.

Mamselamsen

torsdag, juli 21, 2005

Jag är så avundsjuk på alla tjusiga matbloggar!

Har precis lagat mat och känner mig så himla sunkig. Det blev Korv Stroganoff. (Nä Ilva, jag hittade inga färska bönor. =)) Och nu ska jag ge Er receptet:

- Skala en gigantisk lök... hacka den. Ja ja ja, tårarna rinner. Så det gäller att vara himla snabb.
- Ta bort det där röda höljet på falukorven, som är lagom stor. Skär den i hyfsat lika stora kuber.
- Stek!
- I med grädde och crème Fraiche.... rör runt.
- Släng i en burk konserverade tomater.
- Tryck i tomatpuré från tub. En sträng på ca 15 cm.
- Ketchup. Tryck hårt på flaskan i så där 5 sekunder så är det nog lagom
- Viktigast av allt! !/3 dels flaska "Touch of taste", kalvfond. Den har jag till allt.
- Grovmalen svartpeppar... efter behag. Salt behövs inte, fonden är väldigt salt.
- Smaka av. Det fattas nått! Alla kockar på TV säger att det ska vara: "Syra, sälta, hetta och sötma". Hmmm... något fattas. Sötma! *rotar runt i kylskåpet* Aprikosmarmelad... det tar vi. Jag slevar i en tre-fyra matskedar.
- Smaka av igen. Lite för sött. Mer syra... häller i en halv burk med syltlök.
- Smaka av. Hmmm.. det duger.

Nu har vi mat för minst fyra dagar. Variation i kosten? Glöm det.

Jag ska minsann ta ett kort på skiten! Inte tusan ser det så där läckert och tjusigt ut som Ilvas mat eller Tantbloggens.
-

33 Kommentarer:

Blogger Ilva tycker...

Jag ar MALLOS!!!!! Men det ar inget fel pa din kreativitet iallafall!

6:13 em  
Blogger Ilva tycker...

dessutom sa kan man anvanda frusna grona bonor eller som det heter, haricot verts!! sa det var den samsta ursakten jag hort pa lange!

6:27 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Eh...öh... är fotot taget före eller efter?
Nej - f'låt, det var taskigt sagt... jag börjar om:
Ser ju superläckert ut...

När du hänvisar till tantbloggen...hm...är det mina fina biffar du tänker på? För visst är jag tant i jämförelse med dig! Hela två år äldre!

6:29 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

bloggblad! Nää... är du verkligen 27?

6:30 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Bloggblad! Är du blind? Det ser ju ut som en spya!

6:32 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

ilva! Jag kommer aldriiiiig berätta när jag snor recept från dig och lagar det i smyg!!

6:34 em  
Anonymous Anonym tycker...

*skrattar* din stroganoff låter hur gott som helst!

Att jag tycker det är kul att göra bilder ska du inte bli alltför irriterad på, det är ju ändå smaken på maten som är det viktigaste. Eller som en gammal släkting lär ha sagt väldigt ofta om sin egen mat - det är mörkt när det kommer ner!

Stå på dig och laga mera stroganoff, det är ju gott!

6:34 em  
Blogger Viktoria tycker...

Jamie - släng dej i väggen! Jag gillar ditt nya vardagliga sätt att ange mått, "15 cm" och "tryck 5 sekunder". Hm - fint! Och bilden är... ett konstverk.

6:54 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Å, vad skönt (1)- jag drabbades av ruelse över min första association - men du hade alltså insett fakta! Pust!*andas ut*

Å så skönt (2) det är inte jag som är "tanten" - för som sagt.... vid 27 är det tidigt...

7:15 em  
Anonymous Anonym tycker...

Färgen på bilden går att fixa i ett bildprogram (säg inget, men det är vad jag tror att de andra matbloggarna gör). Man kan få allt att se läckert ut där.

7:19 em  
Blogger Mikusagi tycker...

Skall du inte äta något till korvstroganoffen? Det där fyller ingen tallriksmodell :P
Men stroganoff är gott... går till och med att äta i skolan. Must be magic.

7:19 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Alla uppmuntrande tillrop emotages tacksamt. Och jag kan berätta att när Stephan kom hem, slängde han i en skvätt gammal sås vi hade i kylen också.

Hur som helst, sitter vi här jättemätta och är fortfarande vid liv =)

7:21 em  
Blogger Ilva tycker...

Men inte hade jag forstatt att ni var sa himla mycket aldre an jag....
Men nu ar det ju ingen hemlighet att du stjal mina recept, det syns ju pa bilden...

7:23 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Himmel, vad det är roligt att blogga!

Jag har blivit helt osocial, sen jag började med detta. =)

7:49 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

mikusagi! De enda tallriksmodeller som finns här, är djupa tallrikar och flata tallrikar. Ja, så en drös assietter och kaffefat.

7:53 em  
Blogger Ilva tycker...

jag med, det ar faktiskt lite pinsamt ibland nar man bara ar tvungen att forsvinna for att kolla lite fast an har jag inte borjat som Gagga som latsas ga pa toa och DESSUTOM spolar. Fast det ar ju ett bra tips...

7:54 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

carola! Bara kom! Vi har mer än halva grytan kvar!

8:19 em  
Blogger Gagga tycker...

Du är så jäkla rolig Mamsan! Jag skrattar så jag nästan kissar på mig. Bäst att gå på toa på riktigt den här gången. Och gissa vad som sitter på min veranda just nu; jo två karlar som smörjer kråset med mina nybakade bullar. Se bilder i morgon!

8:35 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

gagga! Glöm inte att spola!!

8:47 em  
Blogger PGW tycker...

Klart man kan vara tant vid 27, jag har fyllt 27 i många år nu och mina kompisars barn definierar mig definitivt som tant.

Som en liten gosse sa till en kamrat till mig när han passerade innergården: "Vems pappa är du då?"
Helt logisk fråga när man är fem år. Alla som ser vuxna ut (dvs alla över 15 om man själv är fem) är nåns pappa.

8:50 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

palegreen woman! Det värsta är att vi egentligen är 50+ allihop.

9:04 em  
Blogger Gagga tycker...

Det är väl inget fel att vara 50+ när vi kan ha så himla roligt! *spolar*

9:19 em  
Blogger anna tycker...

*asgarv* 15 cm.....wohoo....så lätt at följa att till och med jag kan klara av det!!! vår "kock" gick i pension, vill du kmma och laga mat till 8 brandmän?? men kasnke något som ser gott ut innan ;)

10:54 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Finns det ingen besticksmodell? För det har jag gott om...

Det enda jag minns från idrottsundervisningen på lärarhögskolan, var en rolig lärare som lärde oss "applicerrrra kårrven enligt gaffemetoden"... (Han hade inte lagt nån korv i din gryta!)

Killarna påstod (på återträffen efter 30 år)att han lärde ut "titt i buske" också... minns jag inget av.

Apropå korv stroganoff.

11:06 em  
Blogger Batbut tycker...

Mamselamsen, sherryn ska i maten - inte i mamselamsen. Då blir Stroganoffen både söt, sur och salt samtidigt. Fast å andra sidan, häller man den i mamselamsen så blir hon söt *S*.
En liten korrigering... jag är 40+ (än så länge)

11:10 em  
Blogger Batbut tycker...

Mamselamsen, sherryn ska i maten - inte i mamselamsen. Då blir Stroganoffen både söt, sur och salt samtidigt. Fast å andra sidan, häller man den i mamselamsen så blir hon söt *S*.
En liten korrigering... jag är 40+ (än så länge)

11:10 em  
Blogger The Female Dinousaur tycker...

Hahaha! Vi vill ha Mamselamsen i ett eget matprogram i SVT! Så underbart!

12:18 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Till alla! Så har vi flickan batbut.... hon är bara 40+. OBS OBS!

9:09 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

TV-kock? Nä, det går inte. Guld glänser ALLDELES för mycket i kamerorna.

9:10 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

mette! Tack! Jag gör vad jag kan för att öka medvetenhetan om det "gourmandska svenska" köket.

11:52 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Tallriksmodellen är en fin modell. Rund *ler*

Tro det eller ej, jag använder en liten minidigitalkamera från Ellos postorders rea för 149:- som slukar småbatterier och ingen redigering *skrattar*

12:50 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

polly. När jag står vid spisen, lagar jag inte mat....jag SKAPAR!!
Och ibland blir det riktigt gott. =)

3:01 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Tant Monika! Ssss... jag tror du ljuger! =) Jag tror att du har en sån där paparazzi-kamera med ett vitt jätteobjektiv.

3:03 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka