.

Mamselamsen

onsdag, maj 07, 2008

Nu ska vi bli rädda... IGEN!

"Mobilen dubblar cancerrisken"!

Ingen risk för mig... min mobil ligger för det mesta urladdad i handväskan.

Men nu har jag läst runt lite om denna skräckpropaganda. Innan man tar till sig sådana här budskap, bör man ta reda på vem som ligger bakom undersökningen och varifrån vetenskapsmannen/kvinnan får sin lön. Hur är undersökningen gjord. Ta reda på hur man kan förvanska statistik. Ta reda på om den påstådda hjäntumören är dödlig.

Och jag tror att jag kan säga till alla mobilanvändare: "Ni kan lugnt snacka vidare"!

Over and out/Mamselamsen, med en i princip oanvänd Samsung som snart fyller 6 år.

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Yessss! En läsare med kritiskt tänkande!! Gudars vad glad jag blir!!! *STOR KRAM* :D

Japp, du har rätt. Det är våra svenska mästare i obefogade cancerlarm som slagit till igen.

Läs mer om speciellt Mild's kompis Hardell här:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_65306.svd

Och den här artikeln som Mild nu använder när han säger att det är "bevisat" att mobilen dubblar risken för cancer... jag slog upp den på PubMed (http://pubmed.gov, artikel 18425337) och gissa vem som stod som medförfattare: Lennart Hardell. Vidare... vad står det att de använder sig av för forskningsmetod? Metastudier av fallkontrollstudier. Så det är inte ens den kritiserade metod som SSI sågade dem jämnsmed fotknölarna för. Nej, det de har gjort är bara att sammanställa andra personers fallkontrollstudier.

10:00 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ärligt talat... jag är född misstänksam. :-)

10:24 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka