.

Mamselamsen

fredag, november 24, 2006

En tanke flög upp.

Manligt, kvinnligt, feminism, jämställdehet, jämlikhet, rödstrumpor, mulliga mansgrisar......

Vi skänker pengar till forskning på prostatacancer. (Typiskt manligt problem)
Vi skänker pengar till bröstcancerforskning. (Typiskt kvinnligt problem)

Gud så orättvist...oavsett vilka vi skänker till.

Nä, fram för att bara skänka pengar till sjukdomar, där inget kön känner sig förfördelat. Sjukdomar som har med magsäck, rygg, tallkottskörteln och huvud att göra, får det bli.

Over and out/Mamselamsen, som funderar på hur långt man egentligen kan dra det där med jämställdhet

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

eller bara skänka pengar 'omärkta' till cancerfonden.

jag har inte riktigt fattat det där med rosa band och blå band (soppa?!), det känns som om man förlöjligar hela grejen genom att öronmärka pengar.

hur många bloggar såg vi inte som körde rosa band-insamlingar? hur många har vi sett som kör blå band-insamlingar?
att kvinnors hälsa legat i underläge när det gäller forskning är en sak, men att fortsätta uppmuntra könsindelningen? fel fel fel

8:40 fm  
Blogger PGW tycker...

De där banden förstår jag inte riktigt faktiskt. Ska jag ha fjorton små rosetter på kavajslaget, elva gummibandsarmband för andra behjärtansvärda ändamål kring handlederna? Om jag handlar en sådan rosett för 20 spänn eller vad de kostar så går kanske 15-18 spänn till cancerfonden. Det är väl knappast så mycket att skryta med att man har skänkt ..?

8:51 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Astrid Lindgrens barnsjukhus har en bra grej man kan skänka pengar till..
Deras Clown-verksamhet är verkligen uppskattad..

Så dit skickar jobbet pengar

Mina gubbar på jobbet må se ut som stentuffa gubbs som bara golfar men de har hjärtan av guld...

1:25 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag tror att vi nåt jämställdhet när vi accepterar att män och kvinnor är olika. Olikheterna ska lyftas fram. Men det vi presterar ska självklart bedömas lika oavsett vad vi har mellan benen. Oj, vad bestämd jag kände mej plötsligt.

9:11 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka