.

Mamselamsen

torsdag, juli 21, 2005

Vad f..n är fukt egentligen?

Jag fick Amelia här om dagen och satte mig med en kopp kaffe och började bläddra i tidningen. Jag möts på nästan varje sida om att livets mening (tydligen inte Teknikmagasinet) verkar vara FUKT!

"Fuktbomba ditt hår".
"Aqua fusion,24 timmar intensiv fukttillförsel".
"Apetina". Nä, det stoppar man i munnen. Men tusan vet om det inte finns lite fukt i denna ost också.
"Fuktmättad och fräsch hy". Sidan 58
"Pröva även fuktmaskerna" Också sidan 58

O.s.v... o.s.v....

Jag trodde att jag "fuktbombade" håret när jag ställde mig i duschen. Ja, även att huden blir fuktmättad där. Men jag har nog missat nått. Måste slå upp vad ordet fukt är för något.

"Fukt subst. -en* (oönskad) förekomst av vatten i luft el, material; i form av ånga el. små droppar" (Nordstedts Plus, 1997)

Nu fattar jag absolut ingenting!! Fukten är oönskad!

Jag tycker det är lite mysko med alla preparat, som ska se till att vi får fukt på både det ena och det andra stället på kroppen. Jag ställer mig ganska skeptisk till alla preparat som säger att det tillför fukt. Faktiskt tror jag inte en sekund på det.

Min tro är: Man kan inte tillföra fukt/vatten, som stannar kvar. Däremot tror jag på, att man kan hindra avdunstningen av fukt/vatten. Och detta gör jag genom att lägga på ett tjockt lager av den superfeta kräm jag har. Och faktum är att jag är inte speciellt rynkig.

Så jag fortsätter att "fuktbomba" mig i duschen och därefter lägger jag på ett lager fett. Och skiter i alla kemikaliska "fukter" i flaskor och burkar.

Om inte någon, på ett kemiskt och vetenskapligt sätt kan övertyga mig om annat.

10 Kommentarer:

Blogger PGW tycker...

Fukt är sånt som finns i garderoberna som gör att kläder mystiskt krymper.

Det låter lite onekligen lite skumt med fukt i ansiktet, jag får en känsla av att jag skulle bli lite svampig?

Vad ska man egentligen tro om Oil of Ulay som gör reklam för nån kräm som innehåller allt och som ersätter att konstiga burkar som man inte kan hålla isär för man förstår inte vad de gör? Skjuter de sig inte i foten då om de gör en egen gucka som ersätter alla deras andra guckor?

I övrigt tycker jag lite synd om de där hårmonstren som någon av schampo-fabrikanterna ständigt jagar, jag tycker de där monstren ser ganska söta ut. Lite missförstådda bara.

2:24 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Jäklar vad fukt jag måste ha i min garderob!

För kroppen borde en normal svensk sommar räcka som fukttillskott...

Nu du Mamselamsen har jag shoppat! Fast inga guldsandaler som inte klarar ett normalt varuhuslopp ens - utan nåt annat snyggt. Rea. Halva priset (fast det trodde inte min man på när jag sa vad jag gett...) FYND - i mina ögon!

3:04 em  
Blogger helena tycker...

Vatten torkar ut huden. Man kan ju fundera en stund på den meningen.
Fortsätt du att smörja, du har helt rätt i att man ska kapsla in fukten så den inte dunstar.

3:15 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Pale green. Fukten i garderoberna, har jag också haft. Men den verkar ha försvunnit under våren.

Ja, dom är söta. fast jag har aldrig haft sånna i håret, trots att jag köper Fructis schampo på ÖB

4:02 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Bopper! Du har fattat allt helt rätt!! =D

4:03 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

bloggblad!!!! FOTO!!!

4:04 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

lipgloss bitch! Jag tror jag älskar dig. Du som är "proffs" å´så!

4:05 em  
Blogger Ilva tycker...

Jag som trodde at det var nagon som SYDDE IN mina klader pa natterna men nu forstar jag.....och sa forstar jag Bloggblads kommentar om fukt hos mig! Men hog luftfuktighet hjalper faktiskt for jag har inte alls sa torr hud sen jag flyttade till luftavfuktarforsaljarens paradis Italien! Mamselamsen, sag inte sa mycket guld i Florens som anda ar en modestad sa du gor helt ratt att byta till lack eller kanske de laste din blogg forra veckan ???? De ar valdigt trendkansliga....

5:01 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Min "kropp" brukar inte ha fel, vad det gäller trender! =D

Jag tror även på korsetter med sånna där stålskenor i.... bara vänta ett år eller två! *skitstöddigt*

5:05 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

oj oj oj.... *rodnar på hela kroppen*

6:02 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka