.

Mamselamsen

torsdag, november 23, 2006

Att vara snäll och ge.

Jag läser på Dina pengar att det finns mycket lurendrejeri bland välgörenhetsorganisationer. Pengarna går inte alls dit som det sägs.

Jag är alltid mycket skeptisk.

För ett par veckor sedan kom det in en kvinna på Mamsans. Hennes uppenbarelse var av typen ledsen hund. Det första hon sa var: "Jag är ingen försäljare... jag är ingen försäljare... men har du tid en stund?" Ok, vi satte oss ner och fram plockade kvinnan en plastpärm... en sån där med en plastficka på framsidan. Och där hade hon stuckit ner en massa bilder på ledsna barn. Resten av pärmen bestod av en massa handskrivna blad om hur hon samlade in pengar till barn i Thailand. Handskrivna postgiroblanketter. Och hon pratade och hon pratade och hon pratade... i princip bebisspråk med oss.

Men NÄ! Inte en spänn fick hon.

Men hon var noga med att visa att det minsann fanns andra företag runt torget som hade skänkt 500 var.

Fetblåsta, säger jag bara.

Over and out/Mamselamsen, luttrad som vanligt

5 Kommentarer:

Blogger PGW tycker...

Instämmer. Jag brukar be dem ge mig ett postgironummer. Har hittills inte fått något.

9:09 em  
Anonymous Anonym tycker...

Håller med dej.
Va f-n åk dit själv och ge det du vill, då vet du iaf att det hamnar i rätta händer!
Man vill ju att det man skänker kommer dit man vill. Och då får man nog offra en resa lr så.
Är oxå skeptiskt till folk som kommer och tigger så du gjorde det enda rätta.
Nu måste jag nog berätta om min göbbes kusin.
Jehovas ringde på hans dörr, han öppnade och när han fick klart för sej vad dom ville så sa han:
"Jag behöver inga mellanhänder, jag har direktkontakt"
Sen kom dom aldrig och besvärade honom mer.

9:16 em  
Blogger Ullton tycker...

Kära mamselamsen, jag håller på med en insamling till en stackars flicka i paris.. den enda glädjen i livet hon har är skor.. (jag ser nu på dig med labradorögon..) Nu har flickan fårr syn på ett par stövlar som antagligen skulle förgylla ett par dagar åt henne..
Ska jag skicka gironr??

9:43 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Tina: Jag ger bara till vissa speciella organisationer.

Ullton: Kunde ge mig fan på det. :-)
Själv har jag funderat på att ställa mig på torget med en bössa "Till behövande barn". Snacka om att ungarna skulle bli glada.

10:02 em  
Blogger Vonkis tycker...

http://delameddig.blogspot.com/
En bra sida och du gör dina egna insättningar så då vet du ju att det går rätt till. Ska bara få tummen ur själv och rapportera in till den där bloggen någon gång också.

Tycker att du gjorde helt rätt med den där donnan, verkade ju inte helt ok.

10:04 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka