.

Mamselamsen

söndag, juli 03, 2005

Stor bokstav efter punkt... är det ute eller?

Har varit runt och kollat en massa bloggar och konstaterar att många har slutat använda stor bokstav efter punkt. Är det något nytt inom grammatiken eller är det bara coolt?
http://ww .....( jag har tagit bort länken, då jag inte vill att någon ska känna sig speciellt uttpekad. Jag har även tagit bort kommentaren.)

Jag tycker bara att det är omöjligt att läsa. Sicken gnällspik jag är!!! F´låt.

Mån. 4:e juli.
Jag tog bort både kommentar och länk, då jag inte vill peka ut någon speciell. Dock har jag fått svar på min fråga. Det beror på lathet och för att reta språkfascister. Jag tycker det är synd, eftersom jag tror att hennes blogg är väldigt läsvärd. Men , vad vet jag....det kanske bara är jag...den "gamla fascisten" som tycker det är jobbigt att läsa texter utan uppehåll.

Jag fascist? Nä, jag ligger nog lite mer åt det interaktiva och hedonistiska hållet. =)

13 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Det är säkert "coolt", jag avskyr det. Korrekt svenska ska det vara, därmed basta! :)

10:55 em  
Anonymous Anonym tycker...

Något jag förövrigt avskyr ännu mer än vit text på svart bakgrund, det går INTE att läsa. *Apropå bloggen du länkade till* :)

10:58 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

creetilda! Jag bara undrade. Nej du retade inte mig. Det bara slutade med att jag inte läste din text.

7:36 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det ska vara korrekt svenska i det man publicerar, annars blir det oerhört jobbigt att läsa. Förmågan att stava verkar dessvärre bli sämre och sämre i det här landet också.

8:53 fm  
Blogger The Female Dinousaur tycker...

Angående korrekt svenska, ni har väl läst embryos blog? Inte en siffra rätt, men skitkul!

9:04 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

janne! Tack!

biggis! Ja, jag har läst hans blogg. Men där finns nog en anledning till språket.

9:27 fm  
Blogger The Female Dinousaur tycker...

Mamsen: Ja, jag är sååå himla nyfiken på vem det är som skriver...

9:35 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

9:49 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Lite slang kan jag ta, men detta med medveten inkorrekt grammatik känns bara meningslöst och jobbigt..

2:01 em  
Blogger Lilith tycker...

Det är inget nytt, det är bara snorungar som inte har haft ork att lära sig korrekt grammatik i skolan. Det driver mig till vansinne, språkfascist som man är.

2:14 em  
Blogger maruschka tycker...

Min far är/var lärare innan han pensionerades och jag har fortfarande lite svårt att skriva mail till honom, eller så funderar jag på vad han tycker om min blog, så jag försöker skriva korrekt.
Däremot vet jag att jag använder "punkt, punkt, punkt" alldeles för ofta, men det är lite grann för att få texten att bli som jag låter.
Eller tänker...
Ja, du vet...*s*

3:08 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Jag älskar skiljetecken! Kan erkänna att jag ibland gör fel (jag var sjuk den dan vi lärde oss kommatecknet)när jag slösar med kommatecknen, men jag Älskar semikolon; dom säger så mycket...mmmm, och dom kan jag!
Och tankstreck - ännu en passion, åhhh!

Men - i talspråksskrift skriver jag "dom" rakt över. Däremot skulle jag aldrig drömma om att slarva med de och dem i mina seriösa krior.

Jag är överkänslig mot slarvigt språk - det känns nonchalant, som om innehållet är oviktigt. Och varje skulle jag slösa tid på någon som är nonchalant?

Däremot har jag överseende med enstaka slarvfel. Och KAN man inte stava måste man ändå få lov att försöka - då läser jag med snälla ögon.

3:45 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag återkommer till mig och min relation till kommatecken. Jag måste också ha varit sjuk varje gång mina föräldrar (lärare) skulle lära ut om det. Mina kommatecken kommer på ställen, där jag tycker det ser snyggt ut. =-)

4:10 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka