.

Mamselamsen

lördag, juni 10, 2006

Hur underbetalda är egentligen lärare...

så de måste ta till alla knep som går för att få upp lönen? :-)

Igår var det studenten och andra liknande skolavslutningar här i stan. Det tycker jag känns jättetrevligt... alla ungdomar var så uppklädda, fina och glada. Men något som jag tycker är konstigt är att på en skola här i Nybban, firas det studentaktigt när man går ut nian. Blomkvastar runt halsen, ekipage som kör runt, runt på stan och stor mottagning hemma. Flera föräldrar jag pratade med igår, tyckte det var skitjobbigt och kan inte riktigt förstå varför.

Fast jag kan nog tycka att man ska ta tillvara varje tillfälle för att fira, då så mycket är grå vardag

Studentfirandet hördes en del här i Nybban. Under hela kvällen ekade "Sjung om studenten..." mellan husväggarna på gågatan... och jag blev så vansinnigt nostalgisk och tänkte på tjejernas studentdygn. Min egna "student" är inte så mycket att minnas, då jag gick ut Teknis precis när staten hade bestämt om studentens icke-vara. Så för oss på Rinmansskolan, var det precis som vilken skolavslutning som helst... ingen mössa, inga blommor. Nu efteråt kan jag allt tycka att det kändes lite torftigt.

Så, fram för att fira... allt! Och idag firar jag att det är en underbar lördag och att jag bara jobbar sex timmar.

Over and out/Mamselamsen, förhållandevis vaken.