.

Mamselamsen

lördag, maj 12, 2007

Melodi-FIS-tivalen! UPPDATERAD!

The Ark har spelat nu... det var bra, fast inte jättebra. Men han var nog lite nervös, Ola, för rösten lät väldigt spänd.

Och så här långt, håller jag på Sverige (förståss) och Finland. Allt annat gick in genom ena örat och ut genom det andra.

Återkommer!

22.27.
Vi sitter i soffan och gissar hejvilt på vilket språk de sjunger... vi gissade på grekiska-polska-ryska-tyska.... men så hörde vi orden "låååååv" och "wåååååårld , och det visade sig vara engelska. Om nu musiker ska sjunga på engelska... se då för fan till att jobba på accenten innan Ni ställer Er upp inför hela Europa. Det är väl det minsta man kan begära om man nu ska envisas med sjunga på utrikiska.
22.55
Om jag får bestämma ska Finland och Sverige att inta de första två platserna. I vilken ordning vet jag inte... Som svensk vill jag förståss att The Ark ska vinna.... musikalist, Finland.

Uppdaterad vid midnatt
OK... Serbien vann! Det kan jag ta... det var en maffig låt av en fantastisk sångerska, om än inte helt i min smak. Men att den där silvriga Iprenmannen med julgransstjärna på huvudet kom på andra plats, var ju ett rent skämt.

Men jag sammanfattar!

-Jag måste ha en konstig musiksmak, då Finland kom skitdåligt.
-De översta 15 platserna (med undantag för Grekland) belades av länder från öst, vilket jag tolkar som att de är ovanligt musikaliska där. För "svågerröstning" kan det väl inte vara?
-Eller om jag ska försöka vara lite objektiv.... "100" östländer, gillar inte samma musikklanger, som finns i väst.... därav de s.k. "svågerröstningarna".

Nä, nu går jag och lägger mig och avger samma löfte som jag gjorde förra året ...och förrförra året.... och förförförra året. "Nästa år, ska jag sortera alla mina knappar i storleksordning, istället för att titta på detta spektakel. För det är mycket roligare och mer oförutsägbart"

Over and out/Mamselamsen som skickar en hälsning till The Ark: "Var inte ledsna.... för oavsett vilken artist eller låt vi hade skickat, så hade det blivit en skitplacering."

19 Kommentarer:

Blogger Anna tycker...

Håller med om Finland, jag gillade Serbien också.

10:25 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Serbien var maffig... men inte helt i min smak.

10:27 em  
Anonymous Anonym tycker...

Nej nej, inte Finland och Sverige. Även om det är två länder jag gillar skarpt så har de inget med den absoluta tätstriden att göra. Georgien och Serbien däremot! (Fast om ungdomar röstar på utseende, som vanligt, så går Grekland och Ryssland bättre än de förtjänar.)

11:02 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Kakke: Ska vi slå vad? :-D

11:05 em  
Blogger PGW tycker...

Ukraina!! Discoboll på huvudet är aldrig fel :-)

11:34 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

PGW: Nämen det var en toppstjärna till julgranen.

12:15 fm  
Blogger PGW tycker...

Jamen UNDER stjärnan hade han ju discoboll!

10:48 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ja, jösses... det var det ju. :-9

10:53 fm  
Blogger Gagga tycker...

Röstade två gånger på Serbien o en gång på Ungern! Överlägset bäst. Gillar många av öststatslåtarna. Skönt att slippa 85 sega smörballader på rad som förr i tiden. The Ark är ju bra i sig, men låten; den är ju bara en töntig bugglåt som kommer att enkelt efterapas av alla mediokra dansband i sommar. Och vi ska inte tala om svågerröstande vi i Norden. Vi är ju precis lika enögda.
Men jag älskar att följa dessa tävlingar. I år var det verkligen en mixad kompott.

11:29 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ja, hon från Ungern var ju skitbra.... glömde henne.

11:53 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Melodifestivalen går ut på att ha så många proffesionela gråterskor som möjligt, då kommer man långt.pappselappsen.

2:46 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Hmm.... trodde aldrig att du skulle sätta de orden på pränt. :-D

3:01 em  
Blogger Strumpstickan tycker...

Äh, nästa år sitter vi klistrade igen, schkåll! *skrattar*

3:33 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Strumpstickan: Hmmm... förmodligen.

4:07 em  
Blogger Lilla Jag tycker...

Jag kommer DEFINITIVT INTE att titta på nästa års tävling. No way. Jag instämmer helt i Ola Salos analys; dyngtävling. *mutter*

5:00 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ja det är nog så, det hade kvittat vilken låt vi än hade skickat...

6:40 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag gillar att titta på programmet ... kan med andra ord egentligen inte låta bli. Men jag har så dåligt minne att jag inte riktigt vet vilken låt det var jag tyckte om eller fick kräkkänsla av. Däremot går bedömningen vilt till när låten spelas ... sen är det kört. Men jag minns Serbiens låt. Jag tyckte den var patetisk. Tjejen som mer liknade en kille och de där över-feminina-tjejerna som åmade sig kring sångerskan. Inte förstod man något av texten heller .... *blää* Någon mer analys kommer inte från mitt håll. Jag vaknade 00.30 och konstaterade att allt var över. Somnade under omröstningen. Sov gott i soffan och dottern snarkade gott i fåtöljen ... katten och hunden likaså.

7:17 em  
Blogger Lillasyster tycker...

Missade hela festivalen - vi hade vår egna underhållning på kvällen - allsång till dragspel x2, fiol och gitarr. Inte alls så töntigt som det låter - vi hade skitkul med mycket dryck, god mat och mycket skratt ;-)

Har för övrigt fortfarande inte hört fler bidrag än det svenska...

7:34 em  
Anonymous Anonym tycker...

Det där med svågerröstnig, det var ju likadant bland de nordiska bidragen... Ligger nog som du säger också delvis i skilda musikpreferenser.

8:18 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka