.

Mamselamsen

lördag, juni 10, 2006

Vad betyder gräsänka egentligen?

Är det en kvinna, vars mördarsniglar har tagit kål på gräsmattan?

Over and out/Mamselamsen, som tänkt till igen


Var bara tvungen att Googla på det. Alltså, enl. SAO
GRÄS-ÄNKA.
ETYMOLOGI: [sv. dial. gräsänka, hustru vars man är bortrest, fästmö vars fästman dött, liderlig flicka; liksom d. græsenke efter mnt. graswedewe, förförd, övergiven flicka; jfr t. graswitwe, eng. grasswidow samt t. strohwitwe. Ordet syftar möjl. urspr. på en flicka som förförts ute i det fria o. sedan övergivits. Den sv. riksspråksbet. beror trol. på lån från t.]BRUK: (skämts.)BETYDELSE: gift kvinna vars make för tillfället är bortrest.

2 Kommentarer:

Blogger Saring tycker...

Hahahahahohohohihihiiii!!! Åååh, som jag skrattar!!! Tusen tack för den fina efterforskningen. Jag använde ordet gräsänka i bloggen igårkväll och fullkomligt naivt trodde jag att jag svängde mig med ett oförargligt begrepp. Så berättar jag i själva verket att jag inte bara är fullkomligt nyförförd utan därtill ÖVERGIVEN! Vilken liten tragisk slampa jag är då! Måste vara en uuusel sängpartner. *buhuuuu* Jag som bara trodde att maken var ölsugen...

Hihihihihohohohohahahahaaa!

10:17 fm  
Anonymous Anonym tycker...

O jag tänkte också svänga till det i min blogg om att vara gräsänka o så hittar jag hit när jag söker på betydelsen...

10:38 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka