.

Mamselamsen

söndag, februari 10, 2008

Ett utdrag ur mitt inlägg nedanför!

"Ju äldre jag blir, desto mer börjar jag ifrågasätta den samhällsutveckling som jag ser. Kalla mig gärna konservativ och gammalmodig.... men det jag ser idag är inte bra!

På något vis måste vi "back to basic"... och då handlar det inte bara om hur vi tar hand om våra barn... utan det mesta. Världen är som en jättekarusell och vi människor håller krampaktigt i oss för att vi är rädda att ramla av. Vi blir yra i huvudet och kan inte tänka klart.

Är det kanske dags att släppa taget och upptäcka att vi kanske ramlar av... men vi snurrar i alla fall inte längre. Vi bara står vid sidan om och tittar på när människorna på karusellen blir grönare och grönare i ansiktet".

Och jag skrev även i en kommentar: "Det jag vill poängtera i mitt inlägg är inte bara barnen utan att vi människor sitter fast i en snabbt snurrande karusell där vi rusar från det ena till det andra utan att för ett ögonblick stanna upp och tänka efter vad vi EGENTLIGEN håller på med. Jag tycker att det (karusellen) är samhällets absolut bästa redskap att få lydiga slavar... slavar som inte har tid att tänka".

Vad jag menar med det är att det känns som om människor idag inte längre ses som människor utan som pengaapparater vars innehåll utan eftertanke ska spenderas på det som vi prackas på från alla håll. Eftersom vi stressar och springer från det ena till det andra... och gärna det tredje....och har full sjå med att få tidsschemat att gå ihop, hinner vi inte tänka efter ordentligt om vad som är viktigt eller inte. Utan bara stress.... stress.... stress.... konsumera... konsumera.... status...stress... konsumera.... karriär.... konsumera..... status... konsumera... konsumera... konsumera..... i all oändlighet.

Vi är de perfekta och lydiga slavarna i samhället, som slukar allt "hittepå" med hull och hår.

Over and out/Mamselamsen.