.

Mamselamsen

tisdag, januari 24, 2006

Ha! Nu har jag det svart på vitt!

Av någon konstig anledning kommer tidningen Femina till mig regelbundet (prenemurerar icke), och i den den fick jag mina tankar bekräftade. Det handlar om "Må bättre inomhus".

Förutom att inte ha för hög temperatur så snackas det om städning. Jag citerar:

"Vill du må ännu bättre kan du även minska på städningen. De flesta av oss har nämligen alldeles för rent hemma, och allergiforskare tror att det finns ett samband mellan hög hygienstandard och allergier. När immunförsvaret inte får tillräckligt med "motstånd" vänder det sig felaktigt emot den egna kroppen. Dessutom kan starka rengöringsprodukter bidra till allergier".

Så Linda Skugge! Sluta städa och desinficera, så ska du se att dina barn blir mer tåliga.

Nu kommer jag att skriva något som jag knappt vågar. "Peppar peppar.... ta i trä... tvi tvi tvi..." *kastar salt över axeln* Jag är nästan aldrig sjuk... har inte haft en förkylning på väääldigt länge.

Over and out/Mamselamsen, skiträdd över sin kaxighet av uteblivna sjukdomar. Snart kommer väl galopperande influensan som straff.


10 Kommentarer:

Blogger Lyckliga Grodan tycker...

härligt när gamla sanningar vädras på nytt.. mamma sa alltid att vi inte blev sjuka för att vi hade lite skitigt hemma.. vi var härdade enl hennes teori.. så rätt hon hade lilla mamma..

9:21 fm  
Blogger Ilva tycker...

Jo men det ar ju sa! En massa naturliga skydd forstors av overhygien och for varmt inne. Se pa oss, mina barn ar definitivt inte sjukare an andra, snarare tvartom, trots kyla inomhus och lagom stadat! Inte vi heller for den delen.

9:22 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Underbart att ha det bekräftat... Lite djur i huset betyder mycket för hälsan och välbefinnanden därav katter:-)

9:30 fm  
Blogger anna tycker...

oh lycka, då dammsuger jag inteidag heller!

9:39 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

anna: Skit i det.... gör något kul istället.

anne-maj: Jag tror jag mår som bäst när jag vältrar mig i kvalster, katthår och andra dammtussar.

Monica: Ja, jag är övertygad om det.

9:42 fm  
Blogger The Female Dinousaur tycker...

Jag är också övertygad om att överdriven städning inte främjar hälsan. Just nu har jag en och annan dammtuss som borde dammsugas upp i hemmet, men det får bli en annan dag...

10:06 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Nu när du skriver om kvalster. De sista dagarna har katten Moa sovit i min obäddade säng på dagarna.. har det någon samband?

10:42 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Findus´ (min katt) självklara rätt till sovplats är i våra sängar och han blir djupt förolämpad om han måste lämna platsen när han inte själv bestämt så. Snack om kaxighet! /T ss

11:47 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Biggis: Spruta vatten på dem med blomsprutan.... så ligger de still. :-)

Anne-maj: Förmodligen därför som du är frisk!

11:50 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Tina: Elsa ligger i min säng just nu.... och slickar sig i baken.

1:46 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka