.

Mamselamsen

måndag, juni 12, 2006

Nu är det nära!

Tjugosju dagar kvar tills jag blir "gammel-moster" igen! Fy fasen det lät gammalt!

Ungefär som min gammel-faster, som vi alla kallade för "Mocka-Picka". En gammal ungmö, som levde ensam hela sitt liv, p.g.a ett missförstånd med hennes stora ungdoms-kärlek i tonåren. Båda blev så oerhört sårade (utan att reda upp det), så de levde ensamma under hela sina liv... i var sin ände av byn. Tragiskt!

Det här med släkt... de är intressant det, när man tittar tillbaka.

- en morfar som spelade tennis mot Gustaf V och alltid gav bort begagnade julklappar, som han hittat på vinden.
- en farmor som tyvärr fick Altzheimers och försökte övertyga Stephan om att propparna i proppskåpet var hemliga övervakningskameror.
- Ja, och så "Mocka Picka", som alltid serverade "kruller" och sockerfri glass. (Minns du syrran, när ingen vågade äta och vi lassade över allt på din tallrik, när "Mocka Picka" var ute i köket.)
- en farfar, som var präst och ramlade ner från predikstolen, när han inte var riktigt nykter.
- en tennisspelande mormor, som jag tyvärr aldrig fick träffa.
- en "gammel-moster" stod på barrikaderna tillsammans med Kata Dahlström och Elin Wägner och stred för kvinnlig rösträtt.
- En svärmor.... nja, inget att skriva.
- en svärfar... den stora jägaren som ramlade ner från jakttornet och skadade sig riktigt allvarligt. Men som trots det kröp ett par kilometer genom skogen... körde hem och svimmade över ratten utanför huset.
- en...., som dog i AIDS innan sjukdomen ens fått ett namn i Sverige. De sa bara att det var någon underlig immunbristsjukdom.
- Ingegerd (plast-svärmor)... helt underbar!
- en faster som har en otrolig förkärlek för sidenkläder och låter sy upp.
- annan faster som hade Italien som favoritland och som långa tider bodde där, innan hon började på bank i Sverige och hjälpte Rausing att flytta Tetrapack utomlands en helg för väldigt länge sedan.
- Stephans tvillingbror. Olika som natt och dag... därför ingen kontakt.
- en far.... så "jäla" cool!
- mor som var både min mamma, lärare och mitt största fan i musiken och som såg till att få mig introducerad för B&B.
- Ja, och så vi syskon. En big boss och en antik-freak och så alldeles alldeles underbara jag. :-D

Visst är det härligt att ha en mångfacetterad släkt. Man uppskattade inte alla när man var i tonåren, för då var de ju bara så himla konstiga.

Jag undrar vad den unga generationen egentligen tycker om mig? NÄ... jag vill inte veta!

Over and out/Mamselamsen, gammal som gatan. *skrattar*

13 Kommentarer:

Blogger The Female Dinousaur tycker...

Oj, vilken färgstark klick människor! Inte undra på att du är som du är... ;-)

7:30 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

biggis: Nä just det.... det är deras FEL!

7:36 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Sandra: I den här takten, kommer jag att hinna dö tjugo gånger om innan det händer. :-)

7:58 fm  
Blogger Bloggblad tycker...

Och jag är väl så normal då eftersom jag har så väldigt normala släktingar?

8:54 fm  
Blogger Bloggblad tycker...

Förresten - försvann jag från dina favoriter när jag bytte logga igår? Det hände nåt märkligt där...

Jag försökte lägga in den jag fick från Jessica, men det sket sig alltihop och så fick jag byta helt.

8:55 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Du har ju stenkoll!

9:42 fm  
Blogger Unknown tycker...

Var glad för den släkt du har :)

båda mina föräldrar är ju adopterade så släkten är sparsam ...på min mammas sida är det bara mormor och moster och på min pappas farfar och faster.
Varken moster eller faster har skaffat barn så släkt-träffarna är lätt ordnade om man säjer så :)

11:52 fm  
Blogger MB tycker...

din släkt låter som min.....inte undra på att jag diggar dig :-))

12:46 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag är glad!

Det är ju därför jag har blivit som jag blivit. :-D

5:31 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Bloggblad: Du finns kvar!
Tss: Har inte du?
Vilding: Jag är glad!
Maleandro: Jag har förstått det. :-D

5:51 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ga,la skumma släktingar som bjuder på mat som man inte vill/vågar äta... Tänker på min lilla mammas historia i den riktningen. Mamma skickades då och då av sin mamma med matkorgar till en liten ohygienisk, sjuklig gumma i små omständigheter, som bodde i ett smutstigt litet hus långt bort i byn. (Som Rödluvan ungefär; man kan ju tro att min mor levde på 1800-talet, men så är det inte.) Varenda gång skulle den lilla gumman bjuda på något att äta, det ena äckligare och långt bortom bäst-före-datum än det andra. Och min mamma är gammaldags väluppfostrad så hon åt, med döden i hjärtat. Till slut hade hon fått nog och tänkte att jag står inte ut. Nästa gång när lilla snuskiga gumman sa "Nu måste jag bjuda lilla fröken på nåt" tog mamma chansen och sa helt djärvt "Ett hårdkokt ägg vore gott". Finurliget, eller hur? Vänta bara! Lilla gumman kokade ett ägg och sen skalade hon det med sina jättesmutsiga händer!

12:53 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ga,la skumma släktingar som bjuder på mat som man inte vill/vågar äta... Tänker på min lilla mammas historia i den riktningen. Mamma skickades då och då av sin mamma med matkorgar till en liten ohygienisk, sjuklig gumma i små omständigheter, som bodde i ett smutstigt litet hus långt bort i byn. (Som Rödluvan ungefär; man kan ju tro att min mor levde på 1800-talet, men så är det inte.) Varenda gång skulle den lilla gumman bjuda på något att äta, det ena äckligare och långt bortom bäst-före-datum än det andra. Och min mamma är gammaldags väluppfostrad så hon åt, med döden i hjärtat. Till slut hade hon fått nog och tänkte att jag står inte ut. Nästa gång när lilla snuskiga gumman sa "Nu måste jag bjuda lilla fröken på nåt" tog mamma chansen och sa helt djärvt "Ett hårdkokt ägg vore gott". Finurliget, eller hur? Vänta bara! Lilla gumman kokade ett ägg och sen skalade hon det med sina jättesmutsiga händer!

12:53 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Hahaha... precis!

7:52 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka