.

Mamselamsen

tisdag, februari 27, 2007

Wordverification.

Ibland känns det nästan omöjligt att få kommentera hos folk...
Wordverification
... och ibland skiter jag i det, när sådant här dyker upp.

Vad är det som gör att vissa bloggar får massor med spam och andra inte? Jag själv får ungefär ett i månaden och då brukar det handla om att jag ska surfa in på sidor för att titta på en massa nakna damer. Eller kan det vara så att vissa koketterar med att ha dessa sjösjuka bokstäver?

Over and out/Mamselamsen, som vägrar.


Word-verification. Om jag inte helt missminner mig, så betyder word, ord på svenska. Och hur fan de kan få ihop en massa slingrande konsonater till ord, begriper då inte jag.

20 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Hm, jag har inga sjösjuka bokstäver på min blogg, men har ändå aldrig fått några spamkommentarer.. :)

4:01 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Visst är det konstigt.

4:46 em  
Blogger Frukostflingan tycker...

Hm, jag har sjösjuka bokstäver och de har gjort nytta... jag lovar!

5:11 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

OK... va bra!

5:31 em  
Blogger Unknown tycker...

jag har typ fått 1 sånt där spam
Men kör inte heller med verification...

Humdidum...Den var inte långvarig den där rasten?

Och ja jag känner igen mej liiite på det inlägget "upp och ner"

Och du har sagt åt mej..Och det har hjälpt...faktiskt..
Jag stressar inte upp mej lika mycket över smågrejer...
Och sagt av mej grejer på jobbet..

Och just i detta nu..så sitter min chef och överlägger med styrelsen om jag kan få gå ner till 75%


Kram

6:27 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Vilken tur att mitt "bladder" här kan komma någon till gagn.

6:39 em  
Anonymous Anonym tycker...

Lyckost. Själv får jag drivor med spam... Jag vaknar efter en natt och har 20 nya meddelanden i inkorgen. Alla spaminlägg i bloggen.

Antingen är det meddelanden som berömmer min sajt. Eller så är det rent nonsens. Exempel på nonsens:

yhtsnelpd ufeh snpwohdy jhqr nbagjwelp tfkqz fjnz

Eller slumpmässiga ord i en nonsensblandning.

Det här är så irriterande, så om det fanns en "word verification" eller nåt liknande på blogg.se så skulle jag vara bra frestad att använda den!

Man hinner liksom inte rensa undan alla spaminlägg manuellt. Jag har väl ett 60-tal nu på bloggen som jag måste rensa bort. Risken är också stor att man i hastigheten råkar radera meddelanden man inte VILL radera!

Spam är bloggarnas helvete på jorden. Hatar det!!

Speciellt också när det är majoriteten av inläggen man får... och så nåt enstaka "riktigt" inlägg då och då liksom.

6:52 em  
Blogger SixesAndSevens tycker...

Om man får spam kan man köra igång word verification, men man kan ta bort den igen efter några dagar. Många har det nog i onödan...

6:55 em  
Anonymous Anonym tycker...

Varje gång jag försökt ta bort det så har jag fått spam, de måste älska mig :-S. så sorry, jag kommer fortsätta vara besvärlig :-)

7:14 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Men varför är det bara vissa som får spam?

7:16 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag har nån sifferkod man ska skriva in, men den har inte jag lagt dit frivilligt...och jag vet inte hur man tar bort den :/

8:15 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag undrar verkligen också. Har tagit bort mina flera gånger och då dimper det in tio spam på direkten - per inlägg! Och så har jag lagt tillbaka de sjösjuka igen. Funderade på om det var mitt engelska namn som ställer till det? Fattar inte.

/PGW

9:37 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

PGW: Hihihi...Exemplet på bokstäver plockade jag från din blogg.

9:44 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag hade problem med spam när jag hade blogger. Nu får jag ungefär 1 i veckan. Problemet är att wordpress har ett spam-filter och väljer själv ut det de tror är spam. Så jag har en kompis som alltid fastnar där. Och jag fyller i "det här är inget spam" och spam-filtret lovar "vi lär oss av våra misstag". Och sen hamnar kompisens kommentarer i spam-korgen ändå. Ett härke.

9:59 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag har blogger, men får inga spam ändå. Peppar peppar.

10:27 em  
Blogger .:Klara:. tycker...

Kastade mig genast in på inställningarna och till min fasa - även jag hade word verification inställt! Bort bort bort!!!

11:25 em  
Blogger PGW tycker...

Det förvånar mig inte det minsta att de härstammar från min blogg! :-) Men jag har konstaterat att man får längre och snårigare ord ju senare på dagen det är och ju fler kommentarer man lämnar, så du har nog pratar lite här och var innan du fick den där va? ;-)

7:39 fm  
Blogger superkryp tycker...

Om du får ett sjösjukt ord som är långt kan du prova att uppdatera sidan (F5). Då får du ett nytt sjösjukt ord att skriva in. Men gör det innan du skriver, annars försvinner (nog) din text.

Ibland gör jag så tills jag får några bokstäver jag faktiskt kan läsa... :)

10:41 fm  
Blogger crrly tycker...

superkryp har ett bra tips. Men jag brukar ändå få skriva om några gånger för jag drabbas ofta av tillfällig dyslexi just när jag ska försöka skriva in "ordet".

När jag ändå plötsligt tvangs byta till nya Blogger valde jag inte bort WV, som var förvalt, för jag har börjat få en hel del spam på gamla inlägg, och dem orkar jag ju inte hålla koll på och rensa.

12:53 em  
Blogger gila tycker...

Nu har jag också plockat bort Wv - får väl se hur det går...

11:00 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka