.

Mamselamsen

fredag, januari 06, 2006

Lite tankar bara.

Jag har ganska ofta funderat på hur det skulle vara att bo långt ute på landet och försöka vara självhushållande... inom rimliga gränser.

Uppvärming med ved från egen skog.
Egna odlingar av bär, grönsaker, frukt och potatis.
Ta vara på det som skogen ger.
Strunta i allt vad mode och handväskor heter. (Kläder har jag så det räcker i många år)

Visserligen vill jag ha:
El till lampor, frys och datorn.
Tillgång till att köpa kött och fisk.
Rinnande vatten.

Undrar hur lite pengar man då behöver? Jag tror att man skulle kunna leva på en totalsumma under 4000:- per månad för oss två. (El, vatten, mat, bil och studielån)

Helt enkelt strunta i allt det där som är onödigt. Skulle vara kul att testa ett år i alla fall.

Over and out/Mamselamsen, mitt i "gröna-vågen-tankarna".

18 Kommentarer:

Blogger PGW tycker...

Äsch, du skulle få guldbrist på en vecka och flytta till civiilsationen igen ;-)

12:10 em  
Blogger anna tycker...

jag trodde inte du menade att feng shuia sååå mycket.....men visst! ;)

12:12 em  
Blogger Cornelia tycker...

Det är en spännande tanke som slår mej ibland, men sen slår jag bort den, är nog för bekväm i alla fall.

12:17 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ja, men jag har ju hur mycket guld som helst som jag skulle kunna ta med mig.

Men visst skulle det vara intressant att testa på det.

12:17 em  
Blogger crrly tycker...

Wow. En dröm jag har också, faktiskt. Masor med missar och höns. Och en söt get som man kan fläta skägget på.

12:31 em  
Anonymous Anonym tycker...

Nu vet jag var du fick tankar i från:-) Bloggblads matäventyr i går? Du kan ta rena guldtackor, hade dom sånt förut?

12:32 em  
Blogger crrly tycker...

Wow. En dröm jag har också, faktiskt. Masor med missar och höns. Och en söt get som man kan fläta skägget på.

12:35 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag vill bara ha kattor och en hund. Inget annat.

anne-maj: Kanske.

Mette: Ta inte ifrån mig mina drömma! *stryper sakta*

12:49 em  
Anonymous Anonym tycker...

för en som är uppvuxen i kollektiv känns tanken inte alltför lockande ;)

1:15 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Kollektivet skulle bestå av Stephan, mig och två kattor

1:18 em  
Blogger Gagga tycker...

Välkommen till skogen! Här finns flera tomma stugor att hyra eller köpa. Stephan kan bli med på älgjakten. Du kan ta över några av mina hönor o nån kalv kanske. Fisk finns det gott om i våra sjöar. Skogen full av bär o svamp.
Gott om jord att odla på.
God tillgång på ved.
Konstigt nog dryper det in räkningar som måste betalas även
här. Så det är bara att sätta sig i varsin bil o åka åt varsitt håll varje morgon för att få in lite slantar att betala dessa räkningar med. ;)

1:25 em  
Blogger PGW tycker...

Crrly, fläta skägg på get ... hihihihi!

1:26 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Gagga: fast jag hade ju inte tänkt att jobba.... bara leva på räntorna. :D

2:22 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag har själv haft de funderingarna fast lagt ner projektet redan innan start. Först är jag nog lite bekväm av mig och så trivs jag i stan.

4:28 em  
Anonymous Anonym tycker...

Inget för mig! Men skulle följa dina försök med stort nöje.Tvivlar inte en sekund på att du skulle klara det ;)

4:38 em  
Blogger Gagga tycker...

Då blir det inga problem alls. Och sen har du ju guldet om det kniper. Inget att fundera på längre alltså. När kommer ni?

6:29 em  
Blogger Anna tycker...

Gillar idén, faktiskt. Trots att jag är ganska bekväm av mig.

7:41 em  
Blogger crrly tycker...

PGW: Älskar getter. Dösöta. Extra söta med flätor i skägget! ;)

10:08 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka