.

Mamselamsen

onsdag, april 04, 2007

Skatten som bytte namn och som inte har några förlorare.

Ok att de flyttar runt våra pengar genom att "avskaffa" fastighetsskatten, men när de säger att det inte finns några förlorare blir jag ytterst tveksam.

Vinnarna är väl de som bor i högt taxerade fastigheter. Men de som bor på bystan där taxeringsvärdet oftast ligger under 450.000 är förlorarna. Det blir ingen förändring av skatten, men de åker på den högre reavinstskatten vid försäljning.

Inte en endaste villaägare på denna sidan är vinnare om jag förstått det rätt.

Eller?

Over and out/Mamselamsen, lägenhetsboende.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Såg du argument igår? Jag tycker ärligt talat att om man har köpt en dyr villa så ska man inte behöva betala så fasansfullt mycket pengar som vi gör nu. Jag tänker främst på de pensionärer som bor i dyra, eftertraktade villor, de måste ofta flytta eller iallafall oroar de sig för att behöva göra det. Det är ju inte rättvist. Du har dock rätt i det du säger att man förlorar på reavinstskatten, men jag tror att färre kommer att behöva flytta om reformen går igenom. Men då uppstår ett nytt problem. Hela reformen finansieras av att folk flyttar...

11:13 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Karin: Japp.... som jag så ofta brukar säga: "Hur man än vrider och vänder sig, så har man ändå rumpan bak":

11:40 fm  
Blogger Strumpstickan tycker...

Låter som kejsarens nya kläder tycker jag... och trivs såååå gott i att bo i lägenhet där jag inte behöver gå ut och sopa själv...

2:41 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag också... fast sopandet slipper vi inte. :-)

5:40 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka