.

Mamselamsen

tisdag, juni 06, 2006

Idag ska vi fira Sveriges nationaldag. UPPDATERAD!

svensk_flagga[1]
Men jag inte riktigt fattat vad det är vi firar. Sveriges gränser.... Göran Persson... kungen... eller det svenskaste av allt: Lasse Berghagen? Och är det något av detta, tror jag att jag hoppar det och tar det som en ovanligt trevlig och solig dag att vila benen på.

Man skulle kunna ha den här dagen till att fira alla våra "fina" traditioner. Midsommar, jul, påsk och kräftpremiären. Dessa traditioner, som hos allt för många går ut på att "supa skallen av sig" och barn som far illa.

Det är lite konstigt med mig... alla traditioner utom jul, tar jag väldigt lätt på. Men å andra sidan, när sen december kommer, blir jag en riktig "jul-freak". Jag älskar allt som har med julen att göra, vilket många har läst om här.

Jaja, idag ska vi nog ändå dra iväg och titta på våra kommunalråd, våra nya svenskar och sjunga lite "Du gamla du fria", bara för att det är lite allmän folkfest.

Men vad är det egentligen vi firar? (Norge firar väl att de blev av med oss)

Over and out/Mamselamsen, inte speciellt nationalistisk

Asch

Uppdaterad
Jag har googlat på Sveriges nationaldag. Vi firar tydligen Gustav Vasas kröning. Bra att veta vad man firar.

11 Kommentarer:

Blogger PGW tycker...

Gör nåt riktigt svenskt. Åk till IKEA.

9:30 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

PGW: De öppnar inte i Kalmar på ett par veckor än. Så det sket sig.

9:37 fm  
Blogger Thérèse tycker...

Jag har hört att Gustav Vasa tågade in i Stockholm efter att ha slängt ut dansken och utropade sig till kung 6 juni femtonhundra någonting.

9:38 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ahaaaaa.... Vilka blev vi befriade från då?

9:43 fm  
Blogger Thérèse tycker...

Danskarna Kristian Tyrann som ordnade Stockholms blodbad var kung innan Gustav Vasa.

9:51 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Therese: Tänk vad mycket klokare jag blev nu! Tack! :-)

9:59 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Enligt Herman Lindqvist så firar vi egentligen ingenting i dag...eller rättare sagt: vår nationaldag kunde ha varit precis när som helst. Han tyckte att vi skulle se den här dagen som svenskarnas födelsedag så jag passar på att säga grattis :-) Ha det gott!

10:04 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det var lite allmänbildning här! Grattis Mamsam låter bättre än Grattis Sverige!

10:11 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Hurra! Det är allas o-födelsedag idag!

10:18 fm  
Blogger Mette tycker...

Jag skulle skriva det hela till en amerikansk brevvän. Varför vi firar Nationaldag. helt otroligt - jag fick också Googla på det. Tänk att man inte vet det?? hahahah, knäppt.

1:22 em  
Anonymous Anonym tycker...

Vi firar att 1809 års författning antogs också.. =) Och gustav vasa blev kund 1523.

11:04 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka