.

Mamselamsen

lördag, november 25, 2006

Julmatens vara eller inte vara.

De skriver att vi köper mer och mer julmat och jag fattar ingenting. För varje år decimeras den s.k. julmaten här hos oss. Däremot kommer det till lite andra rätter... mer grönsaksrätter.

Grönsaksrätterna lugnar jag mig med tills Jessica kommer hem... hon är en rackare på det.

Vi kommer att leta reda på Nybbans minsta julskinka. Vi äter ju inte upp den, vilket resulterar i att den tärnas ner och läggs i frysen. Och imorgon ska jag slänga den jäkla skinkpåsen från förra julen.

Det riktigt juliga i matväg som vi ska ha i år är.

-Skinka (liiiten)
-Jansson
-Köttbullar
-Prinskorv
-Små vita kroppkakor
-Löksill
-Lökkorv
-Räkägg
-Skagenröra, för det måste Jessica alltid ha
-Brunkål, inte att förglömma.

Och det ska inte vara mer än att det mesta är slut på juldagen, för ingen av oss är egentligen några större älskare av julmat. Förmodligen en följdsjukdom av att ha jobbat för mycket med julbord.

Jag glömmer aldrig en julafton, efter en december med julbord på korsan och tvärsan. Vi gick i julmat upp till knäna hela december (ungarna också), så när julafton kom, åt tjejerna spagetti med köttfärssås och Stephan och jag och Pepparstek... och alla var jättelyckliga med julens magi sprutandes ur öronen på oss.

OK, ungar! Är det något mer som Ni absolut vill ha?

Och Millan !

Detta....
Bullens korv liten
är inte julmat! Även om jag vet att du håller på att längta ihjäl dig efter det. Och inte kalops och Korv Stroganoff heller för den delen. Och när vi ändå håller på... snabbmakaroner med stekt falukorv är inte heller julmat... bara så du vet det.

Over and out/Mamselamsen, som inte lägger särskilt mycket pengar på mat under julen


Uppdaterad efter fem minuter.
Btw.... imorgon, på julskyltningen, kommer gamla tanter att fälla lycksalighetens tårar på Mamsans. Stephan kommer att ha en "himmelsk" utstyrsel på sig. Intet öga överhuvudtaget, kommer att vara torrt efter att ha skådat min älskade make.

16 Kommentarer:

Blogger Humlan tycker...

Och jag utgår ifrån att du kommer att föreviga maken och lägga ut en bild på bloggen i morgon kväll... *nyfiken*
(Nej, jag kan inte ta mig till Mamsans i morgon, det är för långt!)

10:48 em  
Blogger PGW tycker...

Vad är det för raffset han ska ha nu då ..?

Bild tack. Bor också för långt bort.

10:55 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ojojoj... Ni kan aldrig ana hur gullig han kommer att vara.

Jag tar med kameran. :-D

11:02 em  
Anonymous Anonym tycker...

Himmelsk? Ska han alltså vara ängel? Längtar till att se bilden. :)

11:05 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Monica: Nix... inte ängel.

11:12 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag trodde oxå på en ängel med gloria runt huvet. Inte är det väl Sankte Per?
Hmmm inte ett öga torrt??? Liten bebis kanske? Lr Rudolf med röda mulen? Nej det är nog tomtefar själv med fina visdomsord lr parfym till tanterna. hihihi....

12:02 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Din julmat är helt ok, iaf om du lägger till lite rödkål, bröd,ost och mandelmusslor till kaffet.
Ha en trevlig skyltsöndag!

12:05 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Inte stjärngosse heller. :-D

9:35 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det kan ju inte hjälpas att man blir lite nyfiken på hur Stefan kommer att se ut. ;-)

Synd att jag bor för långt ifrån för att svänga inom Mamsans och titta efter...

Men om jag någon gång skulle ha vägarna förbi Nybro så kan du tro att jag kommer att leta upp er, eftersom jag följt din blogg ett tag här och det nästan känns som att jag känner dig.

10:13 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ulrika: Jag lovar att ta kort på honom. .-)

10:47 fm  
Blogger Vonkis tycker...

Ok, så här ser min måste-ha-på-julbordet-lista ut.

Julskinka
Hemmagjord rödbetssallad
Blana (Vispa en trea grådde med lite vaniljsocker, rör ner två-tre matskedar messmör med lite ströbröd och kanel. Strö över kanel och låt stå ett tag. Det är jättgott att ha på smörgåsrån)
Potatis
Olika sillsorter
Köttbullar.

Väntar med spänning på kortet :-)

11:09 fm  
Anonymous Anonym tycker...

bullens pilsnerkorv burkar ser lätt perversa ut. ett manshuvud mellan två två korvar som liknar kvinnoben..

12:01 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Schmut: Hahaha.... har inte sett det ur den synvinkeln förrän nu.

12:35 em  
Blogger Trollsländan tycker...

*harkel* Du har glömt grönkål...och DET borde det vara spöstraff på..haha =).

2:15 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Trollsländan: Grönkål.... kan man äta sånt?

9:54 em  
Blogger Trollsländan tycker...

Ja, jag vet att det ser ut som tång och sjögräs men det smakar himmelskt!!! =)

8:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka