.

Mamselamsen

tisdag, november 29, 2005

Har läst runt på lite bloggar, där det finns oro för att kärleken inte finns. UPPDATERAD!

Men jag hävdar bestämt att den gör. Kärlek är så stort så stort och jag har så många kärlekar.
Jag älskar viss musik, jag älskar mina barn, jag älskar min man, jag älskar resten av min familj, jag älskar människor, jag älskar livet och jag älskar Ebba... tro det eller ej.

Kärlek till döda prylar är en speciell kärlek. Men kärleken till levande varelser är ganska lika. Jag älskar mina familj och vänner på samma sätt. Dock finns det en viss skillnad på kärleken till min man och andra. Jag upplever ingen erotik med de andra.

Kärlek för mig, är trygghet och gemenskap. Jag tycker att det är skillnad på förälskelse och kärlek. Förälskelsen kan vara grodden till den riktiga kärleken... men alla vet ju hur lätt groddar dör... därav det stora antalet förälskelser.

Känslan av lycka och ömhet är inte en ständigt pågående känsla. Den poppar upp ibland och allt blir underbart. Man får passa på att njuta så länge känslan pirrar i kroppen, för inom ett par sekunder eller på sin höjd minuter är den borta igen. Men jag vet att den kommer tillbaka, så jag oroar mig inte.

Så känner jag i all hast.... måste gör mig i ordning.... ska iväg.

Over and out/Mamselamsen, som kanske återkommer med exempel på vad jag tycker är kärlek.


Uppdaterad. 11.21

Kärlek för mig är:
- en riktigt smaskig kalops.
- när Stephan kliar mig på ryggen
- när jag ibland får blommor
- när jag ser att ungarna skriver vackra saker om mig på bloggen
- när ungarna ringer hem och frågar vad jag tycker i olika frågor
- när Stephan står ute och fryser häcken av sig och juldekorerar huset, bara för att jag tycker det är fint
- att barnen VILL komma hem
- att Sladdis bjuder med mig på deras "utländska" familjehögtider
- när Stephan säger att jag är juste, vilket egentligen betyder "Jag älskar dig"
- när Ebba ligger och gosar hos mig.
- när jag fick en Mp3-spelar av Stephan, fast han inte riktigt visste vad det var han gav mig. Han visste bara att jag hade önskat mig en.
- att bli väckt av att det doftar kaffe i hela lägenheten
- att jag kan sitta vid datorn hur mycket jag vill, utan gnäll
- att ungarna inte kan tänka sig att fira jul någon annanstans än hemma
- att syrran berättar allt för mig
- att lyssna/läsa en riktigt bra bok
- att titta på "Alla vi barn i Bullerbyn"
- att min far alltid avslutar samtalen med "Det känns skönt att få tala med en kristen" (Lite konstigt eftersom jag inte direkt känner mig som en sådan) =)
- att min bror och jag har så bra kontakt fast vi bara har sporadisk kontakt
- att jag har min "bästaste" barndomskamrat och att vi kan säga sanningar till varandra
- att Stephan sa till mig igår att jag inte fick använda mina högklackade stövlar mer, då det är halt ute.
- att Stephan går på systemet och köper olika sorters vin till mig, fast han själv inte dricker något starkare än mineralvatten
-att tjejerna frivilligt går ut med mig på stan när jag under de senaste åren varit iklädd en massa guldigt.... och låtit mycket... ja, jag kan vara väldigt högröstad och högskrattad
- att Stephan gör oväntade saker, som gör att jag kommer underfund med att det fortfarande finns saker som gör honom spännande.
- lyssna på "Nattens drottning" eller Robban Broberg
- att Stephan aldrig säger att min mat är oätlig. På sin höjd säger han "Det här var annorlunda och intressant"
- att det finns människor som står ut med mig, när jag är "a pain in the ass"
- att vi kan skratta tillsammans

O.s.v..... o.s.v...... krångligare än så är det inte.

Over and out/Mamselamsen, bara hemma en vända

18 Kommentarer:

Blogger Ilva tycker...

hear, hear!

9:21 fm  
Blogger Mildamakter tycker...

Det är väl klart att kärlek finns, hur skulle vi annars orka?

10:53 fm  
Blogger X tycker...

Jag tycker att det var en mycket bra sammanfattning. I like it!

11:18 fm  
Anonymous Anonym tycker...

hur vet man att det är rätt kärlek då??

11:31 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

red. Det visar sig.... man får den inte gratis. Ge och ta ....ge och ta... arbete alltså!

11:56 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Och det finns inte EN sann kärlek. Man jobbar sig fram till kärleken.
Förälskelse kommer blixtsnabbt... kärlek kommer kanske sen, när det blivit vardag.

12:01 em  
Blogger MB tycker...

huvudet på spiken :-))

12:13 em  
Blogger Humlan tycker...

Din kärlek till livet och din förmåga att uppskatta tillvaron, gör mig glad!

12:14 em  
Anonymous Anonym tycker...

Uppskattade verkligen din redogörelse för skillnaden på förälskelse och kärlek, att det är trygghet och gemenskap som är viktigt, och inte bara den där gnistan, trots att det är trevligt om den finns kvar. Jag behövde höra det just nu. Tack!

12:16 em  
Blogger Batbut tycker...

Exaktamente. Jag tror människor har så stora pretantioner på kärlek och upplevelser att vardagen inte duger.
Kärlek är att trivas tillsammans i det grå och trista. Att sitta bredvid varandra i soffan och bara vara.

12:31 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Flamsiga mamselamsen... vis?

Jo, kanske .... ibland. :-)

1:49 em  
Anonymous Anonym tycker...

Oh vilken härlig lista, en sån ska jag göra till mig själv och sätta upp på vägen så att jag kan påminna mig om bra saker under stressiga dagar som denna när jag knappt hinner andas :D

6:52 em  
Anonymous Anonym tycker...

Mycket, mycket fint skriven lista! Blev varm om hjärtat av att läsa den! Du har verkligen fångat de finaste ögonblicken! *Kram*

7:07 em  
Anonymous Anonym tycker...

tihi :) Du vet, att göra något "enkelt" det ligger just inte för mig... jag är ju tvilling gubevars! *lol*
Jättefin lista! idag ska jag skriva något glatt som omväxling ;)

7:35 em  
Anonymous Anonym tycker...

Detta är kärlek. All annan kommentar är överflödig

8:26 em  
Blogger Mikusagi tycker...

" Dock finns det en viss skillnad på kärleken till min man och andra. Jag upplever ingen erotik med de andra."

*peta på* Erotik har inte något med kärlek att göra :0

Men hai, kärleken finns. Jag vet minsann för idag pluggade jag tillsammans med min pojkvän ^^

@ Red: Inte rätt/fel kärlek, bara olika :)

9:26 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Kärleken till min man utan erotik vore ingen kärlek till min man... då vore han ju bara en vanlig kompis.

9:44 em  
Blogger Mikusagi tycker...

>>;;
Det är ju ändå lite skillnad på någon vänster. Jag säger "på någon vänster" på tok för mycket, det passar ju inte ens in där jag säger det! >:_< Anyway...
Jag antar att folk med olika läggningar ser olika på kärlek. Sexuals scare me sometimes.

11:35 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka