.

Mamselamsen

tisdag, januari 23, 2007

Jag lär mig så mycket av min man.

Exempelvis ska en perfekt stekt oxfilé medium har samma stuns, när man trycker på den, som när man trycker lite lätt på insidan av underarmen, strax ovanför handleden... då är den perfekt!

När något ska micras, ska det alltid ha plastfolie på sig eller runt sig. Man slipper allt skvättande i micron, det blir fortare varmt och framför allt så torkar det inte i kanterna.

Tja, sen en massa knep hur man ska göra för att det inte ska bli skinn på såsen, hur potatisen ska varmhållas under lock utan att den blir slafsig o.s.v o.s.v.

Det är bra att ha en kock i familjen.... även om han aldrig (nästan) lagar mat hemma.

Over and out/Mamselamsen, som lagar mat hellre än bra. :-)

14 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Jag har en fråga ang. det där med att ha plastfolie på maten i micron. Är det bara att sätta över plasten eller ska man sticka små hål/ skära ett snit i i folien först?

Fred & Kärlek

6:44 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Sandra: Inga hål!

6:48 em  
Blogger Linda tycker...

Själv skulle jag gärna vilja veta hur man gör en god svensk pizzasallad. Eller är det en yrkeshemlis??

7:22 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Linda: Jättelätt! Strimlad vitkål, lite konserverad paprika, olja, vinäger och svartpeppar. Bäst blir den om den får stå ett par timmar.

Herre Gud vad pizzasallad jag gjort i mina dagar

8:08 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Japp.... jag kan göra pizzor OCKSÅ!

8:09 em  
Anonymous Anonym tycker...

kan du göra riktiga pizzor eller blir det sånna som smakar lite annorlunda och som man blir besviken på egentligen men inte berättar för någon?

Fred & Kärlek

8:17 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Sandra: En gång i tiden, när vi bl.a. hade pizzeria, var vi väldigt uppskattade för våra pizzor. Och för att göra goda pizzor.... ALLT hänger på tomatsåsen och pizzadegen.

8:47 em  
Anonymous Anonym tycker...

mmm pizza.

hur undviker man skinn på såsen? berätta mer!!

10:48 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Virvla: Man sätter en klick smör på undersidan av locket.

11:02 em  
Anonymous Anonym tycker...

Du ser, nu har du bästa mat- och husmoders-tipshörnan! ;D

10:43 fm  
Anonymous Anonym tycker...

åååååååååååååååååh en helt ny värld öppnar sig för mig...

11:28 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Och jag undrar hur man varmhåller potatis under lock utan att den blir slafsig (eller smakar konstigt)... Hur, hur, hur?

1:51 em  
Anonymous Anonym tycker...

Det här är ju jättebra tips! Själv fick jag lära mig av en kock att om man får kvar sallad så ska man sätta vatten i skålen så det täcker salladen och sätta i kylen. Salladen är som ny när man tar ut den nästa dag eller dagen efter. Ingen mer brun sladdrig sallad hos mig!

2:08 em  
Blogger Linda tycker...

TACK...är förresten på jakt efter ett bra recept på pizzadeg också ;)

7:39 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka