.

Mamselamsen

torsdag, augusti 11, 2005

Alla pratar böcker och jag ska inte vara sämre.

Jag har min absoluta favoritförfattare och jag köper hans böcker, så fort de kommer ut. Ingen författare har fångat mig som Arto Paasilinna Oh, så många goda skratt han gett mig.

Ibland undrar jag hur hans hjärna funkar, när han kan komma på sådana burleska och osannolika historier. Eller vad sägs om:
En betjänt som av en ytterst väldresserad björn.
Eller mannen som börjar med att bygga en kyrka mitt ute i ingenstans. Och utifrån denna kyrka växer ett gigantiskt fritt samhälle fram... mitt i Finland.
Den gamla damen som egentligen är en ljuv giftkokerska.
Och många många fler "knäppa" saker.

Jag blir så glad när jag ser att det har kommit ut nya böcker av honom. Så när nästa ederas, kan Ni glömma mig på bloggen.

10 Kommentarer:

Blogger anna tycker...

vad du är snajsig med länkandet ;) men jag håller med, hans böcker är roliga som bara den....min finksa kompis tvingade mig att läsa dom, och nu har jag läst alla som finns..tror jag!

3:27 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Vad jag kan va? T.o.m. så det kommer upp i ett eget fönster tror jag. Tack!!!

3:46 em  
Anonymous Anonym tycker...

Han som tog hand om en påkörd harpalt - sträckläste den! För att inte tala om de som skulle ta livet av sig och körde runt med en buss (Det kollektiva självmordet). Sanslöst rolig författare. /Tina

4:28 em  
Blogger carra tycker...

Jag har bara läst en bok, Kollektivt självmord, och den var hysterisk! :) En författare som alltid får mig att skratta och vars böcker jag ser framemot med samma iver som du gör med Paasilinna är Terry Pratchett. Hilarious! Tänk att han fick mig att skratta (*högt*! dessutom, skrämde nästan slag på kissen) när jag mådde som allra sämst på mitt förra jobb - det är ett bra betyg!

4:31 em  
Anonymous Anonym tycker...

Givetvis står Harens år, Adam & Eva, Kollektivt självmord, m.fl typ 10 st pocket i min bokhylla. Det är en av mina favoritförfattare

Min första bekantskap med dessa roliga, underhållande böcker var för en del år sedan i Helsingfors. Ännu kan jag inte läsa dem på originalspråket. (Vem kan det?)

Det fick i alla fall att intressera mig för finsk film. Och även där finns det flera guldkorn.

4:47 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag visste att fanns fler som gillar Paasilinna! Underbart! Ni som inte läst honom...gör det. Han är hysteriskt!
Och tar man in böckerna via CD, får man det uppläst på finlandssvenska. Underbart!

5:19 em  
Blogger Lyckliga Grodan tycker...

jag tror att han liksom vissa andra författare äter något som totalt släpper alla hämningar ;-D
nä det det var ett skämt.. jag har ingen aning om det verkligen är så..
helt sanslös läsning är det i alla fall.
kiitos soumi

6:14 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Svamp eller? Som växer i dom djupa finländska skogarna. =)

7:38 em  
Blogger Lyckliga Grodan tycker...

ja, jag tror att det är svamp både i Artos och andras fall.. det är därför jag försöker lära mej mer om svampar...

12:30 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jaa....jag vet. Vi lyssnade på den boken, medaan vi satt vid köksbordet och rensade svamp. Det var år 2000, när vi plockade 500 liter "trattisar"

3:58 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka