilket land ska man emigrera till?

7:50 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

anonym: "Långtbortistan" har jag hört ska vara bra! :-)

8:19 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka