.

Mamselamsen

fredag, februari 08, 2008

Lysande!

Barn i England har börjat undervisas i filosofi. Det ämnet måste väl vara alldeles perfekt för barn som ofta har "underfundiga" tankar och frågor om saker och ting.... saker som i alla fall jag, när ungarna var små, ofta log åt och ganska automatiskt svarade "Jag vet inte" på.

Tänk att i skolan eller förskolan få sitta med andra i lika ålder och bl.a. få diskutera varför det finns så många svar på vem Gud är. Eller varför inte, varför det är så viktigt att ha de snyggaste/dyraste kläderna.... varför finns mobbing.... varför finns krig... o.s.v.

Snacka om att barnen börjar tänka själva med hjälp av fler infallsvinklar. Ett barn som lär sig att tänka själv och blir accepterad för sina tankar, blir ett starkt barn och sedemera en stark vuxen.

Att vara en människa som tänker och filosoferar på egen hand, har det förmodligen enklare att stå emot och ifrågasätta alla influenser som prackas på oss från alla håll... och vågar gå sin egen väg.

Vi alla borde filosofera och tänka mer. Vi borde ifrågasätta vårt liv och leverne. Jag själv har börjat med frågorna:

- Vad vill jag med livet och varför det är så viktigt. Är det det egentligen?
- Vad gör jag för grejor som är bara för mig... och inte för att visa upp för omvälden, för att bli accepterad eller beundrad på något vis.
- Vad händer när/om oljan på jorden tar slut? (Här har jag en massa tankar... men skulle jag skriva om det nu, skulle det bli blogghistoriens längsta inlägg, så jag avstår.)
- Hänger allt ihop?

Jag har funderat mycket på detta.... och funnit svar på en del frågor, vilket gör att vi till 99,5% säkerhet tar ett ganska avgörande steg under våren mot det liv vi... alltså Stephan och jag... vill ha.

För trots allt väljer vi våra liv utifrån de förutsättningar vi har. Många förutsättningar kan även ändras om vi bara börjar tänka i nya banor och att man kanske slutar att se sig som ett offer.

Så filosofera!

Vad vill du med ditt liv liv och varför. (Tänk längre/större än att få ihop pengar till nästa hyra. Tänk helt enkelt i andra termer än kronor och ören.)

Over and out/Mamselamsen, som flummat färdigt för idag.



BTW! Glöm inte att det är freeeeedag idag..... Fredagsskapa! Själv har jag plockat ut två tjocka skivor oxfilé ut frysen..... ojojoj, vilken lyx tänker nog en del..... men har Ni tänkt på att dessa två skivor filé med tillbehör kostar mindre än två hämtpizzor och är fasen så mycket godare. Och sedan har jag lagt "bubbel" för 50 spänn på kylning :-D

Så... OK... jag har två skivor kött, men har inte en susning om vad jag ska göra med dem. Jag har googlat fram en massa recept, men inte hittat något jättelockande. Tips någon?

Frågar jag Stepan vet jag redan svaret. "Konjakflamberad pepparstek med dubbelbakad potatis"! Och NÄ, det blir det inte... igen!

6 Kommentarer:

Blogger Unknown tycker...

På Vildings dagis har de nånting som kallas för Värdegrund!
Handlar mycket om att vara snälla och att alla ska vara med och leka och inte retas!

Ibland blir det komiskt som när Vilding ber mej hämta vatten och jag grymt säjer att han kan hämta själv..
-"Det är inte enligt väääärdegrunden hojtar han..man ska vara snäll när nån ber en!"

Smördegsinbakad oxfile??
Makens paradrätt..själv är jag tveksam!

KRAM och trevlig helg

K

11:00 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Cian: Hahaha... sen kan man ju alltid utnyttja värdegrunderna.
Smördegsinbakad oxfilé kräver nog en hel filé... jag har bara två skivor.

Nya tips! :-)

11:03 fm  
Blogger malou tycker...

Har inga mattips - själv får jag besök av en diabetiker, en vegetarian och en absolutist och jag har inte en susning om vad jag skal göra för mat?
JMen jag har länge önskat att man skall införa etik på skolschemat istället för Krl eller religions-/kristendomskunskap. Det går alldeles jättebra att diskutera etiska och moraliska frågot med ganska små barn. Så det så!

11:37 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Malou: Absolutisten är det ju inga problem med.... det finns massor med alternativ. Bl.a. om man vill servera öl, finns det skitgod alkoholfri öl på systemet.

Maten? Ost- och broccolipaj.... spenatpaj... bara goggla. =)

Visst går det att diskutera med barn... man bara håller det på rätt nivå.

12:35 em  
Anonymous Anonym tycker...

Mina barn (tvåan och femman) har varje vecka något som kallas Livsviktigt, med mest fokus på hurdan man är mot andra och som också innehåller massage av varandra. Den man knådar/blir knådad av slår man inte, typ. Mycket intressanta saker dyker upp dessa timmar.
Oxfilé? Ljuva tanke. Här blev det pasta.

6:50 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Exakt!

Japp, maten blev skitgod

8:09 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka