.

Mamselamsen

lördag, juli 22, 2006

Man möter mycket roligt/konstigt folk inom mitt yrke. UPPDATERAD

- Dörren till uteserveringen är öppen, utemöblerna och blommorna är ute, dragväggen till korridoren är öppen, skyltarna är ute och ändå kommer det in folk och frågar om det är öppet.

- Vi har med alla variationer, i snitt tio olika dagens varje dag. Ändå kan folk kläcka ur sig: "Va, är det allt"?

- Varje dag kommer det en kille och frågar sig igenom hela menyn, pajer, mackor... och varje besök slutar med att han bara dricker ett glas vatten vid disken.

- För många år sedan, när vi hade ett värdshus här i närheten, hade vi en speciell/konstig matgäst som kom varje dag. Han var rutinernas mästare och allt skulle vara exakt likadant varje dag. Men en dag hade jag glömt att ge honom en servett och han blev förmodligen alldeles konfys, för när jag kom in i matsalen hade han tagit av sig ena strumpan och torkade sig om munnen. (Jag lovar... det är sant. Han hette Karl)

-Eller på samma värdshus, när vi hade julbord. Ett gäng med äldre damer skulle festa till det ordentligt. Och det gjorde de! Så pass att en av dem blev lite smått illamående efter skinka, Jansson, sill, köttbullar, lutfisk..... Jaa, jag vet vad det var som hon hade ätit, för hon spydde hela vägen ut till toaletten (framför alla andra gäster) Och jag fick rusa fram och försöka skyffla bort allting från heltäckningsmattan innan alla andra började spy också. Men kärringen var inte den som var den, när hon spytt färdigt och magen var tom, började hon om på julbordet. Och jag tror en massa gröt slank ner också. Och inte en endaste ursäkt kom över någons läppar.

Uppdaterad
-Eller när vi hade hotell/vandrarhem. Gäster gör entré och stormar fram och slår armarna omkring en. "Vi är här igen... visst kommer du ihåg oss? Vi bodde här för tre år sedan". "Javisst", säger jag med ett stort leende och försöker komma ihåg de 15-20.000 som bott de sista åren.

-Eller... när vi hade samma värdshus som jag skrev om ovan, när en stagad manlig gäst inte blev serverad mer av mig. Han blev något förtrytad på mig och skrek över baren: "Visa pattarna"! Då jäklar såg jag rött och rusade runt bardisken och handgripligen kastar ut denna inte helt lilla karl genom dörren. Hur jag bar mig åt, vet jag inte... förmodligen var det de där urkrafterna som poppade upp, för karlslusken satt väldigt förvånad på marken utanför dörren en lång stund. Stephan hade sett alltihop från kontoret och jag frågade honom surt, varför han inte hjälpt mig. Han bara log och sa: "Jag visste att du skulle fixa det på egen hand. Visserligen hade jag kanske inte räknat med att du våldsamt skulle kasta ut honom genom dörren".

Jaa, många är det gånger när jag blivit våldsam och t.o.m. "lappat till" gäster. Ingen tar mig i rumpan ostraffat!

Nä, nu ska jag inte skriva mer om mitt konstiga liv inom hotell och restaurang.... mat ska lagas!

Over and out/Mamselamsen, som idag ler åt många konstigheter ... och de är många!

16 Kommentarer:

Blogger SixesAndSevens tycker...

Uuuäähh!! Spykärringen skulle ha fått städa upp själv och sen portats på livstid!

4:21 em  
Blogger Jubbe tycker...

Jag har varit med om flera gånger att hotellgäster skitar ned sina rum direkt när de checkar in och går sedan ned till receptionen o klagar på ostädat rum och kräver att bli uppgraderade och kompenserade.

Hade en mkt bakfull gäst en gång som spydde ned hela frukost buffén inför 400 gäster när jag jobbade som frukostvärdinna. Riktigt vidrigt. Vi fick städa, sanera o byta ut allt, men det fanns inte en gäst som tog påfyllning...undrar varför ;-)

4:29 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Sixies: Hon var nog nästan hundra år. Men en ursäkt hade räckt.

Jubbe: ja, du vet hur det kan vara.

4:31 em  
Blogger Jubbe tycker...

Har 1000-tals historier på lager...skulle helt enkelt kunna börja en hotellblogg

4:52 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jubbe: Jag tänkte just på det. Herre Gud... man är ju inte riktigt klok som är i denna branchen. :-D

Den ena historien efter den andra poppar upp.

5:10 em  
Blogger Humlan tycker...

Jag ser det framför mig när du hivar ut karln... :-D

Allt detta kanske vore något att skriva om... (Det vore kul att läsa iaf!)

7:13 em  
Anonymous Anonym tycker...

Har samma problem med patienter som man träffar på efter avslutad kontakt och som slänger sig om halsen på en och tror att man känner igen dem! Det är ju roligt att ha varit centralfigur i deras liv, men jag har ju några fler patienter till förutom dem! Men det tänker de inte på. Dock är det ju härligt att man varit så betydelsefull för dem. Man får se det positivt!! Roligt att se att fenomenet tydligen förekommer inom alla områden. // "Morskan"

7:13 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Anonymous: jag skulle aldrig säga att jag inte minns.

7:26 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Humlan: Jag har nog aldrig varit så arg i hela mitt liv.

8:44 em  
Blogger Aronson tycker...

Ha ha.

Jag tycker aboslut att du och jubbe ska skapa en ny blogg tillsammans. Det får bli typ tjuvlyssnat.se eller konsum.wordpress.com fast med era erfarenheter...

Succé med andra ord.

=)

9:34 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Aronsson: Men jag måste ju jobba oockså.

9:49 fm  
Blogger Me tycker...

Att ha en rumpa som är värd att nypas, är väl ändå ganska okej.

4:00 fm  
Anonymous Anonym tycker...

den där killen som frågar sig igenom hela menyn - han kanske har annorexi eller nått sånt? låter misstänksamt.

9:05 em  
Anonymous Anonym tycker...

Here are some links that I believe will be interested

5:04 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Your are Excellent. And so is your site! Keep up the good work. Bookmarked.
»

11:52 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Very best site. Keep working. Will return in the near future.
»

7:09 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka