.

Mamselamsen

måndag, november 28, 2005

Här börjar det bli "kattsäkert". UPPDATERAD

Med tanke på vad som hände Ebba häromdagen, så finns det förhållandevis kattsäkra ljus här nu för tiden.
Kattsäkra lyktor liten

Over and out/Mamselamsen, som ska paketera knäck och ischoklad.

Uppdaterad 21.00

Ischoklad liten
Oj...hoppsan, det där blev visst inte så himla läckert. Men det är ischokladen som är i förgrunden.

Jag gjorde inte så många, för vi gillar inte ischoklad så där speciellt. Det mesta är till Tomtom. Dock är det min "Special-ischoklad", gjord på Marabous "Frukt och mandel". Jag gillar inte mörk choklad.

Man får liksom tre saker i ett när man använder "Frukt och mandel": Choklad, nötter och russin. Man slipper stå och duttla med russin i formarna. Sen tar jag bara en en tredjedel Cocosfett. Avslutningsvis.....för att få ischokladen extra "isig" droppar jag i lite mintolja.

Men nu är allt klart för idag och det årliga problemet uppstår.
Vad f...n gör man med resten av cocosfettet?
Jag brukar stoppa in det i kylskåpet igen och sen framåt midsommar slänger jag det.

Over and out/Mamselamsen, med en isig ischoklad i munnen

28 Kommentarer:

Blogger anna tycker...

men alltså.....de brinner väl fortfarande? jag fattar inte hur ni har kattsäkrat dom....

8:07 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Hon kan inte komma så himla nära med svansen

8:11 em  
Blogger Helene tycker...

Tack! ;-)

8:14 em  
Blogger PGW tycker...

Underskatta inte din påhittiga katt, kan hon lyfta mattor och gömma ringar så kan hon säkert lyfta ljuslyktor och elda svans! ;-)

8:31 em  
Blogger Bambi tycker...

Titta, jag tror jag fick till det...! utan att vara anonym, den här gången. Nåväl, kan jag, himmel... då kan verkligen alla!! Jag har också haft en norsk skogskatt, så jag håller med "pale green woman", de är otoliga... Men det var så vackert!!

8:38 em  
Blogger Bambi tycker...

Fast tydligen återstår det att stava..... Menar att de är otroliga!!

8:40 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

ingrid! Jag är "impregnerad"! *skrattar*

8:51 em  
Blogger Bambi tycker...

Något som vi hade till jul, av just dito rester, blanda med rispuffar och smält choklad-(storlek typ, lite större köttbullar) Passar utmärkt, när man behöver höja upp blodsockret!!
Ja, jag vet att man inte skall göra så, men det funkar!!

9:45 em  
Blogger PGW tycker...

Man gör MER ischoklad så kokosfettet går åt!

9:46 em  
Blogger Bambi tycker...

Vet du varför jag fått en "soptunna", under mina inlägg?? Är det möjligtvis ett tecken, att jag borde förblivit anonym?? "Suckar, med pannan i mycket! djupa veck"

9:49 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ischoklad...Yammi.
Du verkar vara en höjdare på julgodis ;)

9:49 em  
Anonymous Anonym tycker...

Det där ser verkligen mums ut! Nu blev jag sugen...
Var hittar du förresten alla ljusstakar och grejs??

9:50 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Lennart: Granarna har jag fått i present. Den runda bollen med fyra värmeljus köpte jag på Jusk idag. 58:-

Ingrid: Din soptunna är för att du ska kunna ta bort ett inlägg om du vill.

9:53 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Lennart: Allt annat har jag samlat på mig under åren. Väldigt mycket har vi köpt i USA. Snart kommer bild på vårt stora amerikanska tåg, som vi inte har plats för på balkongen. Vi har lånat ut det till mäkklaren här nere.

9:55 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

fröken icke blogg.
Jaa, det är jag faktiskt. Bå bara vänta... det kommer mer.

9:57 em  
Blogger Bambi tycker...

Tack!! Frågar man inte, lär man sig inget.... Go`natt!

10:09 em  
Blogger Lyckliga Grodan tycker...

jättefina lyktor.. om de är kattsäkra.. det får vi se..

10:14 em  
Anonymous Anonym tycker...

Då är jag tvärsom, tycker inte om att samla på nåt. Kanske har jag blivit avskräckt av mina släktingar. Min ena farbror samlade på tidningar hela livet. Han fyllde tre rum och kök, hade bara en gång från dörren till sängen och toan. Min faster samlar på allt hon kan komma över! Tursamt nog har hon sagt upp bekantskapen med oss.
Det värsta var då jag och mina föräldrar skulle städa ut mormors och morfars sexrumsvilla. Det tog två månader, prylar överallt!

10:20 em  
Anonymous Anonym tycker...

Cocosfettet är mums för fåglarna - lägg ut det på fägelbordet

10:38 em  
Anonymous Anonym tycker...

fågelbordet

10:38 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Lennart: Tur att jag har en stor vind. =)

Självklart ska fåglarna få det. ATT jag inte tänkt på det förut.

10:42 em  
Blogger Humlan tycker...

Mamsen, i dag lagar du Mumsen! (tror jag, det ser ut så på bilderna)
Cocosfettet får du väl ha i annat godis, den gör ju chokladen mjuk om du doppar något i choklad... t ex ananas (brukade jag göra förr om jularna) eller marsipangodis. Men ge det du till fåglarna och ha hård choklad på godiset!
Fina små granar och fin kattsäker-boll btw!

11:12 em  
Blogger helena tycker...

Kokosfett är supereffektivt att ta bort vattenfast mascara med om man nu skulle vara utan annat som får bort det.
När jag var liten fick jag ha kokosfett till att ta bort sminket på sminkdockan, när borttagningsfettet man fick med tagit slut.

11:41 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Gud så bra... det visste jag inte förut.

11:43 em  
Anonymous Anonym tycker...

Smält kokosfettet och blanda i solrosfrön

6:55 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Får vi nu se Mamselamsen stå vid spisen och laga till fågelmat. Lägg ut bilder på det hela. Tänk såna tacksamma matgäster:-):-)

2:01 em  
Anonymous Anonym tycker...

du kan ju alltid göra sån där äcklig radiokaka och bjuda dina fiender på :)

2:32 em  
Anonymous Anonym tycker...

http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=181&sSideNavn=Vistip&nyhedid=4923

1:26 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka