.

Mamselamsen

onsdag, januari 24, 2007

Jag och mina kommatecken och punkter.

Efter ett par år som bloggare, har jag kommit underfund med att jag måste ha missat varenda grammatiklektion i skolan.

Jag vet inte var man ska sätta ut kommatecken. Detta söta och krussidulliga tecken sätter jag lite där jag tycker det ser snyggt ut. Och har jag inte en aning om vilket tecken det ska vara blir det bara tre punkter och ett mellanslag.

Jösses... att jag bara vågar skriva! Alla som vill, kan ju gå in här och kolla på mina malplacerade krussiduller och tre punkter.

För att sen inte snacka om kombinationen av olika tecken från tangentbordet som jag vräker ut lite här och där....

:-) ;-) =D :( :-D

... för att försöka få andra att förstå min känsla när jag skriver.

Håhåjaja...någon stor författare blir jag aldrig.... dock kallar jag mig gärna friskrivare.

Over and out/Mamselamsen, från snöiga Småland... Sverige! :-D

12 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Hahaha och hur skriver jag då???

En massa punkter och mellanrum..
Jag skriver som jag pratar helt enkelt...

Jaja..det blir ingen Strindberg av mej inte..och det är jag rätt glad för..huvudsaken att jag stavar rätt så är den lilla svenskfröken i mej nöjd



Hur mår S??

11:21 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Hahaha, jag skriver illa i min blogg. Jag skriver också som jag pratar. Det kan inte vara "rätt" för då är det inte jag :)

11:35 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Liten lektion. Kommatecken sätter du bäst ut i en mening där det lixom inte passar sig med en punkt men man behöver en paus, dock inte fler än tre i en mening. Sen kan du använda det för en del i meningen som egentligen inte fyller sin funktion och kan bortplockas utan att meningen faller ihop. T ex Sjörövaren hade en båt, den var gul och blå, som han seglade med. "Den var gul och blå" kan således tas bort och meningen funkar ändå. Lätt!

Fred & Kärlek

12:03 em  
Blogger Lilla B tycker...

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=411&Artikel=402298

Värt att veta om kommatering samlat i en spalt. Håll tillgodo!

12:10 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Vilding: Mednya medicinen... OK.

Linda: Förmodligen så här också. För ungarna säger att de kan höra min röst när de läser.

Sandra och lilla b: Tack... ska försöka förstå.

12:42 em  
Anonymous Anonym tycker...

Äh, jag tycker du skriver bra. Många bloggare hakar jag upp mig på språket på, hur de kommaterar och särskriver och annat. Men här flyter det så bra så bra, jag har då aldrig blivit irriterad. Fortsätt skriva som du känner. Bloggning är ju en hobby, så då får man göra lite som man vill.

12:52 em  
Anonymous Anonym tycker...

Så länge du inte särskriver tycker jag det är lugnt. Hellre för få än för många kommatecken. :-)

1:32 em  
Blogger crrly tycker...

Språkvårdar-crrly håller ju sig lugn, så det kan du också vara! ;)

1:38 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Asch... va fasen... då fort sätter jag, som... för ut.

=)

1:44 em  
Anonymous Anonym tycker...

Du är en skicklig friskrivare. Du ger dig själv inte tillräcklig cred! En av anledningarna till att jag gillar att läsa din blogg är för att du har ett eget språk och skriver bra. Oavsett var kommatecknen hamnar! :)

Och betänk att jag är både språk- och textnörd!

3:07 em  
Blogger Gagga tycker...

Låt oss skriva som vi vill, utan att någon kommer o petar o ger oss hämningar. Din blogg är din o där gör du precis som du själv vill. Skriv rakt ur hjärtat som du gör nu o skit i pekpinnar!

9:12 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag har nog oxå missat en del svenskalektioner tror jag :-) eller så har internet förstört mig helt...det är nog så, men man är ju tvungen att skriva så för att som du säger få med känslorna i meningarna. Ha det gott! /Anette

11:43 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka