.

Mamselamsen

torsdag, december 10, 2009

Att baka med ungarna.... myyyyysigt!

Jag fick en "backflash" när det kom en kommentar igår.... om att baka tillsammans med ungarna.

Jag har också bakat idag och hade liknande upplevelse. Aldrig ringer telefonen så mycket som när man har en deg på jäsning. Skulle mysa till det för barnen och göra mina goda bullar men jag blir så gnällig när jag inte får vara ifred i bakandet att det vore bättre att låta bli. Ungarna stack ut och där satt jag med mina varma bullar och all disk. Ha det så bra.

Hälsningar
Ingela i Montreal

Jag minns att att jag för många år sedan bloggade om det jättemysiga med att baka tillsammans med barnen. Det tog ett tag att hitta det... det är ju ändå några år sedan jag skrev det... och det är de här små änglarna jag skriver om. Observera gärna Camillas lugg... klippt av storasyster..
U
onsdag, november 30, 2005
Det mest effektiva sättet att förstöra julstämning är att baka pepparkarkakor tillsammans med barnen.
Det vet jag med bestämdhet.

När ungarna var små bakade vi alltid pepparkakor tillsammans. Det började så himla bra. Ungarna var överlyckliga och tindrade så där som man ska under december. Degen delades ut och alla formar och kavlar låg på plats, så det var bara att börja.

De stod på varsin pall vid diskbänken och knådade, kavlade och gjorde grisar på löpande band. MEN... så var det någon av de små damerna som snodde en degklutt för den andre.... och påstod med bestämdhet att det var hennes klutt. Ja, så var det hela igång. Gap, skrik,slagsmål, mjöl över hela köket och båda kommmer till mig för att jag skulle beskylla eller fria. Mamma delar ut ännu mer deg... hjälper inte! Tårar, skrik och degen flyger genom köket. Hunden ligger under soffbordet och darrar, katten ligger med ett begynnande hjärtstillestånd under soffan. Och jag (mamma) försöker gjuta olja på vågorna.

Det hela slutar med att båda rusar gråtande till sina rum och smäller igen dörren efter sig. Och jag... jag står i ett kök som är som en krigszon och får baka de förb...de pepparkakorna själv.

Behöver jag berätta att vi ganska snabbt gick över till "köpe-pepparkakor"

Over and out/Mamselamsen, som absolut måste stänga av datorn

Fast jag måste tillägga att det gick mycket bättre att baka tillsammans med ungarna när de blev äldre... äldre än 20.

Over and out/Mamselamsen