.

Mamselamsen

måndag, januari 23, 2006

Heureka!

Jag har minsann kommit på ett knep som håller odjuren borta från att gräva i blomkrukorna. Det är bara att droppa (hälla lite) ättikssprit på hushållspapper och lägga i krukorna. Ättika liten
Jag lyfte upp Elsa och Ebba i fönstret som med glada och överraskade steg gick rakt mot blomman... för att krafsa. Jag har nog aldrig sett kattor hoppa så himla långt... baklänges! *skrattar rått* Så nu ligger det tussar i varenda kruka här.

Om sen växterna överlever är ju en annan fråga.

Over and out/Mamselamsen, den lilla innovatören.

19 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

åh fy så elakt! *skrattar högt*

5:21 em  
Blogger Humlan tycker...

Hm... undrar om man kan hålla de små odjuren på avstånd också (bladlöss, spinn och sådant)? Kanske värt att testa...
Måste ha varit en syn, att se deras reaktion!

5:31 em  
Blogger Humlan tycker...

P.S.
Med "deras reaktion" menade jag naturligtvis Ebbas och Elsas!

5:32 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

humlan: Japp, jag skrattade högt, gällt och länge.

5:32 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

josephine: De är den lille sadisten i mig som fick fullt utlopp.:-)

5:33 em  
Anonymous Anonym tycker...

Vilket lysande tips, måste provas! Tussekatten har en förkärlek för vissa krukväxter, de måste bara tuggas på...

6:05 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

marskatten Gör det, för det funkar verkligen.

6:14 em  
Anonymous Anonym tycker...

Man kan lägga malen Vitpeppar i krukan oxå...

Det funkar för Mamma..hennes katter rör inte krukväxterna längre

Eller så gör man som jag och bara har sidenväxter..men det beror inte på katter..snarare förvirrad människa som glömmer att vattna så att krukväxterna dööör.

6:26 em  
Anonymous Anonym tycker...

Tar blomman stryk av ättiksprit?

6:52 em  
Anonymous Anonym tycker...

Du har lite dolda sadistiska anlag, förstår jag. Skal eller klyftor av citrusfrukter är åxå effektivt.
Men jag har ju inte sådana anlag,, så jag har inga växter inomhus, men massor på altan sommartid.

6:53 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

anne-maj: Det visar sig. :-)

Apelsinskal! Att jag inte tänkt på det.

7:14 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Gunnel: Inte sant! :D

7:46 em  
Blogger The Female Dinousaur tycker...

...och så snyggt och dekorativt det blir... :-)

10:41 em  
Blogger Batbut tycker...

*asg* skönt att det funkar, fast det ser ju lite mysko ut! Blomkrukan alltså

10:44 em  
Anonymous Anonym tycker...

Varför krafsar de i blomkrukorna? Min katt har aldrig tittat två gånger på krukorna, hon lägger bara märke till dem om de flyttas. Eller om hon är arg. Då ser hon till att få ögonkontakt och sen vräker hon ner första bästa kruka.

Peppar och apelsinskal är nog dels godare att lukta på även för dig samt med dekorativt...

2:27 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Virvla: jag vet inte varför de gör... kul kanske?

Sandra: Filma kan jag... kruxet är att få in de rörliga bilderna i datorn.

8:56 fm  
Blogger Krokofanten tycker...

Jag har också hört som Cian att man kan lägga nymalen svart (i detta fallet) peppar i blomkrukan för att "hindra" katten från att gräva. Pappkrokofanten använder "Fy spraj" på julbocken... :o)

9:09 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Åh det ska jag testa! sally har en viss förkärlek för mina fredskallor, som jag inte uppskattar. hon har ju fått en egen blomma i köket :-)

9:33 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Inna: Ebba ligger mitt i vår Fredskalla!

Fy-sprayet funkar bara i 10 sekunder här.

9:45 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka