.

Mamselamsen

torsdag, januari 10, 2008

Förbjud plastkassen? Uppdaterad.

Varför?

När jag handlar, köper jag min plastkasse för mer än ett ändamål. Först att bära hem varorna och där efter återanvänder jag den till soppåse.

Förbjuds kassarna, kommer jag att köpa soppåsar i plast. Och på något vis känns det som att det går på ett ut.

Eller har jag missat något?

Over and out/Mamselamsen, fattar "nada"


Uppdaterad efter kommentarer om sopsortering.

Jo då... vi sopsorterar och står i.
Sopor klar
I och med att vi bor på översta våningen, kan vi ha vår lilla privata sopsortering i trapphuset. Det finns en lucka på en hylla.... där brukade vi ha en papperskasse för mineralvattensflaskor. Den luckan kommer nu inte att behöva fyllas, då vi numer gör vårt eget bubbelvatten.

Och backarna? Tja, de är från i julas... tiden innan Soda Streamern.

Men vet Ni.... det blir sopor ändå! Matrester, använd kattsand, Melittapåsar med blöt kaffesump o.s.v.

Att använda en hink och tömma rakt ner i soptunnan? Hm... undrar vad hälsovårdsmyndigheten skulle säga om det?

Over and out/Mamselamsen igen.

12 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Hej!

Ja du har missat något. Du ska börja källsortera dina sopor. Till metall, kartong, papper, glas, glödlampor osv kan du använda papperskassar. Till det som ska komposteras använder du kompostpåsar. Det är klart att du behöver påsar till dina brännbara sopor men det blir ju inte alls lika många som om du inte är duktig på att källsortera. Börja redan idag! Ta med dig en tygkasse nästa gång du handlar!

10:11 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Hmm, ja jag tycker att du har missat något. förutom att du kommer att köpa soppåsar i plast behöver du även köpa bärkassar i papp i affären. :(

10:39 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Förutom att källsortera ordentligt så du minskar sopmängden så finns ju möjligheten att köpa soppåsar som är nedbrytbara och därmed inte är samma miljöfara som den vanliga plastpåsen.

11:01 fm  
Blogger Strumpstickan tycker...

Kanske ekonomin i att soppåsar i plast kostar bara en bråkdel mot att köpa dyra påsar i butiken...?

11:31 fm  
Blogger Rexxie tycker...

Fast jag förstår inte riktigt var ni får allt skräp ifrån?!

Vad kan man fylla en kasse med? 1,5 liter cola, 2 liter mjölk, 0,5 kg återvunnen köttfärs från Ica och 2 kilo potatis.

Vad blir det för sopor av det?

1 Petflaska = återvinning
2 tomma mjölkkartonger
1 plasttråg för köttfärsen

I det här fallet så är det alltså de två tomma mjölkkartongerna och plasttråget som skulle ta upp hela plastkassen när den används som soppåse, för nästa gång du går och handlar köper du ju en plastkasse till!

Dessutom så går det åt betydligt mindre plast att tillverka "riktiga" soppåsar än att tillverka en plastkasse!

11:43 fm  
Blogger Rexxie tycker...

Oj, glömde kryssa i att jag vill ha mail om det blir mer kommentarer, så nu får du den här nonsenskommentaren också...

:-)

11:44 fm  
Blogger Tutte i blåbärsskogen tycker...

Hejsan alla!

Jag källsorterar så långt det är möjligt när man bor i lägenhet utan källsortering.
-Papper
-Glas
-Petflaskor
-Metall ibland.

Detta bärs bort till återvinningsstationen, som tack o lov ligger i närheten. Det hade ju inte varit något vidare om jag skulle behöva ta bilen.

Men resten? Jag har ingenstans där jag kan kompostera eller göra liknande då jag bor mitt inne i stan och tomten runt huset är på ca 27 kvadratmeter.

/Mamselamsen

11:55 fm  
Blogger Tutte i blåbärsskogen tycker...

Men EN sak gör jag bra!!! :-)

Bilen tankas högst en gång i månaden.... och då inte ens full tank.

Här gås det och här cyklas det.

/Mamselamsen igen

11:59 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Var gör man av gamla utnötta skor och trasigt porslin - brännbart?! Plastkassar kan man använda åtminstone en gång till när man handlar och dom är alldeles förträffliga att samla brännbart i. Hur man än sopsorterar så blir det ändå en del i "brännbart". Fast bor man ensam långt ut på landet så är det bara att elda upp det mesta.
/T ss

10:08 em  
Blogger Rexxie tycker...

Utnötta skor och trasigt porslin går som deponirest

10:20 em  
Anonymous Anonym tycker...

rexxie:
Det går som brännbart i vår kommun. Alltså rakt ner i soptunnan.
/T ss

1:50 em  
Anonymous Anonym tycker...

Nu går det att få tag i Oxo-bionedbrytbara plastpåsar. Plastmaterialet som bryts ner och försvinner efter ca 3 år. Om 5-10 år kommer effekten att märkas i mätbara områden. Alla sk vardagspåsar går att få i Oxo-plast. Besök sidan för Vardagsplaster !
/Miljöpåsen (d2w)

2:02 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka