.

Mamselamsen

måndag, februari 19, 2007

Nostalgitripp. UPPDATERAT!

Den första film jag någonsin såg på bio, går på ettan just nu. "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige.

Ojojoj... jag var åtta år och hade aldrig varit med om något med spännande.

Så nu ska jag sjunka ner i soffan och bli åtta år igen.

Over and out/Mamselamsen, med sticket i hand

Uppdaterad.
Nu har jag sett filmen och genomströmmades av sådana där mysiga känslor som man också kan få när man tittar på "Bullerbybarnen".

Jag är ju den sista generationen som har fått uppleva lite av det gamla Sverige. Hämta mjölk hos bonden, ha mackor med till skolan, ha en mamma som var hemmafru tills jag var nio, fick eventuellt köpa godis en gång i månaden... den dagen när fiskbilen kom och han hade godispåsar längst bak, vars sommarlov var oändliga och underbart långa, fick min första cykel... en pojkcykel som min far hade byggt ihop av delar som han hittat bakom garaget.... och jag cyklade varje dag minst 100 varv runt Vallby skola, vi hade potatislov, jag käkade krusbärskart och fick ont i magen, jag botaniserade bland de 70-80 barnböckerna som fanns i skolbiblioteket, jag satt ofta på en av "öarna" ute på en åker och drömde om hur det hade varit där på stenåldern.
Jag på verandan
Med dagens mått mätt, gjorde jag nog ingenting.... oh, Gud så härligt det var.

Vi var nog ganska fattiga.... men det begrep ju inte jag.

Ibland tror jag att dagens barn... vi alla förresten... har det alldeles för tufft, med allt som finns omkring dem/oss. Det finns liksom ingen tid till att bara vara.

Over and out/Mamselamsen, som spårade ur, men som ska hitta tillbaka dit igen

7 Kommentarer:

Blogger Ilva tycker...

åååå den minns jag...trots att jag är AVSEVÄRT mycket YNGRE än du!

3:41 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ta dig i brasan! :-)

4:00 em  
Blogger Cornelia tycker...

fiskbilen minns jag, tomtebrus kunde man köpa där.

5:43 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jaaa.....

5:48 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag håller helt med...
Jag har hamnat där, då jag inte bara kan vara. Jag måste hela tiden ha något att göra.
Jag blir så otroligt rastlös.
Nu ska jag klä på mig och ta en promenad i snöfallet.

7:26 em  
Anonymous Anonym tycker...

Mor älskade att ligga och gunga i hammocken. Och den finns ju fortfarande hemma hos far!

7:49 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag har lärt min sambo och mina bonusbarn att bara vara, det kunde de inte innan jag kom in i bilden... I vår stuga (utan el och vatten) så finns det absolut inget att göra och där så får man bara lov att bara vara och lära sig använda fantasin.

9:46 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka