.

Mamselamsen

söndag, november 15, 2009

När den lille språkpolisen slår till.

Hoppar högt på stolen när jag läser bloggar, artiklar och krönikor av "stora" skribenter där de använder ett substantiv som ett verb. Nu senast är det Herman Lindqvist i sin krönika i Aftonbladet.

... den överväldigande majoritet av svenska folket som är född och uppväxt i Sverige...

Ofta, ofta läser jag på andra ställen... "Jag har växt upp"... "jag har växt ifrån det"... "han har växt i sina kläder"... o.s.v.

Växt är ett substantiv!

Tulpan är en växt, brännässla är en växt, gräs är en växt. Alltså en organism som saknar nämnvärd förmåga att förflytta sig.

Herman! Det heter uppvuxen!

Och alla andra... "jag har vuxit upp"... "jag har vuxit ifrån det"... "han har vuxit i sina kläder".

Verbet böjs: växa, växte, vuxit.

Så där.... nu ska jag inte agera språkpolis mer... har nämnligen "växt" ifrån det.... dah.
bild
Faksimil.

Over and out/Mamselamsen

7 Kommentarer:

Blogger Lena tycker...

Jag reagerar också på det, men numera tycks båda formerna vara "godkända". Det är väl det som kallas språkutveckling :)

Hermans artikel var intressant.

1:18 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Lena: Skumt! Fast krönikan var mycket tänkvärd.

3:16 em  
Blogger Meeri tycker...

Jooo, det finns de som lovvar ett smartass!

Jag har personligen min egen lilla hang-up på särskrivningar.

Jag har några roliga bilder i telefonen på skyltar där det står allt möjligt.

Annars det där med att snurra till det med verben ledde till en rolig lapp: "Gråspräcklig katt uppfunnen". Jag hade lust att ringa och fråga hur de hade uppfunnit den. ;)

8:47 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Haha... uppfunnen!

9:36 fm  
Blogger Lillasyster tycker...

var tvungen att kolla ett mail jag skrev häromdagen för jag blev tveksam - hade jag skrivit uppväxt eller uppvuxen?

svar: jag hade skrivit uppvuxen *pust*

12:04 em  
Anonymous Anonym tycker...

Språkutveckling, var det ja...........de som använder ordet "arbetsam" när de ska beskriva en person som jobbar jättemycket.

huuuuuuuu

2:53 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Håhåjaja.... denna språkutveckling.

Lillasyster: Tur för dig, annars hade du fått på skallen. :-)

7:02 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka