.

Mamselamsen

lördag, juli 22, 2006

Ännu en jobb-historia,

När jag var sjöman!... *harkel* -kvinna.

Det var i Sydafrika och jag fick "förmånen" att veva ner fallrepet (trappan ner till land) Japp, vi gjorde det för hand på den tiden. Men jag tyckte det gick lite för sakta, så jag satte en jäkla fart på veven och med hjälp av "trappans" tyngd, gick det fortare och fortare och.... Va, f..n, jag måste ju få stopp på veven, så jag stoppade in handen och försökte få stopp på skiten. Njä, det gick ju inte så himla bra, för veven gick ju som blixtenes hastighet och med hela "trappans" tyngd bakom sig. Det sved till i handen och jag gav upp. Alltihop landade med ett jäkla brak på kajen och jag smög kvidande in i hytten.

Det gjorde ont!! Men på kvällen botade jag det hela med 96-procentig sprit från Kanarieöranna. Kalas! Om man blanda jordgubbssaft med denna dynamit blir det "Saft med kraft"... en ganska evärderlig sörja, eftersom saften inte löste sig i spriten. Alltihop blev som gelé. Men hjälpte, det gjorde det. Ända tills nästa morgon, när jag spydde som en räv. Förmodligen en kombination av bakfylla och djävulsk smärta.

Hur som helst. Vi hade lämnat Durban och var på väg upp till Mocambique, där jag absolut inte fick söka läkare (sa 2:e styrman) för där fanns bara "veterinärer". Så jag fick arbeta med min "döda" hand ända tills vi kom tillbaka till Durban igen. Men då sattes jag i en taxi till en läkarpraktik mitt ute i "ingenstans". Läkaren konstarade att jag hade en blodutjutning under en nagel och han värmde upp en gigantiskt stor stoppnål för att bränna ett hål genom nageln och dämed kunna pressa ut blodet som fanns under. Jojo, det fanns blod... men det var ju koagulerat sen flera dagar. Men den jäkeln han tryckte och bände på mitt stackars finger ända tills jag svimmade av smärta. började han fundera på röntgen... tack o lov. Japp... jag hade brutit långfingret!

Fixering av fingret/handen och desinficering av nageln och sen var det bara att jobba på som vanligt.

Sjukskrivning till sjöss... finns inte! Och det gick det, ag hade ju en vänsterhand. Och när vi anlände till Göteborg, ramlade min nagel.

Over and out/Mamselamsen, Er sjöman!


Tja, sen har vi ju historien om när jag inte fick komma ombord en kväll, för de trodde jag var en hora.

Eller, när vi var på safari och killarna från båten skulle ut och kissa bland lejon och noshörningar.

Eller när vi hade varit på "Father´s moustache" och ingen av killarna hade en aning om hur vi kom ombord. Mamsen fixade.

Eller när Stephan och jag var på en skitlyxig restaurang i Sydafrika, men att det lik förbannat ösregnade på mig när jag gick på muggen.

Eller när vi hade inbrott i hytten under natten och jag blev med barn.!!!!

Eller när Stephan och jag firade ettårig bröllopsdag och han fick hyra en kavaj som slutade vid armbågarna.

Eller när det amputerades en massa fingrar på folk för att de skulle gör inbrott.

Eller när en kille ramlade av stolen i kramper vid vinprovning.

Eller när båten invaderades av knarkhundar och killarna gick omkring med "grejor" i bröstfickorna

Herre Gud.... ge mig pension! :-D!

20 Kommentarer:

Blogger Jubbe tycker...

Härligt med ännu en sjökvinna. Vad jobbade du som på sjön? //Sjörövar-Jennie, på jobbet vad annars?

8:06 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Mässjänta.

8:10 em  
Anonymous Anonym tycker...

Japp, du borde få pension... så att du har tid att sätta dig ner och skriva en bok eller två!!!

9:43 em  
Blogger Humlan tycker...

Inbrott och blev med barn...??? *asg*

Du har öht ett härligt sätt att "få ihop" dina små smakbitar!

10:34 em  
Blogger Simon tycker...

Svinhäftigt ju!! Jag vill också vara sjöman.. Eller pirat är väl närmare en av mina barndomsdrömmar.. (läs dagdrömmar)

11:06 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Humlan: Det är sant!

Simon: De var just det om pirater det där avsnitten med amputerade fingar handlar om.

11:47 em  
Blogger Cornelia tycker...

Jag vill höra mer!!!

12:33 fm  
Blogger Simon tycker...

Du borde skaffa en till blogg där du bara skriver om dina sjömanshistorier.. Den skulle jag haft som startsida, haha!

12:49 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag är alldeles för lat för att ha en blogg till. :-D

Cornelia: Läs ovan.

9:48 fm  
Blogger Lilla B tycker...

Jo du! En Sjörövarblogg med sanna och andra historier ur Sjömamsans liv skulle uppskattas!!

10:43 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Man bara längtar efter att få höra alla dessa historier som du har på lager...SKRIV MER!!!
(Har en kusin i Göteborg som "var på sjön" under några år.Hon jobbade o
ckså i mässen. Hon slet nästan ihjäl sig!) //"Morskan"

11:48 fm  
Blogger KarinC tycker...

Vilka underbara historier. Vill också höra meer!!

12:42 em  
Blogger KarinC tycker...

Min bonuspappa är gammal sjöman...

12:45 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag får se... har ju så himla mycket att skriva om.

Mina bravader i USA.
Mitt liv som dansbandssångerska
Mitt liv med alla jäkla problem en människa kan råka ut för.
Haha... min tonårstid med I-K.
Mitt liv som smugglare.:-)
Mitt liv som.....

1:56 em  
Blogger The Female Dinousaur tycker...

Klart du ska skriva en bok, bruden! :-)

5:00 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Biggis: jamen... jag har ju inte tid. Och sen vet jag ju inte var kommatecknen ska vara.

5:27 em  
Anonymous Anonym tycker...

Vilket dansband var du med i? Min man är dansbandsmusiker. Han har mycket historier på lager om hur det går till med dem som är ute och dansar!// "Morskan"

9:11 em  
Anonymous Anonym tycker...

Mamsen - skriv en bok om din sjömans/kvinno-tid! den blir en bestseller absolut!!

8:58 em  
Anonymous Anonym tycker...

blogga bara varannan dag och skriv på boken varannan?

9:00 em  
Anonymous Anonym tycker...

Great site loved it alot, will come back and visit again.
»

3:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka