.

Mamselamsen

torsdag, april 24, 2008

Reklam eller inte reklam på bloggar.

Det skrivs i Internet world om reklam på bloggar och vad människor tycker om det.

Jag själv störs inte ett skvatt av att det finns reklam på vissa bloggar. Däremot kan jag fnissa lite när bloggare lägger in länkar, som de vill att jag ska klicka på, så de får betalt. Jag fnissar för att det är så uppenbart. Är jag på gott humör och vill gynna bloggaren, klickar jag på alla länkar som finns.... jag menar, det kostar ju inte mig någonting.

Om jag någonsin skulle få massors massors massors med läsare, skulle jag glatt lägga in reklam. Reklam som ligger och skräpar någonstans längs kanten. Dock skulle nog betallänkar vara bannlysta.... jag vill ju inte helt "prostituera" mig.

Hur skulle Ni göra om Ni hade 15-20 tusen läsare om dagen? Tjäna pengar på skrivandet eller vara ideella?

Over and out/Mamselamsen.

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Nja...
Visst skulle jag gärna få in nå'ra kronor via bloggen om jag kunde, men det som stör mig är när man skriver annonsen som det skulle vara ett vanligt inlägg.
Efter att man läst 3 inlägg på 3 olika bloggar om hur förträfflig färgen "gräsbrunt" är på nagellacket från "OJOjJättebra" med nästan identisk ordalydelse rynkar jag på näsan.

Dvs, annonsera gärna så att det ser ut som om sidan är tapetserad, och skriv inlägg om Oumbärliga Artiklar, men smyg inte med att det är reklam...

10:48 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Exakt..... den där smygreklamen (länkar) gör ju faktiskt att bloggen inte känns särskilt trovärdig.

11:10 fm  
Blogger Cicki tycker...

Jag har en liten ruta med reklam och jag ska tydligen kunna tjäna en liten slant på det. Hitills har jag inte sett till en krona och jag bryr mig inte heller. Jag tycker att för mycket reklam stör och jag blir väldigt irriterad när det går in folk som gör en kommentar som är rena rama reklamen. De kommentarer jag vill ha ska vara respons på det jag skrivit. Ingenting annat. Självklart skulle det då aldrig falla mig in att göra samma sak själv.

12:10 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag fattar det där med folk som skriver kommentarer, bara för att få folk till sig... jag läser varje dag Blondinbella.... och jag skäms inte ens för det. Jag tycker inte att bloggen är speciellt kul, men jag gillar driftiga tonårstjejer.

Bland hennes kommentarer kryllar det av bloggare som i princip skriver: Kom till mig... kom till mig. Känns lite B.

Jag däremot, borde verkligen bättra mig på att både läsa och kommentera hos andra bloggare. Det är ju trots allt en kommunikation man vill ha.... i alla fall .jag.

Tack vare kommentarer har jag fått goda vänner spridda över Europa.

12:46 em  
Blogger Cicki tycker...

Jag läser vissa bloggar som jag aldrig kommenterar. Jag uppskattar dem ändå och de gör mig glad. Det är t ex några där jag frossar i matrecept och läckra foton. Men annars tycker jag nog att bloggen är roligast som en tvåvägskommunikation. Och man får många vänner. Jag har suttit på nätet sedan -95 och varit med på chattar och mailinglistor och nu har jag även tagit till mig bloggandet. Jesus, så mycket vänner jag fått på detta sätt. Jag till och med träffade min sambo via nätet trots att det inte var på en dejtingsajt......:-)

3:08 em  
Blogger dyermaker tycker...

Kunde jag tjäna pengar på min blogg skulle jag nog nappa på det. Tror jag. Mina antaganden är ingen exakt vetenskap, dock.

Apropå gigantisk läsekrets; det lär inte hända med min blogg eftersom jag är tvungen att stänga ute en läsare och ensa sättet är tydligen att "hemla" bloggen och inbjuda via mail. Så om du läser, och vill fortsätta får du gärna skicka din e-postadress till dyermaker@live.se så kommer en inbjudan endera dagen!

7:12 em  
Anonymous Anonym tycker...

"Om jag någonsin skulle få massors massors massors med läsare, skulle jag glatt lägga in reklam."

Håller absolut med dig :)
ha en trevlig helg !

10:10 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Dyermaker: Jag ska maila dig så fort tiden finns.

Alla Ni andra: Fast det är långt kvar tills jag har massors massors.

10:35 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka