.

Mamselamsen

fredag, december 30, 2005

Jag har nyss tittat på ett program om Britney Spears liv och leverne och då kom jag att tänka på en sak.

- Om vi säger att det fanns femtio tusen recensenter som dissade hennes musik och hundra miljoner andra som köpte och älskade hennes musik. Vem har då rätt?

- Och hur kommer det sig att jag oftast inte gillar de filmer som har en massa stjärnor, getingar och klappor på omslagen?

- Hur kommer det sig att jag älskade ABBA redan 1974, när alla "kultur-Nissar" sa att de var skräp?

- Hur kommer det sig att jag gillar Mankells "Wallanderböcker" och Guillous böcker om Arn, fast de nog inte är helt rumsrena i vissa kretsar?


Svar: Förmodligen har jag jäkligt dålig smak, eller så vågar/vågade jag säga högt det många tyckte i lönndom.

Over and out/Mamselamsen, som skiter i vilket och lyssnar, läser och tittar på det JAG tycker om och skiter i om det är kulturellt korrekt .

11 Kommentarer:

Blogger crrly tycker...

:)

Great. Man måste följa sitt hjärta. Eller nåt.

7:57 em  
Blogger Lyckliga Grodan tycker...

rumsrent eller inte.. vuxna människor väljer det de vill ha..

gott nytt år mamsen..f-låt omesiga mamsen

7:58 em  
Blogger Batbut tycker...

men hallå! Missade Du vad Du skrev i Din blogg precis innan *asg*. Fast jag håller med Dig. Till fullo!

7:58 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag fullständigt håller med..Man får läsa och tycka om precis det man vill själv..

Jag blir t.ex fullständigt nergjord av mina intellektuella ( hur fasen stavas det?) nåväl ..smarta..
systrar för att jag slukar Harlequin-böcker
varför läsa sånt när det finns Strindberg liksom eller?

Men Jan Guillo(?) räknas väl som rumsren?

Tjing

8:09 em  
Anonymous Anonym tycker...

Nämen, nu är ho på hugget vill jag lova!
Jag gillar inte Brittan, tycker hon är kass! (Gäller även Agnes, hon låter ju som hon skall spy när som helst!) Abba, ja kanske?
Jag läser bara porrböcker!
Alla filmer som sågas av experter, tycker jag oftast, är dom bästa filmerna!
SÅ, nu lutar jag mej tebax och väntar på alla påhoppen!

9:32 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

rita: *skrattar så jag håller på att dö* Jag har aldrig heller varit något fan av Brittan... inte Agnes heller... för nasal.
Porrböcker... ja, alla har vi våra laster. :D
Annars tycker vi lika om filmerna också.

NÄÄÄÄ.... inga påhopp härifrån.

10:34 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Jag skulle inte känna igen Britta om jag ramlade över henne!

Det finns folk som inte vågar säga vad dom tycker om en pjäs/film/bok förrän de läst recensionen. Sån var jag nog i 20-årsåldern - men det sköna med att bli äldre är att man törs! Det rumsrena går över... Det finns dom som gapar stort när jag säger att jag följer både Idol och Fame F - men vadå? Om jag tycker det är kul, då är det ju bra. För mig. Och vad andra tycker skiter jag i. (Men dom får tycka vad dom vill utan att jag höjer på ögonbrynen!)

11:10 em  
Blogger schmut tycker...

jag gillar inte britneys musik men hon som person? jepp. det är ganska skönt med folk som behåller dialekten, snackar med mamma varje dag och lever som de gjorde om de inte hade varit stjärnor. när hon fick diss efter diss för att hon såg mindre sexig ut i långkjol & tshirt, åt junkfood, inte var revbens-smal och bara gosade med gubben?!....jag trodde det var just det som livet handlade om? inte att se glossig ut och visa naveln för pengar?

11:31 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

schmut: Ja det finns dom som undrar var den lilla söta flickan tog vägen. Men vad tusan... hon växte upp och blev vuxen.

bloggblad: Mm... jag vet fortfarande folk i min ålder som inte säger vad de tycker förrän de läst en speciell recensent.

11:48 em  
Anonymous Anonym tycker...

Strunta i kritikerna - gå efter vad du själv gillar. Det är kanon! Vid ett tillfälle var det fullt på bion jag och mannen skulle på så vi stod där och valde mellan några andra filmer. Så fanns det en som fått jättebra kritik och vars ämne var intressant. Vi pratar fortfarande om denna eländiga film.

7:38 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Håller med, klart man ska läsa/se/lyssna på det man själv gillar, även om det anses "fel" av den stora massan eller den lilla eliten. Men jag måste bara lägga en liten kommentar ang det första argumentet: Jag tycker *inte* man kan säga att ngt är bra eller rätt bara för att det är många som tycker samma. Visserligen inte tvärt om heller.

11:30 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka