.

Mamselamsen

söndag, februari 13, 2011

Ett mynt har två sidor.

Det slog mig i fredags när jag Skapade.... att oxfile' har tappat mycket av sin magi.

När jag var yngre och åt oxfile'... på sin höjd nån gång om året. Det var ett magiskt ögonblick... på gränsen till religiöst. Oxfile var höjden av matlyx och man nästan gjorde korstecknet innan man började äta.
Oxfile liten
Men inte längre.

Nu kan man få tag på denna köttbit för lite dryga hundralappen. Det är ju bra... men också lite sorgligt. Magin är borta, nu när oxfile' bara är lite dyrare än köttfärs. Man kan äta det lite när som helst.

I fredags tyckte jag att denna bit inte var bra... och att jag började skär köttet på fel håll. Det slutade med att jag skar ner alltihop till bitar och gjorde en gryta.... en helt vanlig gryta... som intogs under ett... Jahaa.

Detta med den försvunna magin, kan man ävaen sätta in på andra saker i livet. Saker som var höjdpunkter förr, är idag saker som vi tar fullkomligt för givna.

När jag var liten, var det en höjdpunkt när jag och mina syskon fick dela på en flaska med läsk... för att inta prata om när hela familjen på söndagar delade på en burk med cocktailfrukt. Lyckan var total om man fick ett av de få röda bären. Jag var lycklig när jag fick nya långbyxor.... de första som jag inte hade ärvt efter något syskon. För att inte prata om min första cykel.... en rostig blå pojkcykel som hade legat i ett dike bakom skolans garage under många år. Herre Gud så lycklig jag var.... och cyklade varv på varv runt skolan... en hel sommar. (Vi bodde i en lärarbostad)

Listan kan göras oändligt lång över saker som förr var höjdpunkter... lyx... som idag tas för givna.

Det känns så sorgligt att kraven på allt bara höjs... hela tiden!

Nu jobbar människor halvt ihjäl sig... stressar... för att ha råd med allt som nu tas för givet. Utlandssemestrar, platt-TV, häftiga kök, bilar.... o.s.v... o.s.v.

Det var fattigare förr... men jag tror att folk i gemen var lyckligare.

Och inte fan vet jag vad man ska göra åt det.

Over and out/Mamselamsen

2 Kommentarer:

Blogger Lilla B tycker...

Det där har barnen och jag pratat om vid ett flertal tillfällen. Att inte vara förnöjsam och kunna glädja sig åt småsaker istället för att maxa livsnjutning hela tiden. Jag tror att man bara kan ändra sig själv och sin egen inställning till det som är värdefullt. Att njuta lite av ögonblicket - t ex en god kopp kaffe, fågelsången etc. En del kallar det för mindfulness men jag tycker inte om modeord och trender. Tycker däremot att man gott kan, som du här i inlägget, fundera ver hur saker och ting hänger ihop och vad som är viktigt just för en själv.Och att inse att det som är dyrt inte per definition är det som är bra.
Eldorado ickeklumpbildande kattsand är det handgripliga exemplet :))

10:50 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jupp!

Jag tänker ofta på det, när jag ser människor som ständigt är onöjda.

Även om jag just nu inte är jättenöjd med allt.... men det kommer det att bli ändring på före sista augusti. Tja, du vet vad jag menar.

11:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka