.

Mamselamsen

onsdag, november 30, 2005

Det mest effektiva sättet att förstöra julstämning är att baka pepparkarkakor tillsammans med barnen.

Det vet jag med bestämdhet.

När ungarna var små bakade vi alltid pepparkakor tillsammans. Det började så himla bra. Ungarna var överlyckliga och tindrade så där som man ska under december. Degen delades ut och alla formar och kavlar låg på plats, så det var bara att börja.

De stod på varsin pall vid diskbänken och knådade, kavlade och gjorde grisar på löpande band. MEN... så var det någon av de små damerna som snodde en degklutt för den andre.... och påstod med bestämdhet att det var hennes klutt. Ja, så var det hela igång. Gap, skrik,slagsmål, mjöl över hela köket och båda kommmer till mig för att jag skulle beskylla eller fria. Mamma delar ut ännu mer deg... hjälper inte! Tårar, skrik och degen flyger genom köket. Hunden ligger under soffbordet och darrar, katten ligger med ett begynnande hjärtstillestånd under soffan. Och jag (mamma) försöker gjuta olja på vågorna.

Det hela slutar med att båda rusar gråtande till sina rum och smäller igen dörren efter sig. Och jag... jag står i ett kök som är som en krigszon och får baka de förb...de pepparkakorna själv.

Behöver jag berätta att vi ganska snabbt gick över till "köpe-pepparkakor"

Over and out/Mamselamsen, som absolut måste stänga av datorn.

15 Kommentarer:

Blogger maruschka tycker...

Pepparkakor är överreklamerade i största allmänhet...*s*

1:28 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Japp.... här köps Kung Oscars till jul

1:36 em  
Anonymous Anonym tycker...

Nähää! Det är kul att baka med barnen när dom är lite större. De hembakta pepparkakor smakar så gudomligt.. ojämna och så med kristyr på....
Kung Oscar tar jag gärna med ädelosten på... Man måste kunna bre på eller dra med en tub över den......

Från en som dricker kaffe med pepparkakor..

1:44 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ja, kanske när de är större... jag gav upp innan dess. =)

2:01 em  
Blogger Annapelu tycker...

Blogoholic - det är ju jag! läste din kommentar hos blekgröna nyss.

Jag ligger en vecka efter med läsning av favvo-bloggarna, förödande för ordinarie arbete. Funderar på att ta in en vikarie för att uppdatera mig... ;-)

Jag har undanhållit för mina ungar att man kan baka pepparkakor själv, finns ju färdiga att köpa i trevliga små burkar på ica.

2:46 em  
Blogger Humlan tycker...

Man ska ju välja sina strider, du valde bort pepparkaksbakningsstriden.
Får jag rekomendera Annas Apelsinpepparkakor, inte dumma alls! *tar en tugga och smaskar*

2:55 em  
Blogger Annapelu tycker...

Nu har jag ännu en favvo-blogg att läsa varje dag! Mycket läsvärt!
(så blir arbetet ändå mer lidande...)

Imponerande många bilder, hur gör man det? (inte fotograferar, det kan jag faktiskt) Alltså "stoppar in dom på bloggen"?

2:58 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

blogoholic: Med hjälp av www.flickr.com

OK... du är Blogoholic, men jag är bloggoholic och behöver behandling enligt 12-stegsmodellen. *skrattar*
Och berätta inte för ungarna att det GÅR att baka pepparkakor.

Gör som Humlan...köp apelsinpepparkakor.

3:48 em  
Anonymous Anonym tycker...

ni e så kloka men jag ska vara motvals som vanligt och BÖRJA baka den här julen, själv altså har inga kottar som kan slå varandra än, får vällan slå på maken i stället

4:16 em  
Anonymous Anonym tycker...

Lättare att göra chokladbollar *ler*

4:55 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

red: Göööör det... ha det så kul. *skrattar*

monica: Menar du NEGER-bollar? *skrattar ännu mer*

5:37 em  
Anonymous Anonym tycker...

I morrn ska här bakas med barnen (8 & 11år )Får se vem som har längst tålamod... =)

7:36 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

anci! Jag säger bara en sak: "Lycka till"! *fnissar*

7:55 em  
Blogger Klimakteriehäxan tycker...

Pepparkakor göres på egen deg, som innehåller kryddpeppar. Så det så.
Fast nog var det roligare förr, för mina ungar brukade faktiskt baka. Nu får jag nog göra det själv om det ska bli nåt... Kan annars rekommendera de lövtunna, mandelsprängda (franska? dyra!) pepparkakorna som är fantastiska!

9:14 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Det viktiaste är att dom är lite starka.

9:47 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka