.

Mamselamsen

tisdag, juli 26, 2005

Alla pratar om blåbär... inte om Alice. Uppdaterad.

Jag måste ut och kolla. Jag har varken sett det ena eller det andra, när jag med hög hastighet "stavat" mig genom skogen. Men idag, ska jag sänka hastigheten och spana, för blåbärspaj i eftermiddag skulle inte sitta helt fel.

Att ha gåstavarna med mig på denna natur-sejour, verkar vettigt. Om jag tar av gummiplutten i änden av staven, uppenbarar sig en liten vass pigg. Jag ska prova om man inte kan spetsa blåbären, ett och ett med hjälp av detta verktyg. Måste ju "spara" ryggen.

Äras den som äras bör: "Tack Gagga för tipset"!

Outfit.
Blått förståss! Man väl inte dum heller. =)


15.08
Jag tog dock cykeln, för jag susade iväg ända till Svartbäcksmåla (Nybros slamlombacke!!!) för att leta blåbär. Ja, och leta fick jag göra. Efter att ha surfat runt på en massa "blåbärsbloggar", hade jag väntat mig MASSOR med blåbär och att de skulle vara minst lika stora som krusbär. Men icke! De få jag hittade var ganska ordinära. Det blir ingen paj, utan glass med blåbär och mycket grädde istället..

Varje år när jag kryper runt i blåbärsriset undrar jag varför inte någon biolog eller annan vetenskapsman, har lyckats mutera fram blåbärsris där bären växer på OVANSIDAN av bladen. Som det är nu gömmer de sig på undersidan och är ganska svåra att komma åt

15 Kommentarer:

Blogger Gagga tycker...

Du borde väl säga tack för tipset till nån,.....hmmm...

12:05 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Vá det från dig...jag visste att det kom från nånstans i Cyberrymden. Tack!

Funkar det?

12:07 em  
Blogger Gagga tycker...

Har bara bambustavar från fornstora dar. Tipset var bara en teori jag klämde ur mig häromdan o gällde i ärlighetens namn bara svamp. Blir nog lite svårare att spetsa blåbären.

12:10 em  
Blogger Gagga tycker...

Oj, såg inte att du tackat redan i din öppna strof. Men, antagligen klämde du dit det i efterskott.
Varsågod!

12:13 em  
Blogger anna tycker...

men alltså, ska du spetsa blåbären på stavarna som man sätter smultron på grässtrån? hmm, du kommer komma hem med blåbärssylt!!! ;)

12:14 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

gagga! Japp... efteråt.

12:27 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

anna. Värt att prova i alla fall.

12:28 em  
Anonymous Anonym tycker...

*gapskrattar*,,Kan ju alltid hoppas på att du hittar "amerikanska"-blåbär, dom där jättestora,
Tack för trevlig blogg, med mycke kul läsning!

3:08 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

rita! Tack!

5:20 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

ysh. Jag tänkte på det när jag cyklade hem.

6:45 em  
Anonymous Anonym tycker...

Blåbär är bra för synen, särskilt för oss som sitter vid en bildskärm titt som tätt *skrattar*

7:14 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Bra Ysh! Det är helt min stil. Blänger lite på alla hundnerpissade smultron som jag stavar förbi dagligen. Men jag går inte in i skogen. Kan ju gå bort mig...

11:03 em  
Blogger Batbut tycker...

Nu har jag ännu en av mina briljanta idéer:
Mamselamsen vill ha barnbarn.
Mitt mellantroll vill ha en mormor.
Mamselamsen gillar att plocka blåbär.
Mitt mellantroll är suverän på att plocka blåbär.
Mamselamsen gillar guld och färglada outfits.
Mitt mellantroll är en miniprinsessa i stark färgskala.
Mamselamsen har häftig fantasi och en aldrig sinande svada.
Mitt mellantroll vill höra berättelser om och om igen.
Need I say more? *s*

11:48 em  
Anonymous Anonym tycker...

Mmmm... Blåbär! Mitt favoritbär helt klart! När jag var i DC drack jag blåbärs-mohitos som var helt underbara! Bra att du påminde mig, får åka o handla blåbär, nu! :)

4:56 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Batbut!!!! Skicka hit henne! *laddar med godis, sagoböcker, guldskor och blåbärshiklar*

henrik! Det är så rooooligt att det finns karl som vågar sig in här.

8:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka