.

Mamselamsen

fredag, september 19, 2008

Min älskade kofta.

Den börjar ge sig.... men det gör inte jag. Idag ska stoppnålen fram, för jag slänger den aldrig, trots att den har lite småfläckar och hål vid knapparna Snacka om att jag använt den... jämt!.
Knapp
Den ska får en renovering och ett klorinbad, sen hoppas jag kunna använda den i ytterligare tio år... för jag älskar min gamla trotjänare i bomull från MarcÓPolo, som jag köpte för så där 15 år sedan när det var utförsäljning... och sen dess har det hängt med.

Jag har fler trotjänare i min garderob... grejor som jag aldrig slänger. Jag tycker mycket om kläder, men inte mode... därför har jag många tidlösa "trasor" i min garderob. Har hur många tröjor, blusar, byxor, kavajer som helst, som är äldre än tio år. De blir aldrig jätteheta, men de blir aldrig heller hopplöst ute, så där som modeplagg ofta blir efter några månader. Ibland köper jag vissa märkeskläder, men bara när jag kan hitta dem till ett kanonpris.

Så, i detta huset vimlar det alltså av "stofila" kläder. Men vad annars skulle passa en stofil som jag? :-)

Stofiloutfiten idag.
- Jeans... höga och härliga. Ralp Lauren. Inköpta i USA för 6 år sedan för 18 dollar.
- Blå tenniströja med skotskrutig krage i blått och grönt. Damella. Säkert åtta år gammal.
- Blå skor med mörkgrön framdel. Bruno Magli. Inköpta förra året på Myrorna i Eskilstuna.
- Marinblå yllekofta. Lacoste. Superrea för 10 år sedan.... gav nog inte ens 150 kronor för den.

Att köpa basplagg som jag själv tycker om, utan att bry mig om modet... det lönar sig i längden.... för jag behöver nästan aldrig säga: "Oh, jag har inget att klä på mig!"

Over and out/Mamselamsen, som exakt vet vad hon vill.

Förresten! Vad är det för skillnad på kofta och cardigan? Alla slänger sig med ordet cardigan idag... men jag fattar inte skillnaden.

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Jag hatar verkligen när de byter namn på kläder sådär, cardigan är väl exakt samma som kofta?

Men det jag stör mig allra allra mest på är alla som kallar T-Shirt för "Tisha". Det är enormt fånigt!
I min mening of course:P

10:26 fm  
Blogger Tutte i blåbärsskogen tycker...

Tischa???? Har aldrig hört ordet... men så bor jag på bystan också. :-)

/Mamselamsen

10:34 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det är väl för att "alla andra" gör det och då m å s t e man ju gör likadant för att visa att man hänger med!!! Gud, vad folk är trista.

10:35 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

anonym: :-D

11:12 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Kofta, kofta, kofta ...så det så!!!!! Tyvärr så är det väl så att många här i Sverige älskar att "importera" främst engelska
ord istället för att använda de gamla hederliga svenska.

Du känner väl till att vår gamle finansminister Gunnar Sträng älskade fina och krångliga ord? Han sa en gång" Man ska inte använda utländska eller främmande ord så länge det finns en adekvat svensk vokabulär" Det du!!!!!!

12:32 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ja Tisha det är något nytt de har börjat säga. Jag KAN inte acceptera det, har hört det på tv, i bloggar, överallt...

Lovar det kommer komma ända ut på landet i sinom tid;)

Kom ihåg vem du hörde det av först:P

5:22 em  
Anonymous Anonym tycker...

tisha sa man ju när man var liten runt 10... alltså bara för 12 år sen... men bra nya ord på saker är ju rån eller styltor till stuprörsjeans... rån är ju självklart glassrån...

6:52 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka