.

Mamselamsen

söndag, augusti 21, 2005

Lyssna inte på vad jag säger... lyssna på vad jag menar.

Det sägs att kvinnor talar i gåtor och det ligger nog lite i det, även om jag inbillar mig att jag är tämligen "rak" när jag pratar. Men visst händer det. Och för all del, jag har en man som också är rätt bra på att tala i gåtor.

Exempelvis när vi är ute och kör bil och jag ställer frågan: "Jag undrar om de har kaffe på det där kaféet", så menar jag egentligen: "Jag vill fika där nu och ingen annanstans".

Eller. "Jag har hängt in en massa rena skjortor i garderoben". Det betyder egentigen "Gå omedelbart och byt till en ren skjorta".

Eller när Stephan säger: "Jag tycker du är rätt OK" så menar han "Jag älskar dig outsägligt mycket".

Eller. "Jag undrar om det kommit nån tidning idag" så betyder det: "Va´tusan, har du inte hämtat tidningen". (Vi båda)

Eller. "Det skulle nog vara gott med lite kaffe nu". Betyder egentligen "När ska du sätta på kaffet"? (Vi båda)

Eller någon går in i någons sovrum och säger: "Vilken härlig morgon det är idag" så betyder det " Ska du inte gå upp snart"?


Så.... "Lyssna inte på vad jag säger, utan på vad jag menar". Inte alltid lätt, men efter att ha varit gift i snart trettio år, blir man rätt bra på det. =)

Over and out/Mamselamsen som tycker att maken är rätt OK.

4 Kommentarer:

Blogger PGW tycker...

Fniss!

Ibland tror jag att män har vant sig så dant vid att kvinnor ibland pratar i gåtor, att de stirrar dumt när man säger något rakt ut.

10:45 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Haha, det där var roligt tycker jag. :D Känner igen det där med café och fika ... ;)

12:13 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Jag gick en kurs på universitetet i samtalsmetodik (10p) Det var den mest intressanta kurs jag gått. Och alla vi (bara kvinnor!!!!) hade läst högt ur samma avsnitt för våra män.
Läs: "Det var inte så jag menade" av Barbara Tannen - och "Kvinnors vrede" av Harriet Goldhor Lerner.
Hög igenkänning - jag lovar!

12:23 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Måste kolla i morgon om jag kan hitta dessa böcker på vårt Bibblan.

3:25 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka