.

Mamselamsen

lördag, mars 18, 2006

Angående en kommentar nedanför från Igel om att jag inte gillar Carola.

"igel said...
Carola är duktig. Hon ska inte hålla på och prata, hon ska hålla sig till sången! Och ni är avundsjuka! Men det är sött...
2:09 PM"


Detta är så himla typiskt för Bloggosfären och jag har råkat ut för det flera gånger förut. När jag kritiserar någon eller något, är jag alltid avundsjuk. Detta är ju skrattretande.

Jag kritiserar Hitler... är jag avundsjuk?
Jag kritiserar Saddam... är jag avundsjuk?
Jag kritiserar Bush... är jag avundsjuk?
Jag kritiserar Linda Skugge... är jag avundsjuk?
Jag kritiserar olika tidningar... är jag avundsjuk?
Jag kritiserar Big Brother... är jag avundsjuk?
Jag kritiserar Runar... är jag avundsjuk?
Jag kritiserar andra bloggar... är jag avundsjuk?
Jag kritiserar våra politiker... är jag avundsjuk?

Och så Carola. Ja, jag kritiserar henne. Hon har en bra röst... rent tekniskt. Men jag vet, eftersom jag själv deltagit i musikvärlden i yngre dagar, samt att jag idag träffar många musiker... musiker som ofta har röster som vida överträffar Carolas. Carola ÄR inget unikum. Jag anser att hon är en supersmart affärskvinna med en jäkligt skruvad kristen tro

Den dagen hon får lite känsla i det hon sjunger och inte alltid försöker slå världsrekord i att "ta" höga C, då kan jag eventuellt börja tycka om hennes röst... kanske. Sen att hon rent personligt står för något som jag av hela mitt hjärta avskyr... hyckleri... gör ju inte saken bättre.

Så Igel... när du som så många andra vräker ur dig klyschan om att alla som kritiserar är avundsjuka, så undrar jag i detta fallet: Är du personligt involverad i Carola eller tillhör du samma/liknande kyrka/sekt?

Over and out/Mamselamsen, med rätt att ha åsikter.

14 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Bra skrivet! Håller helt med.

5:44 em  
Anonymous Anonym tycker...

Bravo! Du skriver precis vad jag tycker.

6:07 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jättebra Mamselamsen! Sansat och välskrivet.

6:48 em  
Anonymous Anonym tycker...

Smaken är som baken... Bara att acceptera att alla inte tycker lika.

Jag gillar Carolas röst och jag gillar henne på scen. Vad hon gör, tycker och tänker utanför scenen bryr jag mig helt enkelt inte om för det finner jag helt ointressant.

7:10 em  
Anonymous Anonym tycker...

Känns nästan som om den som skriver att kritik är avundsjuka, och sen inte vågar stå för vem 'den' är, är avundsjuk själv. För att Du vågar stå för det du skriver men inte denne 'den'. Uttrycker mig kanske lite egendomligt, men jag tror andemeningen går fram ;o)

Ikävll ska jag sitta och lyssna på melodifestivalen vid tv'n och brodera klart mitt lejon =) Kanske kasta ett öga på tv-bilden nån gång, men inte mer. Och som sagt, jag hoppas så innerligt att hon inte vinner! (Och då har jag inte ens hört låten jag heller...)

7:13 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Mia: Självklart ska man få tycka olika. Det jag inte gillade i Igels kommentar var att min kritik skulle grunda sig i avundsjuka.

7:17 em  
Blogger Humlan tycker...

Instämmer om Carola! Dels känns hon falsk och spelad när hon pratar och många av hennes åsikter gillar jag inte, sedan (även om jag inte är musikalisk nog för att bedömma sångröster) tycker jag inte att hon är så bra som artist! Jag vet inte om det är min åsikt om henne som person som färgar mig, eller om det är min musiksmak.
Att säga att detta är avundsjuka, är väl som när jag blir kallad rasist om jag kritiserar någon som inte har samma bakrund som jag (kulturellt, religöst eller geografiskt), man får inte tycka vad man vill, man har bara fördommar!

8:04 em  
Anonymous Anonym tycker...

Sketlöjligt att gömma sig bakom en länk till en "hemligsajt". Hoppas någon annan än den "uppstramade" vinner.

8:35 em  
Anonymous Anonym tycker...

Sketlöjligt att gömma sig bakom en länk till en "hemligsajt". Hoppas någon annan än den "uppstramade" vinner. /T ss

8:36 em  
Anonymous Anonym tycker...

Hoppla! /T ss

8:36 em  
Anonymous Anonym tycker...

Att hon varit gift med Runar,, förklarar väl ALLT??? Påstå fan inte att jag är avundsjuk för det!

11:35 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Rita: Va... är du inte? :-)

11:42 em  
Blogger Bloggblad tycker...

När jag såg Runar häromkvällen i teve blev jag jättenyfiken på hur han är "på riktigt". Bakom leendet och sminket.

12:30 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Så träffande om Carola.. Håller med i allt!

10:03 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka