.

Mamselamsen

fredag, mars 17, 2006

Tack Katy!

För dina kostråd, som jag fick när jag var över i Californien. Nu vet jag exakt vad som ska göras.

-Ingen mjölk eller mjölkprodukter. Det blir tufft, då jag älskar ost. Men det är som du säger... jag har googlat på det... det finns ingenting i kalvmjölk som är bra för människor. Kalvmjölk är bra för kalvar och modersmjölk är bra för människor, så länge vi är dibarn. Annars har kroppen bara ett helsike att bryta ner alla dessa sockerarter som finns i mjölk. Samt att det finns vetenskapliga rön som påstår att mjölken kan vara en av grundstenarna till att utveckla Alzheimers sjukdom. Kalk kan man få i sig på andra vägar.

- Inget bröd... framför allt inte vitt bröd.

-Inget raffinerat socker.

-Dra ner på eller sluta med kaffet

-Sluta röka.... det får komma så småningom.

-Mycket kött och andra animaliska produkter då vi trots allt är rovdjur.

-Mycket grönsaker, bönor, linser och frukt. Potatis i mycket begränsad mängd.

Så, här är mitt "nya" liv, för att sköta om min kropp... inte för att gå ner i vikt alltså.

Att hon vet som mycket om detta, beror på en ganska trist sjukdom som hon har. Så fort hon missköter sig tappar hon tussvis med hår och blir fruktansvärt dålig i magen... vilket hände när jag var där och drog ut henne på "dåligheter".

Vad tror Ni läsare om detta?

Over and out/Mamselamsen, som hade en banan till frukost.

18 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Stenålder kost?
*magen knorrar*

12:05 em  
Anonymous Anonym tycker...

Rovdjur? Nä, men människan är väl allätare? Klassificeras som det också. Ungefär som apor.

Det sagt så tror jag ändå att det är alldeles rätt att äta som du säger. Jag skulle vilja ändra på livet lite jag också. Sluta äta sånt som inte är bra för mig. Men ... oj vad tufft.

Lycka till! Håller tummarna för dig.

12:18 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ät av allt men med måtta så mår du allra bäst.

12:22 em  
Anonymous Anonym tycker...

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,794590,00.html

12:39 em  
Anonymous Anonym tycker...

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/
0,2789,794590,00.html

sådär, nu ska väl hela länken synas?!

12:40 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ja, allätare är vi... men även rovdjur.

Virvla: Det finns tester som också bevistat att även kaffe är bra mot tjocktarmscancer.

anne-maj: Nej ja tror inte att magen knorrar... kött är ju väldigt mättande.

Mia: Jag känner att jag behöver rensa ut lite skit.

12:53 em  
Blogger Humlan tycker...

Just i dag verkar tidningarna vara fulla med uppgifter om att rött kött ger cancer, mjölkprodukter skyddar, Atkinson är farligt...

Så, det bästa är nog att försöka
"Äta allt, men inte alltid"!

Men jag försöker också att lägga om mina matvanor, ganska mycket åt GI hållet, men framförallt att försöka klara av att laga mat varje dag, då blir det inte så mycket onyttigt småätande. Detta både för hälsan och vikten.

12:56 em  
Blogger Lyckliga Grodan tycker...

perfekt.. äter man så så mår man bra.. men du kan hoppa över linserna och bönerna.. de behöver du inte när du äter kött och fisk.. det finns mycket fytinsyror i linser och bönor.. och det är gift för det lilla människodjuret.. dessutom blir man så gasig i magen..
hör av dig om du vill veta mer om bönor och andra giftigheter..

1:16 em  
Blogger PGW tycker...

den som rör mitt kaffe kommer jag att göra köttfärs av.

1:43 em  
Blogger anna tycker...

Men kolhydrater då? Bränslet till din kropp.....och h u r ska du kunna dricka oboy utan mjölk? ;)

2:13 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag ska dra ner på kolhydrater... framför allt de snabba. Jag klarar mig ändå.

Grodan: Tack! Jag avskyr bönor och linser.
PGW: jag lovar.. ska inte rör det. men för mig är det inga större problem... dricker nästan bara kaffe på morgonen.
Monica: Fimpningen ligger med i planen. men det kommer jag ALDRIG att skriva om när det sker. Ni märker det nog när jag börjar bli vresig här i bloggen.

Anna: Jag får i mig tillräckligt med kolhydrater genom frukten. Och Oboy... det dricker jag aldrig. Dricker förresten aldrig mjölk överhuvudtaget. Jessica och Camilla har förresten aldrig heller druckit mjölk... inte ens som små.

2:34 em  
Anonymous Anonym tycker...

Hej!
jag rekommenderar doktor Atkins bok om hans metod! den förklarar allt väldigt bra. blir så irriterad då man läser artiklar (som aftonbladets) då de fokuserar på lösryckta meningar. om man bekantar sig lite mer med atkins så märker man snart att det inte är någon svältkur, utan hälsosamt! de flesta som drabbas av problem "p.g.a." en diet verkar enligt min erfarenhet vara sådana som inte bekantat sig tillräckligt med "reglerna"...Atkins FÖRBJUDER ju inte kolhydrater!

2:34 em  
Blogger Ilva tycker...

vatten i en vecka o du ar ren som en nyfodd kalv, jag lovar! Och eftersom jag ar aldre an du nufortiden sa MASTE du lyssna pa mig! Lillsyrran!

2:43 em  
Blogger Jubbe tycker...

Jag har provat detta o det funkar.....men men men sen kommer baksmällan å då äter man godis som aldrog förr å då vill man inte fälja dieten igen.

Klart slut!!
//J

3:04 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Atkinsfrälst: Jag har funderat på det... även om jag vill unna mig nån onyttighet emellanåt.

Ilva: OK då. Jag har funderat att ta denna vecan som nedtrappning, för att sen bara gå över till citronvatten och saltvatten... för att tömma all gammalt mög.

Jubbe: Jag ska försöka i alla fall... eller i alla fall bli mer medveten om vad jag trycker in i munnen.

3:40 em  
Blogger Annapelu tycker...

Låter som GI typ. Jag har börjat den här veckan och det är rätt ok. Frukost utan bröd är förstås dödstrist men i övrigt får man ju äta det mesta. I mitt fall är det sockret som är det stora suget och det känns lite bättre, jag knaprar på nötter och mandlar, helt ok. (men inget är ju som godis!!

Lycka till!

4:08 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Men hallå! Har du tröttnat på magvärmaren?

Hade du varit med på min hälso-viktkontroll hade du i alla fall känt dig mager... Hm... det gjorde inte jag. Fast jag hade en sjuhelsikes kondis för min ålder. Och vikt.

4:44 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

blogoholic: Bröd och godis är inget svårt för mig att avstå ifrån. Det blir värre med osten.

Bloggis: Jag struntar i vikten just nu... nu ska kroppen få må bra en stund.

9:07 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka