.

Mamselamsen

söndag, februari 13, 2011

Om man säger som så....

... har aldrig hört talas om Bengt Ohlsson.... men däremot Camilla Läckberg. Bara en sån sak borde Bengan tänka på. Har läst massor av Läckberg... oftast med stor behållning. Men Bengan.... nä, faktiskt ingenting. Har han överhuvudtaget skrivit något läsvärt?

Camilla Läckberg

Jag kan se framför mig en massa snobbkultursnubbar som sitter runt ett bord och och sörplar med rödvinet.... dissandes ESC, dansband, Crocs, Ullared och bugg.... hyllandes alla Nobels litteraturpristagare.. och vinet... som förmodligen i smyg är "dunkvin" som hällts upp på karaff.

Men vad fan vet jag... jag är ju bara en okulturell människa... som läser Camilla Läckbergs böcker.

Frågan är.... vem kan leva bäst på sina skriverier? Bengt eller Camilla?

Jag hoppas verkligen att Camilla står över sånt där urlöjligt snack från den s.k. Snobbkultureliten.... som tror sig vara... liiiiiite bättre och liiiiiite finare än vi andra. (Ska sägas med Liiiidingö-I:n.)

Over and out/Mamselamsen, hur jävla okulturell som helst.

12 Kommentarer:

Blogger magda tycker...

Jag gillar Liza Marklund och Bengt Ohlsson. Just nu går hans senaste bok som uppläsning i P1. Lyssnade på den när jag varf sjuk och blev fascinerad av hans berättarförmåga.

1:25 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

OK.

:-)

1:26 em  
Blogger PGW tycker...

Jomen faktiskt, jag kan rekommendera Olsson. Läckberg är bra underhållning, men hennes svenska är inget vidare, men det har jag inte så mycket krav på om jag bara ska läsa lättsam deckare. Tyvärr kan det väl ibland vara så illa att det rycker i rödpennan, tycker hennes redaktör kunde fånga upp ett och annat emellanåt.

1:34 em  
Anonymous Anonym tycker...

Bengan är en bra författare, rekommenderar verkligen hans böcker! Däremot är hans krönikor inte alltid de bästa...

1:50 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

OK... vad har han skrivit?

1:58 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

PGW: Att jag inte behöver rödpenna beror på att jag alltid lyssnar på böckerna. :-)

2:23 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag ber inledningsvis om ursäkt för att jag väljer att vara "anonym" då jag inte har ett konto på någon av de hemsidor som den här kommentarsfunktionen vill att jag loggar in på.
För att inte verka så främmande kan jag berätta att jag heter Joel, är 19 år och bor i Stockholm. Då kommer inte kritiken från "tomma intet" så att säga.

Först måste jag kritisera en vuxen människa som ger sin in i sånt här drama då det helt uppenbart rör sig om en otrolig omogen diskussion, från båda sidor. Det är inte anständigt från någon part och jag skall förklara varför.

Bengt Ohlsson (som jag inte heller hört talas om, men det har inget med saken att göra) kritiserar en annan författares böcker. Det är helt acceptabelt. Man behöver inte ha producerat något bättre eller vara någon speciell person. Hur annars ska vi kunna ha åsikter?
Vad han säger i sig må vara olämpligt och centrerat kring hennes person mer än hennes böcker, det förstår jag.

Men hur i hela friden kan en offentlig person såsom fru (fröken?) Läckberg gå ut i pressen med "Vad fan har jag gjort Bengt Ohlsson???!!!"? Man måste ju någonstans ha en vuxen person inom sig som säger åt en att ta allt med en nypa salt? Hela hennes utspel liknar en 14-årig flickas försvar emot anklagelser om tjuvrökning. Hon påstår bland annat att hon tjänar bra och jobbar hårt, därför kan hon inte bli kritiserad. Hon säger inte detta rakt ut men hennes försvar ligger endast i att stackars lilla Camilla blivit angripen av dumma dumma Bengt.

Så fort man skriver något i en offentlig sfär så blir man utsatt för kritik, om kritiken i sig är hård eller inte spelar mindre roll.
Hade en politiker kunnat säga som hon? Vi tar ett exempel:
"Varför är Reinfeldt så elak för!?!?!? Min miljöpolitik är jättebra och jag har jobbat jättehårt, jättelänge för att få fram det här. Vad har jag gjort honom egentligen!?!?"
- Lars Ohly

Hade det verkligen gått okej för lilla Lasse?

Men det slutar dock inte här, Camilla går vidare med att säga "Vad fan är det för fel i huvudet på manliga författarkollegor undrar jag?".
Nu är det alla mäns fel att hon får kritik, alla författare som råkar vara män.

Som slutsats: Det är dumt av Bengt att kritisera Läckberg för att hon jobbar jättehårt, tjänar mycket pengar, han är man och att författarkritik sinsemellan författare redan är så hård.
Säger hon att hennes slutprodukt är bra? Nej.

PS. Hon säger dessutom i slutet av artikeln att det hela är "utspelat". Vad var poängen med att svara på Aftonbladets frågor då undrar man? Billig publicitet var kanske bra, tyckte hon? DS

2:41 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ja... det är lekstugenivå på båda... men varför starta.

Ungefär lika intelligent som den killen som hoppade på Rahnelid.

Att prata skit om andra gör folk ofta för att på något sätt göra sig själv lite bättre.

För jag kan inte tolka detta som mer än allmänt skitsnack.

3:04 em  
Anonymous Anonym tycker...

Joel skriver, än en gång.

Är det verkligen den som startar som är värst? "Han började" fungerar inte riktigt när man är äldre än dagisålder tycker jag.

Att svara tycker jag snarare visar på större osäkerhet och en rädsla för att inte bli igenkänd.


Du antar en hel del om Bengts kritik, vilket i sig är helt befängt men också relativt komiskt. På något sätt så spelar det roll för dig hur han kommit fram till åsikter som är helt oviktiga. Du går också vidare och spelar på hur kända personerna är, vem som skriver bäst och från vilken bakgrund de kommer ifrån.

Allt sådant är irrelevant, det enda som faktiskt är relevant är kritiken i sig. I det här fallet så är kritiken jag läst dåligt formulerad och antagligen inte menat att nå andra än de närmaste till honom.

Uppenbarligen så står inte Camilla över "sånt där urlöjligt snack från den s.k. snobbkultureliten".

3:42 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

:-)

5:58 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Jag känner varken Bengt O eller Camilla L men har läst båda och föredrar helt klart BO:s bok Gregorius framför hela traven av CL:s böcker. Jag grundar mig enbart på mina egna kunskaper om skrivande och på min smak.

Men - jag har inte följt deras pajkastning på varandra. Jag tycker det är väldigt otrevligt när folk i samma bransch kastar skit på varandra. Läsarnas smak är olika - bara att inse det.

F.ö. tror jag att både du och jag, Mamselamsen, drabbats av en släng av bloggtrötthet... men det kanske är naturligt när det är så mycket enklare att skriva en rad på FB.

12:12 fm  
Blogger Rexxie tycker...

Fast nu måste jag nästan protestera lite sisåhär i efterskott!

Är det någon av er som verkligen läst BO's krönika i DN?

Vad han skriver är ju i princip ett försvar för att folk skall få läsa CL (och i hans fall Ed McBain) utan att ta hänsyn till att folk säger att det är för låg nivå (på CL/McBain)!

Att Aftonbladet sedan gjort en av sina sedvanligt tveksamma journalistiska drag och tagit en enda mening ur hans krönika och bett CL om en kommentar till just den meningen är väl något man kan diskutera!

11:43 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka