.

Mamselamsen

lördag, december 17, 2005

Asch fasen, jag blev kvar här.

Jag har precis läst Linda Skugges krönika om att barn är monster och inte lyder. Vilket lafs!

Det är väl inte så himla konstigt att många (inte alla) ungar idag inte lyder.

Jag anser att barn behöver lugn och ro (och ibland tråkigt), någon som lyssnar, ger förklaringar OCH konsekvenser.

Konsekvenser är i mina ögon skitviktigt. Vem bryr sig om ett nej om det inte händer något om de inte lyder. Inte jag i alla fall. För detta handlar inte bara om barn, utan alla.

Exempel:
"Nej, du får inte köra fortare än 90"! Vem bryr sig om det om det inte kan bli konsekvenser (böter/indraget körkort)
"Nej, du får inte skita i att betala in skatt"! Konsekvenser!
"Nej, du får inte skita i din elräkning"! Konsekvenser!

Barn MÅSTE lära sig att det blir konsekvenser redan som små.... för det kommer ändå förr eller senare. Samt att det gör det mer lättsamt att vara förälder.

Ordet nej utan mening är bara en kombination av tre bokstäver.

Over and out/Mamselamsen, som gärna tar emot mothugg

11 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9137125869&s=1 - den här önskar jag mig.. och en spärr/hylsnyckel .. :)

3:41 em  
Anonymous Anonym tycker...

Inga mothugg här inte. Sitter bara och nickar....

Mina barn vet vad ett NEJ innebär. (Jaja det tror jag....) Men jag tror inte att mina barn är ett dugg bättre än andras för det!

Gerd

4:15 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Självklart måste de motsätta sig... annars lär de sig inte att argumentera

4:16 em  
Anonymous Anonym tycker...

Om man bara säger nej och inte ger en förklaring till det så är det nog risk att barnet inte förstår varför. Man ska prata med barn på deras nivå - det ska ju vi vuxna klara av och det kan ta en stund. Det handlar om samförstånd. /T ss "duktig" mamma till 4 barn

4:33 em  
Blogger MB tycker...

håller med fullständigt...många vuxna idag verkar vara barn själva....och som redan sagts...man måste prata och förklara varför....barn har lika stor rätt att veta varför som en vuxen

5:34 em  
Blogger Humlan tycker...

Du får inga mothugg här heller!
Nu har jag ju inga egna barn, så det är ju lätt att vara expert då, men det du säger är ju så självklart logiskt, så det kan inte vara fel!
Är det något som är bristvara för alla, barn som vuxna så är det väl lugn och ro, och att ha tråkigt ibland. (Ju mer jag tänker på det, så inser jag att alla dina regler gäller för alla åldrar! Kloka Kvinna!)

5:42 em  
Anonymous Anonym tycker...

DU HAR HELT RÄTT !!!

7:01 em  
Blogger schmut tycker...

så går det när man skaffar barn bara för att det ska vara så, och inte för att man är mogen för det. jag tror visst det att barn idag fattar ettnej och det har helt och hållet med föräldrarna att göra. man kan skylla på socker, tv eller dagis men saken är den att ungarna blir vad föräldrarna gör dem till. ungarn föds inte bångstyriga och fyllda med ångest, det är vi vuxna som fixar till det. börjar man muta en unge med tv, godis eller macdonalds så får man ta konsekvensen.

så, det är inte bara ungarna som bör lära sig att allt har konsekvenser utan först och främst föräldrarna. man får skörda vad man sår.

(säget tjejen som inte ens har ett haövt barn, men dock lyckats uppfostra katter till att bli duktiga hundar)

7:12 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

schmut: Jag tror jag lyckats bättre med ungana än med Ebba här.

De konsekvenser den lilla damen får är enbart morrningar och vattenstrålesprut från mig.

FAST!!!! Hon har börjar lugna ner sig... faktiskt.

7:41 em  
Blogger Batbut tycker...

Du är klok Du mamse. Jag tror också att ett problem idag är att många föräldrar har dåligt samvete, för att de stressar och ägnar lite tid åt sina barn. Alltså orkar/vill de inte sätta gränser för dem när de umgås med dem. Barn kan fråga trettioelva ggr efter en glass, och det är föräldrarnas ansvar att då säga nej trettioelva ggr och inte trettitio. (om det inte är en glassdag förståss). Tyvärr pallar inte många det, utan ger efter efter lite tjat.
Samma sak om man "hotar" med ngt. Ex.vis sluta annars blir det inget lördagsgodis. Då måste man även dra in lördagsgodiset om barnet inte lyder.
Föräldrar måste våga vara "hårda" ibland. Det är vår skyldighet att fostra våra barn, och inte curla dem.

12:25 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

batbuta: Du är rätt smart du med. =)

8:48 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka